آموزشبلاک چین

چگونه در IDO شرکت کنیم

IDO نوعی عرضه اولیه است که راه‌حل نوینی برای کسب سرمایه در پروژه‌هایی هست که در حوزه‌ی ارز دیجیتال نوپا هستند و چون از قیمت مناسب‌تری نسبت به دیگر ارزها برخوردار است، افرادی که می‌خواهند در عرضه اولیه توکن بخرند، مناسب است. عرضه اولیه کوین ICO سال 2017 شهرت زیادی کسب کرد ولی شهرت آن با توجه به ارائه‌ی این عرضه اولیه IDO امروزه خیلی پایین آمد. درواقع شهرت این عرضه اولیه آن‌قدر زیاد بود که IDO جایگزین ICO شد. برای اینکه بدانیم IDO چیست و چگونه در IDO شرکت کنیم با ادامه‌ی این مطلب همراه باشید.

معرفی IDO

IDO که مخفف INITIAL DEX OFFERING است، عرضه اولیه‌ی صرافی غیرمتمرکز هست که در سال ۲۰۲۱ میان کاربران ارزهای دیجیتال بسیار شهرت پیدا کرد. درواقع همان‌طور که گفتیم یک راه‌حل و پیشنهادی بود برای پروژه‌هایی که تازه‌وارد بازار رمز ارزها شدند و فعالیت آن‌ها هنوز به دوران اوج خود نرسیده است. این پروژه‌ها برای جذب کردن سرمایه اولیه توسط IDO پروژه خود را توسعه می‌دادند.

درواقع پروژه‌هایی که به سرمایه‌ای برای توسعه کسب‌وکار خود یا راه‌اندازی آن نیاز داشتند از طریق IDO دریکی از صرافی‌های غیرمتمرکز و دکس ها ثبت‌نام می‌کردند و توکن های خود را به‌صورت پیش‌فروش، می‌فروختند.

هنگامی‌که آن‌ها توکن ها را پیش‌فروش می‌کنند، سرمایه‌گذاران اقدام به خرید آن‌ها می‌کنند و سرمایه اولیه برای ایجاد یک پروژه به دست می‌آمد. امروزه راه‌حل‌های دیگری برای جذب سرمایه به وجود آمده است ولی هنوز هم خیلی از افرادی که قصد راه‌اندازی پروژه‌ای رادارند از طریق عرضه اولیه، سرمایه تأمین می‌کنند. حالا باید بدانیم چگونه در IDO شرکت کنیم.

چگونه در IDO شرکت کنیم
چگونه در IDO شرکت کنیم

تفاوت ICO و IDO

برای اینکه بهتر متوجه شویم که عرضه اولیه IDO چیست و چگونه در IDO شرکت کنیم بهتر است تفاوت میان ICO و IDO را هم بدانیم. تعداد زیادی از سرمایه‌گذاران سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۹ عرضه اولیه ICO را برای کسب سرمایه‌ی اولیه‌ی خود می‌خریدند؛ ولی کلاه‌برداری‌های زیادی که در این عرضه اولیه صورت گرفت باعث شد که سرمایه‌گذاران به این عرضه اعتماد نکند و شهرت آن‌هم بسیار کم شد.

ICO هم نوعی عرضه اولیه هست و شباهتی به عرضه‌های اولیه در بازار بورس ایران دارد. در روش جذب سرمایه‌ای عرضه اولیه، شرکا ارائه‌دهنده عرضه اولیه، برنامه‌های خود را در سوشال مدیاها به مردم اعلام می‌کند و توضیح می‌دهد که چرا عرضه اولیه ارائه می‌کند و بعد سرمایه‌گذاران به جذب سرمایه اقدام می‌کردند، ولی همان‌طور که گفتیم با مشکل مواجه شدند.

  • صرافی IDO غیرمتمرکز است ولی صرافی ICO از متمرکز می بشد.
  • IDO برعکس ICO کارمزدی دریافت نمی‌کند.
  • در IDO عکس ICO قابلیت پیش استخراج توکن امکان ندارد.
  • توزیع توکن‌ ها در IDO زمان بسیار کمی لازم دارد و ولی در ICO توزیع توکن زمان زیادی می‌برد.
  • ممکن است سرمایه‌ای که در IDO جذب می‌شود، کمتر از جذب سرمایه در ICO باشد.
چگونه در IDO شرکت کنیم
چگونه در IDO شرکت کنیم

معرفی بسترهای راه‌اندازی و اجرای IDO یا لانچ پد کریپتو

بسترهای اجرا و توسعه‌ی IDO لانچ پد کریپتو نام‌گرفته‌اند. سرمایه‌گذارانی که قصد جذب سرمایه‌دارند، با عضو شدن در این بسترها می‌توانند پروژه‌های مختلفی را جهت سرمایه‌گذاری مشاهده و انتخاب نمایند. درواقع کاربران با عضو شدن در لانچ پدهای کریپتو، با اضافه شدن توکن های جدید پیش از اینکه عمومی بشوند، سرمایه جذب کنند و کار خود را آغاز کنند. لانچ پدهای کریپتو برای جهت اجرای IDO چند تا هستند که در اینجا نام می‌بریم. تراست پد، سوس استارتر، داک استارتر، پولکا استارتر و لانچ پد بایننس از نمونه لانچ پدهای کریپتو هستند.

چگونه در IDO شرکت کنیم
چگونه در IDO شرکت کنیم

چگونه در IDO شرکت کنیم

مرحله‌های شرکت کردن در IDO به لانچ پدی که در حال اجرای آن است، بستگی دارد ولی برخی از مراحل آن‌ها مثل مرحله‌های اولیه میان لانچ پدها اشتراک دارد که توضیحاتی در این زمینه می‌دهیم.

اولین مرحله، وصل شدن به یک کیف پول وب ۳

جهت شرکت کردن در عرضه اولیه صرافی‌های غیرمتمرکز، کاربران باید با بسترهای لانچ ‌پد ارتباط بگیرند که بتوانند سرمایه جذب کنند و توکن بگیرند. حالا برای اینکه توکن ها را دریافت کنید، به کیف پول وب 3 نیاز دارد. کیف ‌پول متامسک MetaMask یکی از کاربردی‌ترین کیف پول‌ها برای گرفتن توکن های عرضه اولیه IDO است.

دومین مرحله، احراز هویت

اغلب IDO ها از کاربران درخواست می‌کنند که جهت اطمینان بیشتر برای شناخت مشتری‌ها، احراز هویت کنند. یکی از روش‌های قانون‌گذاری در اکثر کشورها همین احراز هویت است که بسترهای IDO هم مشتریان و کاربران خود را موظف می‌کند احراز هویت را انجام دهند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری نماید. عده‌ای از کاربران برخی کشورها به دلیل الزامی شدن احراز هویت، این فرصت را جهت شرکت کردن در جذب سرمایه از طریق عرضه اولیه را از دست دادند.

سومین مرحله، در اختیار داشتن توکن‌ بومی لانچ ‌پد

داشتن توکن بومی لانچ‌ پد یک کار اختیاری هست؛ اما در اصل بسیار شانس سرمایه‌گذاران را جهت مشارکت بالا می‌برد و با توجه به رقابت زیادی که در جذب سرمایه در IDO ها هست، بهتر است توکن بومی لانچ بدی که با آن کار می‌کنید را داشته باشید.

چهارمین مرحله، در لیست سفید قرار گرفتن

کاربران برای اینکه بتوانند در لیست سفید قرار بگیرند، افزون بر خرید توکن بومی لانچ پد، باید در سوشال مدیای آن لانچ پد هم فعالیت داشته باشند و در کانال‌های آنان نیز عضو شوند. این مرحله بیشتر جنبه‌ی تبلیغاتی دارد.

پنجمین مرحله، عضویت در یک صرافی غیرمتمرکز

پس‌ازاینکه یک سرمایه‌گذار در IDO موفق شد و توکن های خود را دریافت کرد، می‌تواند توکن های خود را معامله هم بکند و برای این کار باید از یک صرافی غیرمتمرکز استفاده نماید. مراحل عضویت در صرافی‌های غیرمتمرکز اغلب به یکدیگر شبیه هستند و کاربر با یک سرچ ساده در محیط وب، می‌تواند در صرافی عضو شده و توکن ها را بفروشد.

اکنون‌که متوجه شدید IDO چیست و دریافتید چگونه در IDO شرکت کنیم برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های خود از آن می‌توانید کمک بگیرید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا