آموزش

آیا اتمیک والت امن است؟

در پست قبلی به بررسی کامل اتمیک والت پرداختیم. اما در اینجا قصد داریم با جزییات بیشتری این کیف پول دیجیتال را بررسی کنیم. با ما در این پست همراه باشید تا به بررسی کامل موارد امنیتی اتمیک والت بپردازیم.

آشنایی مختصر با اتمیک والت

اتمیک والت

کیف پول اتمیک یک کیف پول غیرمتمرکز ارز دیجیتال است که در تالین، پایتخت استونی واقع شده است. این در سال 2018 توسط کنستانتین گلادیچ، که قبلاً یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل یکی دیگر از پلتفرم‌های رمزنگاری معروف، Changelly بود، تأسیس شد.

به طور خاص، این کیف پول به کاربران خود امکان خرید، مشارکت و کسب ارز دیجیتال را می دهد. اتمیک والت درجه بالایی از محافظت را برای کاربران خود فراهم می کند تا دارایی های ارز دیجیتال خود را ایمن کنند، و همچنین از بیش از 500 ارز و توکن مختلف پشتیبانی می کند، که همگی در یک رابط کاربری شیک و در عین حال ساده در اختیار کاربران قرار گرفته است.

شهرت اتمیک والت در صنعت

اتمیک والت

 

اتمیک والت از زمان آغاز به کار خود در حوزه ارزهای دیجیتال شهرت معتبری به دست آورده است.
بیش از 3 میلیون نفر در سراسر جهان به آن اعتماد دارند، به عنوان مثال، دارای رتبه “عالی” در Trustpilot با بیش از 11000 بررسی است و علاوه بر آن میانگین امتیاز بالای چهار ستاره را در هر دو فروشگاه App و Google Play از آن خود کرده است.

به همین ترتیب،  Atomic Wallet توسط بیش از 40 بلاک چین مجزا پشتیبانی می‌شود و از سال 2018 تعداد کارکنان خود را به بیش از 50 نفر رسانده است، زیرا همچنان به پیشرفت در صنعت ادامه می‌دهد.

اتمیک والت نه تنها فناوری، طراحی و امنیت پیشرفته را در یک کیف پول واحد ترکیب می کند، بلکه پلتفرمی کاربر پسند را نیز ارائه می دهد که کاملاً ایمن است و کاربران را قادر می سازد تا دارایی هایی را که سرمایه گذاری کرده اند پیگیری کنند و آنها را ذخیره کنند. فضایی غیرمتمرکز که مطابق با ذات ارزهای دیجیتال است.

از آنجایی که تیم کیف پول اتمیک نمی تواند به تراکنش ها، کلیدها یا عبارت پشتیبان شما دسترسی داشته باشد، سه مزیت کلیدی امنیت و حریم خصوصی را به کاربران ارائه می دهد:

  1. ناشناس بودن: از آنجایی که هیچ حساب، تأیید یا اطلاع از اطلاعات مشتری شما (KYC) ضروری نیست، هیچ کس نمی تواند استفاده از ارز دیجیتال شما را محدود کند.
  2. عدم تمرکز: اتمیک والت کاملا غیر متمرکز است، شما تنها کسی هستید که به وجوه خود دسترسی دارید و کنترل ارز دیجیتال خود را در دست دارید.
  3. امنیت: کلیدهای خصوصی و عبارت پشتیبان 12 کلمه ای رمزگذاری شده روی دستگاه باقی می مانند.

چه چیزی اتمیک والت را ایمن می کند؟

اتمیک والت

کیف پول اتمیک با این واقعیت متمایز می شود که همه وجوه شما به طور ایمن در بلاک چین رمزگذاری شده است و با استفاده از عبارت seed خود، تنها شما می توانید به وجوه خود دسترسی پیدا کنید.

کیف پول های نرم افزاری (Cold Wallet) آنهایی هستند که در آنها تمام رمزهای عبور و داده ها به جای سرور بر روی دستگاه کاربر ذخیره می شود و مسائل مربوط به نگهداری و احتمال از دست رفتن پول از طریق خدمات متمرکز را از بین می برد.

اتمیک والت نمونه ای از چنین کیف پولی است. مهم ترین خطر کیف پول اتمیک این است که عبارت پشتیبان خود را گم کنید یا اگر آن را به طور تصادفی برای شخص دیگری ارسال کنید.

همچنین بخوانید:   بررسی کامل کیف پول اتمیک والت

اتمیک والت دارای تعدادی ویژگی مفید برای ایمن نگه داشتن کاربران خود است:

نیازی به ثبت نام / ورود به سیستم نیست: کیف پول اتمیک نیازی به ثبت نام یا ورود کاربر ندارد.
کلیدهای خصوصی: کلیدهای خصوصی روی دستگاه شما باقی می مانند.
بلاک چین: وجوه کاربر در کیف پول نگهداری نمی شود، آنها در بلاک چین ایمن نگه داشته می شوند.
رمزگذاری: عبارت پشتیبان 12 کلمه ای و کلیدهای خصوصی شما به طور گسترده به صورت محلی در دستگاه شما رمزگذاری می شوند.
حریم خصوصی:  Atomic Wallet به کیف پول یا اطلاعات شخصی شما دسترسی ندارد.

اتمیک والت همچنین دارای مزایای نگهداری ارز دیجیتال در یک صرافی یا کیف پول متمرکز نیز است مانند:

  • ممکن است در برابر هک و حملات مرتبط با DDoS آسیب پذیر باشد.
  • مشکلات تکنولوژیکی یا نگهداری بیش از حد ممکن است مانع از دسترسی فوری به وجوه خود در یک صرافی یا کیف پول متمرکز شود.
  • همچنین ممکن است مشکلات غیرضروری در مورد «مشتری خود را بشناسید» (KYC) و استانداردهای ضد پولشویی (AML) وجود داشته باشد.
  • محدودیت های برداشت روزانه

در نتیجه، بسیاری از کاربران به منظور جلوگیری از عدم اطمینان و مدیریت دارایی های خود، به کیف پول های غیرمتمرکز مانند Atomic Wallet برای خرید و ذخیره ارز دیجیتال خود روی می آورند.

اقدامات امنیتی کلیدی

اتمیک والت

اتمیک والت، به طور کلی، از کاربران خود و امنیت پول نقد آنها با چهار اقدام امنیتی حیاتی محافظت می کند که ویژگی های غیرمتمرکز و حفظ حریم خصوصی آن را تکمیل می کند.

  1. رمز عبور خصوصی
  2. کلیدهای خصوصی
  3. عبارت پشتیبان 12 کلمه ای
  4. عبارت پشتیبان 12 کلمه ای

1. رمز عبور خصوصی
برای شروع استفاده از کیف پول، کاربر باید یک رمز عبور ایجاد کند که برای تأیید تراکنش ها، دسترسی به لیست کلیدهای خصوصی شما و محافظت اصلی در برابر استفاده غیرمجاز توسط افراد ناخواسته ضروری است. رمز عبور باید منحصر به فرد کیف پول باشد و نباید با دیگران به اشتراک گذاشته شود.

اگر رمز عبور خود را فراموش کردید، می توانید از عبارت پشتیبان 12 کلمه ای، که دومین سطح امنیتی در سیستم امنیت کیف پول اتمی است، برای بازیابی وجوه خود استفاده کنید.

2. کلیدهای خصوصی
حساب نگهبانی مشابه حساب صرافی است. در صورتی که کیف پول (یا حساب صرافی) شما هک شود، ممکن است وجوه شما از بین برود.

اگر کلیدهای خصوصی خود را در اختیار دارید و آنها را در یک کیف پول غیرقانونی مانند Atomic نگهداری می کنید، نرم افزار آنها را در رایانه یا تلفن هوشمند شما رمزگذاری می کند. در نتیجه، تراکنش شما به طور خودکار با استفاده از آن کلید امضا می شود.

3. عبارت پشتیبان 12 کلمه ای
هنگامی که برای اولین بار اتمیک والت خود را راه اندازی می کنید، اتمیک والت یک عبارت پشتیبان 12 کلمه ای برای شما تولید می کند. با توجه به اینکه هر کلمه منحصر به فرد است، از این عبارت به عنوان عبارت بازیابی، عبارت seed نیز یاد می شود.

عبارت پشتیبان ۱۲ کلمه‌ای به‌صورت تصادفی تولید می‌شود و به شما کمک می‌کند تا در هر زمانی به کیف پول اتمیک خود دسترسی پیدا کنید. مهم است که این عبارت اولیه را از دست ندهید. بنابراین، باید در جایی امن و غیرقابل دسترس برای دیگران نگهداری شود.

هر یک از دارایی های شما کلیدهای خصوصی خود را دارد، اما عبارت 12 کلمه ای همه آنها را کنترل می کند. این عبارت به شما امکان دسترسی دائمی به وجوه خود را می دهد و از این رو حیاتی ترین جنبه امنیت کیف پول است. در صورتی که دسترسی به کیف پول یا دستگاه خود را از دست بدهید، عبارت 12 کلمه ای شما می تواند به شما کمک کند وجوه خود را بازیابی کنید.

همچنین بخوانید:   آموزش ثبت نام و نصب تراست والت

این عبارت 12 کلمه ای به عنوان رمزی برای محافظت از اطلاعات حساس مانند کلیدهای خصوصی و آدرس شما عمل می کند. دانه تمام نمادهای روی هر سکه را رمزگشایی می کند. در نتیجه، شما می توانید با یک دانه به تمام سرمایه های خود دسترسی پیدا کنید.

مهمتر از همه، هرکسی که این عبارت را کشف کند به طور بالقوه می تواند دارایی های شما را بدزدد، حفاظت از عبارت بازیابی شما را جدی بگیرید. عبارت بازیابی شما کلید خصوصی شما نیست. بلکه برای تولید کلیدهای عمومی و خصوصی شما استفاده می شود.
seed با استفاده از مجموعه ای از فرآیندهای کلمه که در استاندارد BIP39 توضیح داده شده است ایجاد می شود. به طور مشابه، کلیدهای عمومی و خصوصی با استفاده از الگوریتم مشتق استاندارد BIP 44 مشتق می شوند.

از آنجایی که عبارت 12 کلمه ای روی دستگاه کیف پول رمزگذاری شده است، اتمیک والت به آن دسترسی ندارد و اطلاعات سیستم های خود را نگه نمی دارد. این به این معنی است که شما کنترل کاملی بر وجوه خود دارید زیرا هیچ کس دیگری به آنها دسترسی ندارد.

4. رمزگذاری کیف پول
هر بخش از اطلاعاتی که در دستگاه کاربر نگهداری می شود یا هنگام درگیر شدن با بلاک چین ارسال می شود، کاملاً رمزگذاری شده است.

استاندارد رمزگذاری پیشرفته (Advanced Encryption Standard)

علاوه بر این، داده های محلی روی دستگاه شما با استفاده از الگوریتم رمزگذاری متقارن AES (استاندارد رمزگذاری پیشرفته) محافظت می شود.

AES یک رمز بلوک متقارن است که توسط دولت ایالات متحده برای محافظت از اطلاعات طبقه بندی شده پذیرفته شده است و در سراسر جهان برای رمزگذاری داده های حساس در نرم افزار و سخت افزار با موفقیت استفاده می شود.

امنیت لایه انتقال (Transport Layer Security)

داده‌هایی که از طریق پروتکل BitTorrent در تعامل با زنجیره‌های بلوکی منتقل می‌شوند، با رمزگذاری نامتقارن TLS (امنیت لایه انتقال) محافظت می‌شوند.

TLS پروتکلی است که از حریم خصوصی و یکپارچگی داده ها بین دو برنامه در حال تعامل محافظت می کند. علاوه بر این، یکی از رایج‌ترین پروتکل‌های امنیتی مورد استفاده مرورگرهای وب و سایر برنامه‌های کاربردی است که برای انتقال ایمن داده‌ها در شبکه، مانند انتقال فایل، اتصالات VPN، و پیام‌رسانی فوری، نیاز دارند.

جمع بندی نهایی

به طور کلی، ما اتمیک والت را یک کیف پول رمزنگاری امن می‌دانیم که می‌توان از آن برای خرید و ذخیره ارز دیجیتال خود استفاده کرد. در نهایت، امنیت ارز دیجیتال شما کاملا در دستان شماست. همانطور که قبلا ذکر شد، اتمیک والت به عنوان یک کیف پول غیرمتمرکز، هیچ داده ای را روی هیچ یک از سرورهای خود نگه نمی دارد و هیچ کلید خصوصی را ذخیره نمی کند یا به آن دسترسی دارد.

در نتیجه، کاربران مسئول حفظ رمز عبور و عبارت پشتیبان 12 کلمه ای خود هستند. با رعایت احتیاط و هوشیاری در مورد ریشه حافظه، کلیدهای خصوصی و رمز عبور اصلی خود، می توانید از دسترسی هکرها به دارایی های شما جلوگیری کنید.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا