آموزشبیت کوین

بهترین جا برای نگهداری بیت کوین

“بهترین جا برای نگهداری بیت کوین” دغدغه ایست که پس از به اوج رسیدن قیمت رمزارزها و به ویژه بیت کوین در اواخر سال 2017 و متعاقباً در سال های 2019 و 2020 افراد را درگیر کرده است. متاسفانه با روند رو به رشد قیمت ها، تعداد هک ها نیز افزایش یافته است.

با توجه به اینکه بسیاری از سرمایه گذاران تازه وارد سیستم شده اند و ممکن است ندانند که چگونه سرمایه گذاری خود را ایمن نگه دارند، هکرها راه های مبتکرانه ای برای سرقت وجوه ارائه می کنند. برخی از برجسته‌ترین سرقت‌ها دزدی‌هایی بوده‌اند که در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند: برخی از هک‌ها حتی به‌طور آشکار توکن‌هایی را که برای یک کیف پول بسته شده‌اند، تغییر مسیر می‌دهند. قربانیان شاهد ربوده شدن دارایی هایشان بوده اند، بدون اینکه هیچ کاری در مورد آن انجام دهند.

نگهداری بیت کوین

همانطور که پول نقد یا کارت را در یک کیف پول فیزیکی نگهداری می کنیم، بیت کوین نیز در یک کیف پول – یک کیف پول دیجیتال – ذخیره می شود. کیف پول دیجیتال می تواند مبتنی بر سخت افزار یا مبتنی بر وب باشد. این کیف پول همچنین می تواند روی یک دستگاه تلفن همراه، روی دسکتاپ رایانه قرار گیرد یا با چاپ کلیدهای خصوصی و آدرس های مورد استفاده برای دسترسی روی کاغذ، ایمن نگه داشته شود.

اما هر یک از این کیف پول های دیجیتال چقدر ایمن هستند؟ پاسخ به این بستگی به نحوه مدیریت کیف پول توسط کاربر دارد. هر کیف پول حاوی مجموعه ای از کلیدهای خصوصی است که بدون آنها صاحب بیت کوین نمی تواند به ارز دسترسی داشته باشد. بزرگترین خطر در امنیت بیت کوین این است که کاربر ممکن است کلید خصوصی را گم کند یا کلید خصوصی اش دزدیده شود. بدون کلید خصوصی، کاربر دیگر هرگز بیت کوین های خود را نخواهد دید.

علاوه بر از دست دادن کلید خصوصی، کاربر همچنین می تواند بیت کوین خود را با نقص کامپیوتر (از کار افتادن هارد دیسک)، هک کردن، یا از دست دادن فیزیکی کامپیوتری که در آن کیف پول دیجیتال قرار دارد، از دست بدهد.

در زیر، نگاهی به برخی از بهترین و بی خطر ترین راه‌های نگهداری بیت‌کوین خواهیم انداخت.

نگهداری بیت کوین در کیف پول های نرم افزاری

نگهداری بیت کوین
کیف پول های آنلاین به عنوان کیف پول های نرم افزاری یا گرم نیز شناخته می شوند. کیف‌پول‌های نرم افزاری کیف‌هایی هستند که روی دستگاه‌های متصل به اینترنت مانند رایانه، تلفن یا تبلت اجرا می‌شوند. این کیف پول ها پتانسیل برخی آسیب ها را دارند زیرا این کیف پول ها کلیدهای خصوصی دارایی های شما را در دستگاه های متصل به اینترنت تولید می کنند. اگرچه یک کیف پول گرم می تواند از طریق دسترسی سریع و انجام معاملات با دارایی ها بسیار راحت باشد، اما همچنین فاقد امنیت هستند.

ممکن است دور از ذهن به نظر برسد، اما ممکن است دارایی های افرادی که از امنیت کافی در هنگام استفاده از این کیف پول های نرم افزاری استفاده نمی کنند، به سرقت برود. این یک اتفاق نادر نیست و می تواند به روش های مختلفی رخ دهد. به عنوان مثال، لاف زدن در یک صفحه عمومی مانند Reddit درباره مقدار بیت کوینی که در اختیار دارید در حالی که از امنیت کمی استفاده می کنید و آن را در یک کیف پول نرم افزاری ذخیره می کنید، عاقلانه نیست.

کیف پول های نرم افزاری برای استفاده در مقادیر کمی از ارزهای دیجیتال طراحی شده اند. می توانید یک کیف پول آنلاین (گرم) را به یک حساب جاری تشبیه کنید. عرف مالی متعارف می گوید که فقط پول خرج شده را در یک حساب جاری نگهداری کنید در حالی که بخش عمده ای از پول شما در حساب های پس انداز یا سایر حساب های سرمایه گذاری است. همین امر را می توان در مورد کیف پول های نرم افزاری نیز گفت. کیف پول های نرم افزاری شامل موبایل، دسکتاپ، وب و اکثر کیف پول های صرافی می‌شوند.

در اینجا ذکر این نکته ضروری است که نگهداری ارز دیجیتال در کیف پول صرافی با نگهداری آن در کیف پول شخصی شما یکسان نیست. کیف پول های صرافی حساب هایی هستند که توسط صرافی ارائه می شوند. کاربر این نوع کیف، دارای کلید خصوصی ارز دیجیتالی نیست که در این کیف پول نگهداری می شود.

اگر اتفاقی رخ دهد که در آن صرافی هک شود یا حساب شما به خطر بیفتد، سرمایه شما از بین می رود. صرافی‌های ارزهای دیجیتال بیمه SIPC یا FDIC (ذخیره‌سازی ایمن ارزهای دیجیتال) را ارائه نمی‌کنند. همانطور که قبلا ذکر شد، نگه داشتن مقادیر زیادی ارز دیجیتال در کیف پول های نرم افزاری، به خصوص یک حساب صرافی، عاقلانه نیست. در عوض، پیشنهاد می‌شود که بیشتر دارایی خود را به کیف پول های سخت افزاری شخصی خود واریز و نگهداری کنید.

اگرچه این کیف پول ها به اینترنت متصل هستند و پتانسیل و ریسک حمله را ایجاد می کنند، اما همچنان برای انجام سریع تراکنش ها یا تجارت ارزهای دیجیتال بسیار مفید هستند.

نگهداری بیت کوین در کیف پول های سخت افزاری (سرد)

نگهداری بیت کوین
نوع بعدی کیف پول و ایمن ترین گزینه برای نگهداری بیت کوین، کیف پول های سخت افزاری است. ساده ترین توصیف کیف پول سخت افزاری، کیف پولی است که به اینترنت متصل نیست و بنابراین به خطر افتادن آن بسیار کمتر است. این کیف پول ها را می توان کیف پول آفلاین یا کیف پول سرد نیز نامید.

این کیف پول‌ها آدرس و کلید خصوصی کاربر را روی چیزی که به اینترنت متصل نیست ذخیره می‌کنند و معمولاً با نرم‌افزاری عرضه می‌شوند که به صورت موازی کار می‌کند تا کاربر بتواند بدون اینکه کلید خصوصی خود را در معرض خطر قرار دهد، نمونه کارها را مشاهده کند.

شاید مطمئن ترین راه برای ذخیره ارزهای دیجیتال به صورت آفلاین از طریق کیف پول کاغذی باشد. کیف پول کاغذی یک کیف پول سرد است که می توانید از وب سایت های خاصی تولید کنید. سپس کلیدهای عمومی و خصوصی را تولید می کند که روی یک تکه کاغذ چاپ می کنید. امکان دسترسی به ارز دیجیتال در این آدرس ها تنها در صورتی امکان پذیر است که آن کاغذ را داشته باشید. بسیاری از مردم این کیف‌های کاغذی را لمینت می‌کنند و در صندوق‌های امانات بانک یا حتی در گاوصندوق خانه‌شان نگهداری می‌کنند. کیف پول های کاغذی هیچ رابط کاربری متناظری به جز یک تکه کاغذ و خود بلاک چین ندارند.

کیف پول های سخت افزاری معمولاً یک دستگاه درایو USB هستند که کلیدهای خصوصی کاربر را به صورت ایمن ذخیره می کنند. کیف پول های سخت افزاری مزیت‌های جدی ای نسبت به کیف پول های نرم افزاری دارند، زیرا با ویروس‌هایی که می‌توانند روی رایانه فرد باشند تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند، زیرا کلیدهای خصوصی هرگز با رایانه متصل به شبکه یا نرم‌افزارهای بالقوه آسیب‌پذیر شما، در تماس نیستند.

کیف پول های سخت افزاری امن ترین راه برای نگهداری بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال هستند. با این حال، در بیشتر موارد، آنها برای راه اندازی به دانش کمی بیشتری نیاز دارند. برای هر کسی که علاقه مند به داشتن ارز دیجیتال است، یادگیری در مورد ذخیره سازی ایمن و مفاهیم کیف پول سرد و گرم ضروری است.

سکه های فیزیکی

خدماتی در حال ظهور هستند که به سرمایه گذاران بیت کوین اجازه می دهد بیت کوین های فیزیکی بخرند. سکه ای که خریداری می کنید دارای یک برچسب ضد دستکاری است که مقداری از پیش تعیین شده بیت کوین را پوشش می دهد. برای خرید سکه فیزیکی، ممکن است نیاز باشد که به دلیل هزینه ساخت و ارسال خود سکه، حق بیمه کمی نسبت به ارزش بیت کوینی که خریداری می کنید، بپردازید.

سایر اقدامات احتیاطی امنیتی

نگهداری بیت کوین
پشتیبان گیری (Back up)

از کل کیف پول بیت کوین خود در ابتدا وبه صورت منظم بک آپ (Back up) تهیه کنید. در صورت خرابی رایانه، سابقه پشتیبان گیری منظم ممکن است تنها راه بازیابی ارز در کیف پول دیجیتال باشد. مطمئن شوید که از تمام فایل‌های wallet.dat نسخه back up تهیه کرده‌اید و سپس نسخه پشتیبان را در چندین مکان امن (مانند USB، هارد دیسک و سی‌دی) ذخیره کنید. علاوه بر این، یک رمز عبور قوی در پشتیبان تنظیم کنید.

بروز رسانی نرم افزار (Update)

نرم افزار خود را به روز نگه دارید. کیف پولی که بر روی نرم افزار بیت کوین به روز نشده اجرا می شود می تواند هدفی برای هکرها باشد. آخرین نسخه نرم افزار کیف پول، سیستم امنیتی بهتری را در اختیار خواهد داشت و در نتیجه ایمنی بیت کوین های شما را افزایش می دهد. اگر نرم افزار شما با آخرین اصلاحات و پروتکل های امنیتی به روز شده باشد، ممکن است به دلیل امنیت بالاتر کیف پول از یک بحران بزرگ فرار کنید. به طور مداوم سیستم عامل و نرم افزار دستگاه تلفن همراه یا رایانه خود را به روز کنید تا بیت کوین های خود را ایمن تر کنید.

چند امضایی

مفهوم چند امضایی محبوبیت زیادی به دست آورده است. به این مفهوم که این فرایند شامل تأیید تعدادی از افراد (مثلاً 3 تا 5) برای انجام معامله است. بنابراین خطر سرقت محدود میشود زیرا یک کنترل کننده یا سرور نمی تواند تراکنش ها را انجام دهد (یعنی ارسال بیت کوین به یک آدرس یا برداشت بیت کوین). افرادی که می توانند تراکنش انجام دهند در ابتدا تصمیم می گیرند و زمانی که یکی از آنها می خواهد بیت کوین خرج کند یا بفرستد، از سایرین در گروه می خواهند که تراکنش را تایید کنند.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا