اخبار رمز ارزویژه

فعالیت زنان در بلاک چین – معرفی 6 زن فعال در حوزه بلاک چین و رمزارزها

آیا برابری جنسیتی در حوزه فناوری وجود دارد یا هنوز که هنوزه در قرن 21ام و با پیشرفت روزافزون تکنولوژی هم‌چنان با یک مشکل قدیمی و قرن 20امی روبه‌رو هستیم؟ آیا فعالیت زنان در بلاک چین محدود است و به پتانسیل واقعی‌اش نرسیده است؟ زنان در بلاک چین به چه فعالیت‌هایی مشغول‌اند؟ به مناسبت روز جهانی زن یعنی 8 مارچ تصمیم گرفتیم مفصل به این موضوع بپردازیم. با ما همراه باشید.

فناوری ارز دیجیتال و بلاک چین چیست؟

اجازه دهید بحث را با این شروع کنیم که اصلاً بلاک چین چیست و داستان این فناوری از کجا شروع شد؟

بلاک چین در واقع مانند یک دفتر کل مالی است که تراکنش‌ها را به صورت عمومی و ایمن ثبت می‌کند. از آن‌جایی که توزیع می‌شود، توسط یک نهاد متمرکز مانند بانک یا شرکت فناوری مدیریت نمی‌شود. فناوری بلاک چین واسطه‌ها را حذف می‌کند و اجازه می‌دهد معاملات مستقیماً بین دو نفر انجام شود.

رمزارزها دارایی‌های دیجیتالی هستند که توسط رمزنگاری ایمن شده و در یک بلاک چین عمومی ثبت شده‌اند. مهم‌ترین ارزهای رمزنگاری شده مانند بیت کوین بر پرداخت‌ها تمرکز کرده‌اند، اما فناوری بلاک چین علاوه بر این‌ها می‌تواند برای تسهیل محاسبات، ذخیره‌سازی و بسیاری موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد. این فناوری پتانسیل ایجاد تحولی شگرف در بسیاری ابعاد زندگی انسان دارد، اگرچه برخی نسبت به دوام طولانی مدت آن تردید دارند.

فعالیت زنان در بلاک چین از کجا شروع شد؟

اخیرا تحقیقی نشان داده است که با شکسته شدن نسبی کلیشه‌های سابق در مورد فعالیت زنان در کریپتوکارنسی – چه در امور سرمایه‌گذاری و چه در حوزه مسائل فنی مربوط به بلاک چین و رمزارزها – 43 درصد از علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در بیت کوین زن هستند. در این دنیای مدرن مبتنی بر فناوری، نیمی از کارمندان Binance نیز زنان هستند. اگرچه دنیای کریپتو عمدتاً تحت سلطه مردان است، اما برخی از زنان نیز در این حوزه فعالیت‌های پرثمری داشته‌اند و از استعدادهایشان برای گسترش دانش حوزه بلاک چین و رمزارزها و همین‌طور ایجاد فضای رشد و بالندگی برای فعالیت سایر زنان در بلاک چین استفاده می کنند.

امروزه همه چیز در صنعت بلاک چین و کریپتو برای همیشه در حال تغییر است زیرا زنان زیادی در حرفه‌هایی مانند سرمایه‌گذاری، معامله‌گری، تحلیل‌گری، توسعه ، روزنامه‌نگاری و مدیریت جایگاه خوبی دارند. بسیاری از پروژه‌های ایجاد شده توسط زنان نه تنها با پروژه‌هایی که توسط مردان ایجاد می‌شوند قابل رقابت هستند، بلکه می‌توانند از همتایان خود نیز بهتر عمل کنند.

با این توضیحات آیا به دوره‌ای با برابری جنسیتی در حوزه فناوری‌های پیشرو رسیده‌ایم یا هنوز فناوری بلاک چین یک تجارت مردانه است؟

تا سال 2018 جایی برای زنان در فناوری بلاکچین وجود نداشت

علی‌رغم این‌که فناوری بلاک چین نخستین بار در سال 2008 معرفی شد، تا حدود سال 2018 زنان نقش اندکی در شکل‌دهی به کاربردهای فناوری بلاک چین داشتند. این در حالی بود که مردانِ این حوزه، انجمن خود را با برگزاری کنفرانس‌ها و جلسات خصوصی با هدف توسعه بلاک چین ایجاد می‌کردند. 

به طور کلی، کم فعالیت بودن زنان در بازار بلاک چین – تا سال 2018 – را می توان با تسلط تاریخی مردان در صنایع فنی، مالی و علمی توضیح داد. اگرچه تعداد زنان فعال در این حوزه رو به افزایش است، اما هنوز تا برابری فاصله زیادی دارد. اگر به فضای کریپتوکارنسی نگاه کنید، زنان درصد کمی از فضای کریپتو را تشکیل می دهند.

چرا فعالیت زنان در بلاک چین زیاد نیست؟

زنان در بلاکچین

براساس مصاحبه کوین تلگراف با چندین زن در حوزه کریپتو، آن‌ها به دلایلشان برای عدم ورود به کریپتو مانند اعتماد نداشتن به دانش خود، آزار و اذیت و فشار روانی که بر رویشان وجود دارد اشاره کرده‌اند.

اولاینکا اودنیران به The Information گفت که پس از شرکت در کنفرانس بیت کوین آمریکای شمالی در میامی در سال 2018، تصمیم گرفت تا انجمن بلاک چین زنان سیاه پوست را راه اندازی کند که در واقع زنان سیاه پوست علاقه مند به بلاک چین و فین تک را آموزش می دهد. چندی پیش نیز اولین کامیونیتی بلاک چین زنان فارسی زبان در ایران راه‌اندازی شد.

همچنین بخوانید:   افزایش فشارهای ایالات متحده و اتحادیه اروپا علیه روسیه برای جلوگیری از استفاده از ارزهای دیجیتال برای دور زدن تحریم ها

تعصب جنسیتی در ارزهای دیجیتال و بلاک چین

در حالی که می‌دانیم صنعت فناوری همیشه از کمبود زنان رنج می‌برده اما به نظر می‌رسد که این شکاف در ارزهای دیجیتال بیش‌تر بوده و این حوزه بسیار مردانه است. اولین ورودکنندگان به دنیای رمزارزها عمدتاً شامل گیمرهای مرد و اعضای جامعه سایبرپانک بودند.

اما چرا مشکل شکاف جنسیتی هنوز پابرجا است؟ تصور عمومی از صنعت کریپتو و بلاک چین هم‌چنان این است که برای زنان غیرجذاب و حتی غیرقابل تحمل است. در همین حال، رمزارزها و بلاک چین توسط کدنویس‌ها هدایت شده و توسعه می‌یابد. حرفه‌ای که اغلب مردانه تلقی می‌شود. این موضوع به عدم تعادل موجود در نابرابری جنسیتی در شبکه بلاک چین دامن می‌زند.

می‌توان ادعا کرد که زنان به دلیل عدم ریسک‌پذیری، از ورود به صنعت کریپتو دلسرد می‌شوند. اگرچه نبود تنوع جنسیتی مشکل جدیدی در شغل‌های حوزه فناوری و مالی نیست، تحولاتی در ارزهای دیجیتال رخ داده است که در حال جبران این شکاف جنسیتی است. یکی از این پیشرفت‌ها در زمینه تأمین مالی بلاک چین، ICO یا عرضه اولیه سکه است که اخیراً محبوب شده است.

چرا زنان سرمایه گذاران بهتری در ارزهای دیجیتال هستند؟

مطالعات اخیر نشان داده است که خانم‌ها می‌توانند سرمایه‌گذاران بهتری از آقایان باشند و به سود بهتری برسند. در ادامه به بررسی دلایل این‌که چرا فعالیت زنان در بلاک چین می‌تواند با موفقیت روبه‌رو شود می‌پردازیم.

1- زنان اهل پس‌انداز هستند

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که زنان حدود 10 درصد از درآمد خود را پس‌انداز می‌کنند که این عدد در مورد مردان کم‌تر است. پس‌انداز نیز به این معنی است که زنان قدرت بیشتری برای تنوع بخشیدن به نوع سرمایه‌گذاری خود مثل تبدیل آن به دارایی‌های با بازده بالا مانند ارزهای دیجیتال دارند.

2- زنان، سرمایه‌گذاران محتاط‌تری هستند

زنان تمایل دارند تقریباً در همه چیز خطرات را ارزیابی کرده و آن را به بهترین شکل ممکن کاهش دهند. بر اساس تحقیقات، سرمایه‌گذاران زن تمایل دارند قبل از سرمایه‌گذاری، ریسک‌ها را بسنجند. از این رو، سرمایه‌گذاران زن می‌توانند با سرمایه‌گذاری‌های خود تحلیل بیشتری داشته باشند. 

سرمایه‌گذاری در رمزارزها چگونه به زنان کمک خواهد کرد؟

زنان در بلاک چین

زنان برای آزادی اقتصادی، فعالیت‌های کارآفرینی، استقلال و امنیت با موانع مالی روبرو هستند. در مواجهه با این چالش‌ها، بسیاری از زنان به دنبال یافتن راه‌های جدید کسب درآمد و یافتن راهی برای دور زدن سیستم‌های پولی سنتی هستند.

1- آزادی اقتصادی

در خاورمیانه و شمال آفریقا بسیاری زنان به تجارت ارزهای دیجیتال به عنوان راهی برای کنار زدن چالش‌های درآمدی روی آورده‌اند. بلاک چین هم‌چنین می‌تواند راه‌حلی برای زنانی که در کشورهایی زندگی می‌کنند که سیستم‌های مالی در آن‌ها سقوط کرده یا بسیار فاسد است، ارائه دهد. 

2- تامین مالی سرمایه برای کسب‌وکار

کسب‌وکارهای تحت مالکیت زنان با موانع زیادی برای موفقیت روبه‌رو هستند، که یکی از مهم‌ترین آنها کمبود سرمایه است. طبق مطالعه McKinsey، استارت‌آپ‌های تحت رهبری زنان تنها ۲.۸ درصد از بودجه سرمایه‌گذاری خطرپذیر را در سال ۲۰۱۹ دریافت کردند و این میزان در سال ۲۰۲۰ به ۲.۳ درصد کاهش یافت.

تامین مالی جمعی یکی از روش‌هایی است که زنان برای جذب سرمایه مستقیم از سرمایه‌گذارانی که به کسب‌وکارشان علاقه‌مند هستند، استفاده می‌کنند. این اغلب با صدور یک پیشنهاد اولیه سکه (ICO) که با استفاده از سیستم‌های بلاک چین تاسیس شده مانند اتریوم یا بیت کوین یا توسعه پروتکل های جدید انجام می‌شود.

سکه های صادر شده با موفقیت یا شکست مالی کسب و کار مرتبط هستند و مستقیماً به سرمایه گذاران خرد و حامیانی فروخته می‌شوند که به پتانسیل این کسب‌وکار اعتقاد دارند. این سکه‌ها درواقع ارزشی متناسب با ارزش شرکت دارند و می توان آن‌ها را خرید، فروخت و داد و ستد کرد.

4 زن تاثیرگذار دنیای کریپتوکارنسی و بلاک چین

زنان در کریپتو

تا این‌جای مطلب به فعالیت زنان در دنیای بلاکچین و رمزارزها پرداختیم و بررسی کردیم سرمایه گذاری در رمزارزها چگونه می‌تواند به زنان در زندگیشان کمک کند. در این قسمت از مقاله می‌خواهیم با چند تن از چهره‌های تاثیرگذار بلاک چین آشنا شویم.

1- الیزابت استارک

او یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل Lightning Labs است. Lightning Labs شرکتی است که در حال ساخت نسل بعدی زیرساخت های مالی غیرمتمرکز است. لایتنینگ یک لایه پروتکل باز است که بلاک چین ها را مقیاس پذیر و انعطاف پذیر می‌کند تا از موج جدیدی از برنامه های مالی پشتیبانی کند. شبکه لایتنینگ یک راه حل مقیاس‌بندی لایه 2 برای بیت کوین است که به کاربران امکان می‌دهد از مسیریابی پرداخت و کانال‌های پرداخت با کارمزد کم و سرعت بسیار زیاد استفاده کنند.

همچنین بخوانید:   تاثیر طرح صیانت در ارزهای دیجیتال و 3 راه دور زدن آن!

استارک آزمایشگاه Lighting و توسعه شبکه رعد و برق را رهبری کرده است. استارک قصد دارد به بیت کوین کمک کند تا به نقطه‌ای برسد که برای خریدهای خرده‌فروشی کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار گیرد. او همچنین یکی از محققین در Coin Center است که بر مسائل حول سیاست عمومی مرتبط با ارزهای دیجیتال و فناوری‌های محاسباتی غیرمتمرکز مانند اتریوم و بیت‌کوین تمرکز دارد. الیزابت استارک دارای مدرک دکتری حقوقی از هاروارد است. او در دانشگاه ییل و استنفورد تدریس کرده است. 

2- سالی ایوز

وی دارای استعدادهای بسیاری است. او یک نویسنده ماهر و سخنران است که به طور منظم در کنفرانس‌های بلاک چین و فناوری ظاهر می‌شود تا در مورد مزایای فناوری‌های پیشرو مانند بلاک چین به عنوان راه‌حلی برای حل مسائل اجتماعی به مردم صحبت کند. او مهارت خود را در بسیاری از موقعیت‌های ارشد در شرکت‌های فناوری به کار گرفته است و نقش‌های مشاور استراتژیک جهانی، مدیر ارشد فناوری را ایفا کرده است. ایوز عضو شورای فناوری فوربز است. او به‌عنوان مشاور یا مربی در بنیادهای مختلف بلاک چین و استارت‌آپ‌ها فعالانه مشارکت دارد. او همچنین یکی از نامزدهای انتخاب شده برای جایزه بهترین مدل کسب و کار سال زنان در حوزه فناوری اطلاعات بریتانیا است.

3- گالیا بنارتزی

گالیا بنارتزی در سال 2005 از دانشگاه جان هاپکینز فارغ التحصیل شده است. او در زمینه اقتصاد و تجارت خبره است و یکی از بنیانگذاران و رئیس توسعه کسب و کار برای Bancor است. قراردادهای هوشمند بانکور روش خلق و به اشتراک گذاری ارزش افراد را بازطراحی می‌کند. شرکت او با جمع آوری 153 میلیون دلار بودجه، بالاترین ICO (عرضه اولیه سکه) را در تمام دوران به نام خود ثبت کرد.

4- مانجو موهان

مانجو موهان از دانشگاه وسترن فارغ التحصیل شده و به عنوان یک استراتژیست و مجری فناوری بلاک چین تجربه دارد. او مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران Ionixx technologies که یک شرکت توسعه فناوری متمرکز بر فناوری‌های موبایل و ابری است، می‌باشد. یکی از جدیدترین پروژه‌های آن، استفاده از فناوری بلاک چین در فرآیند تأیید گواهینامه آموزشی برای مدیران استخدام و مشاغل است.

زنان برتر ایرانی فعال در کریپتو

در فضای کریپتوی فارسی نیز، زنان در حوزه تحلیل و سرمایه‌گذاری در رمزارزها بسیار فعال‌اند. در ادامه با تعدادی از این بانوان آشنا خواهیم شد.

1- خانم سیده مهکامه شریف ­زاد 

مهکامه شریف‌زاد مدیرعامل صرافی پارس بیت است. وی کارشناس ارشد مهندسی کامپیوتر نرم افزار و متخصص داده کاوی و هم‌چنین پژوهشگر حوزه بلاک چین و رمزارزها است. شریف زاد هم‌بنیان‌گذار انجمن رمزارز ایران و رئیس هیئت مدیره بنیاد سور و هم‌چنین عضو رسمی انجمن بلاکچین ایران نیز هست.

2- نرگس مرادآبادی

نرگس مرادآبادی، تاجر تمام وقت و مشاور سرمایه گذاری کریپتو، اولین بار در سال 2018 سفر کریپتو خود را آغاز کرد، زمانی که شغلی را به عنوان سرپرست بخش بازاریابی دیجیتال در یک شرکت مستقر در تهران با محوریت ارزهای دیجیتال آغاز کرد. مرادآبادی مهندسی فناوری اطلاعات خوانده و مدرک MBA نیز دارد. او به صورت تما‌م‌وقت به تحلیل بازارهای مالی می‌پردازد.

کلام آخر

در این مقاله بررسی کردیم فعالیت زنان در حال حاضر در دنیای پهناور رمزارزها و بلاک چین در چه جایگاهی قرار گرفته و در آینده چه دورنمایی دارد. هم‌چنین بررسی کردیم فعالیت در حوزه رمزارزها چگونه به استقلال بانوان کمک خواهد کرد و در پایان مقاله نیز به معرفی زنان فعال در توسعه بلاک چین و سرمایه‌گذاران این حوزه پرداختیم. آیا فعالیت زنان در بلاک چین و ارزهای دیجیتال افزایش پیدا خواهد کرد؟ باید فرصت دهیم تا زمان به این سوال پاسخ دهد.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
سیف الله نیکوکار
سیف الله نیکوکار
1 سال قبل

سلام درود بر شما
من از صرافی پارس بیت خرید کردم و مدیرعاملشون خانم شریف زاد بسیار انسان فهمیده و کاربلدی هست. ایشون با مشاوره ای که پسر من دادن مارو از یک پروژه کلاهبرداری نجات دادن و وارد سرمایه گذاری منطقی کردن
خدا به خودشون و خانوادشون سلامتی بده
لطفا این انسان های متخصص و درست رو بیشتر معرفی کنید تا افراد بیشتری بشناسن

دکمه بازگشت به بالا