آموزشتحلیل و بررسی رمز ارزها

شاخص ترس و طمع بیت کوین

شاخص ترس و طمع بیت کوین دو مورد از ویژگی‌هایی که هر انسانی دارد را یعنی، ترس و طمع اندازه‌گیری می‌کند و نشان می‌دهد که چه تأثیری در بازارهای مالی و ارز دیجیتال دارد. شاخص ترس طمع به دست سی‌ان‌ان مانی CNNMoney ایجاد شد تا رفتارهای کاربران را ازنظر احساسات، ارزیابی نماید. درواقع هرچقدر که ترس بیشتری در بازار باشد، ارزش بازار کم می‌شود و هرچقدر که طمع کاربران جهان سرمایه‌گذاری بیشتر شود، ارزش بازار هم بیشتر خواهد شد. برای معرفی شاخص ترس و طمع بیت کوین همراه این مقاله تا انتهای مطلب باشید.

معرفی شاخص ترس و طمع بیت کوین

شاخص ترس و طمع Fear and Greed نمایه یک معیار جهت ارزیابی احساسات و طمع در بازارهای مالی است. این شاخص از تغییرهای مختلفی که ذهنیت معامله گران را نشان می‌دهد، استفاده می‌کند و در تحلیل و ترید وضعیت بازار به کاربران و تحلیل گران کمک زیادی می‌کند. درواقع این شاخص در بازار کریپتو برای بیت کوین طراحی گشته و چون بیت کوین یکی از مهم‌ترین یا مهم‌ترین توکن در بازار ارز است و قیمت ارزهای دیگر هم با بیت کوین رابطه مستقیمی دارد، شاخص ترس و طمع بیت کوین را به‌عنوان شاخص ترس و طمع کل بازار رمز ارزها تلقی می‌کنند.

شاخص ترس و طمع میان صفر و صد دچار نوسان است. هر میزان که این عدد به‌طرف صفر برود، نشان‌دهنده ترس بیشتر کاربران است و هر میزان که عدد به‌طرف صد برود، نشان از این است که طمع کاربران بیشتر است.

شاخص ترس و طمع بیت کوین
شاخص ترس و طمع بیت کوین

بررسی فومو

شاخص ترس و طمع بیت کوین با توجه به احساسات بازار رمز ارزها نوسان دارد. یکی از عمیق‌ترین حس‌ها در کاربران ارز، احساس فومو FOMO می‌باشد. فومو در انگلیسی Fear Of Missing Out، یعنی ترس از دست دادن. این احساس همه بخش‌های زندگی انسان‌ها وجود دارد. احساس فومو در بازارهای مالی بسیار گسترده است و در شرایط فومو شما فقط به این فکر می‌کنید که دیگر کاربران سود کسب می‌کنند و شما عقب هستید و از آن‌ها جا ماندید. این احساس بیشتر هنگامی اتفاق می‌افتد که قیمت یک ارز در زمان کوتاهی دچار تغییرات و نوسانات شدیدی شده است. فومو سبب می‌گردد که افرادی که در بازارهای مالی کم‌تجربه و تازه‌کار هستند، سرمایه خود را ازدست‌داده و ضرر کنند.

فومو گاهی خود سبب افتادن و کاهش قیمت‌ها می‌شود. هنگامی‌که نقدینگی بسیار زیادی به یک بازار وارد می‌شود و تحلیل نشده است، سبب می‌شود که میزان ارزش یک دارایی از ارزش ذاتی آن بالاتر رود. در این موقعیت، کاربرانی که معاملات بزرگ انجام می‌دهند، در بالاترین قیمت از بازار کناره می‌گیرند و باعث ریزش و افتادن قیمت دارایی می‌گردد. اغلب فومو در آخر یک شیب صعودی شکل‌گرفته و سبب رشد زیاد در قیمت و افتادن دارایی‌ها می‌گردد.

بررسی فاد

فاد FUD مخفف شده انگلیسی Fear, Uncertainty, Doubt است که معنی ترس، عدم قطعیت و شک می‌دهد. این احساس هم در همه بازارهای مالی هست و بعد از انتشار اخبار و شایعات از سمت افرادی که تأثیر زیادی در این بازارها دارند، شکل می‌گیرد. شاید خیلی مواقع دیده‌اید که نظر شخصیت‌های مهمی مثل ایلان ماسک، وارن بافت سبب ترس در معامله گران و فروش ارز شده است.

شاخص ترس و طمع بیت کوین
شاخص ترس و طمع بیت کوین

شیوه اندازه‌گیری شاخص ترس و طمع بیت کوین

شاخص Index در بازارهای مالی به متغیری می‌گویند که از توابع ریاضی را روی چند متغیر دارایی اعمال کند و نتیجه‌ای به دست آورد. درواقع شاخص‌ها اغلب یک ابزاری برای تحلیل هستند و گاهی اوقات نیز شاخص‌ها به‌تنهایی توسط معامله‌کنندگان، معامله می‌شود. مثلاً شاخص 500 شرکت آمریکایی با نام S&P 50 شاخصی است که توسط محاسبه ریاضی روی قیمت و میزان ارزش بازار 500 شرکت بزرگ بناشده است و معامله گران با تحلیل کردن آن می‌توانند تحلیل خودشان را از بازار ارز معامله نمایند. شاخص کل بورس یک شاخص داخلی می‌باشد که برای بورس تهران ایجاد شد اما نمی‌تواند معامله شود.

درواقع شاخص ترس و طمع هم از اعمال شدن بعضی توابع ریاضی روی چند متغیر شکل می‌گیرد. این شاخص هم مثل اکثر شاخص‌های دیگر برای بررسی بازار می‌تواند کاربرد داشته باشد اما خودش معامله نمی‌شود… محاسبه شاخص ترس و طمع توسط 5 متغیر انجام می‌گردد که هرکدام محاسبه خاص خود را دارد.

متغیرهای مؤثر بر شاخص ترس و مطمئن کدامند

نوسان قیمت

نوسانات قیمت ترس و طمع کاربران را نشان می‌دهد. وزن این متغیر در محاسبات شاخص ترس و طمع بیت کوین 25% می‌باشد. پس تغییر در قیمت، بر این شاخص مؤثر است.

جم معاملات در بازار

یکی از دلایل مهم ایجاد فومو و فاد در بازار، بالا رفتن میزان معاملات می‌باشد. افزایش یافتن معاملات، سبب افزایش یا کاهش قیمت‌ها می‌شود و این امر باعث ترس و طمع کاربران هم می‌شود. این متغیر تأثیر 25% دارد و عددگذاری آن میزان نوسان حجم معاملات را نسبت به میزان معاملات 30 روز یا 90 ارزیابی می‌کند.

شبکه‌های اجتماعی

وقتی یک ارز دیجیتال در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها فعالیت زیادی دارد این خود سبب می‌شود که در بازار، فومو به وجود آید. هر میزان که فعالیت زیادتر شد، تأثیر آن در قیمت بیشتر می‌گردد. وزن این متغیر هم در محاسبه حرص و طمع بیت کوین 15% می‌باشد.

اکنون جهت محاسبه این متغیر از پست‌هایی در شبکه اجتماعی توویتر با هشتگ بیت کوین به کار می‌رود. اگر میزان لایک و ریتوییت پست‌ها زیاد شد، یعنی طمع بازار و کاربران در حال افزایش است.

شاخص ترس و طمع بیت کوین
شاخص ترس و طمع بیت کوین

دامیننس بیت کوین

دامیننس بیت کوین درصد تسلط بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال را نشان می‌دهد. هر میزانی که این عدد پایین باشد، نشان از این است که معامله گران، به سرمایه‌گذاری روی آلت کوین‌ها تمایل دارند. سرمایه‌گذاری روی آلتکوین‌ها از طمع زیاد در بازار خبر می‌دهد زیرا معامله گران، سود زیادتری از نوسان آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین‌ها نصیبشان می‌شود. اگر دامیننس بیت کوین افزایش پیدا کند، یعنی بازار را ترس فراگرفته است و برای اینکه از ریزش و افتادن آلت کوین‌ها جلوگیری کند، به بیت کوین پناه می‌آورد. وزن این پارامتر در محاسبات شاخص 10% می‌باشد.

ترند روز

حجم جستجوی بیت کوین توسط گوگل متغیر دیگری می‌باشد که با وزن 10% در محاسبه شاخص استفاده می‌گردد. گوگل ترندز ابزاری جهت ارزیابی ترند بیت کوین و مقایسه با ترند گذشته است.

شاخص ترس و طمع بیت کوین از ابزارهای مهم تحلیل احساسات کاربران و معامله گران در ارزهای دیجیتال است که به‌خوبی احساس آن‌ها را تحلیل و ارزیابی می‌کند و نتیجه‌بخش است. به‌طورکلی برای تحلیل و استفاده از شاخص ترس و طمع بیت کوین یا بازار رمز ارزها به مطالعه بیشتری نیاز دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا