صرافی

کلاهبرداری صرافی کریپتولند

شاید تاکنون خبرهای نگران‌کننده‌ای درباره‌ی صرافی رمز ارز کریپتولند منتشرشده است را شنیده باشد. کلاهبرداری صرافی کریپتولند از خبرهای داغ بازار ارزهای دیجیتال است.

کشورهایی مثل چین در این حوزه پیشگام هستند و قوانین سفت و سختی را برای منع انواع رمز ارزها در کشور خود وضع کردند، به حدی که سرمایه‌گذاران در چین به کشورهای دیگری مهاجرت کردند. وضع چنین قوانین و مقرراتی به دلیل پول‌شویی و کارهای خلافی بود که عمده آن‌ها توسط کیف پول‌های الکترونیکی چینی اتفاق افتاد. بسیاری از کشورها در تکاپوی وضع قوانین و مقررات مناسب و واحدی برای به‌کارگیری رمز ارزها هستند. آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی با وضع مقرراتی مثل مالیات از رمز ارزها، قوانین استفاده از آن‌ها و … به ایجاد پول ملی الکترونیکی کشور خود فکر می‌کنند. به‌هرحال ایجاد و به‌کارگیری ارزهای دیجیتال دنیا را تا حدود زیادی متحول کرده است.

نقطه‌ضعف ایران در برابر رمز ارزها و کلاهبرداری صرافی کریپتولند

ایران همچنان موضع درستی درباره به‌کارگیری ارزهای دیجیتال ندارد. همین موضوع سبب گردید صرافی‌هایی در این حوزه ایجاد شوند که به تعبیر نهادهای دادگستری کشور «غیرقانونی» هستند. بعد از سقوط شدید شاخص کل بازار سهام در شش‌ماهه دوم سال گذشته، توجه بیشتر مردم به رمز ارزها جلب شد.

مراجعه زیاد مردم به سمت این بازار زمینه را برای بروز اختلال در حوزه اقتصادی و سایبری کشور ایجاد کرد. به همین دلیل نمایندگان مجلس کشور و بانک مرکزی به این فکر افتادند و درگاه‌های پرداخت معاملات رمز ارزها را حذف کردند. برخی کارشناسان معتقدند که اقدام صورت گرفته درست بوده اما دیر به انجام رسید.

یکی از این درگاه‌ها «صرافی رمز ارز کریپتولند» بود که افراد زیادی دارایی خود را در این مجموعه سرمایه‌گذاری کردند. یکی از دلایل مراجعه مردم به این درگاه، کارمزد پایین آن بود. تا جایی که کریپتولند با صرافی‌های بزرگ رمز ارزهای دنیا مانند بایننس رقیب شد. همین درگاه دو سال گذشته در آخرین دوره جشنواره وب و موبایل، تندیس بهترین سایت کسب‌وکار و نشان مردمی بهترین موسسه‌ها و شرکت‌های خصوصی را دریافت کرد.

نکته جالب و مهم درباره کریپتولند، استفاده آن از درگاه شاپرک، سامانه رسمی و مورد تائید بانک مرکزی، بود. این پلتفرم خرید، فروش و تبادل ارزهای دیجیتال، در زمان فعالیت خود بیش از ۲۰۰ رمز ارز مختلف را پشتیبانی کرد.

کلاهبرداری صرافی کریپتولند
کلاهبرداری صرافی کریپتولند

سرانجام کاربران صرافی کریپتو و ماجرای کلاه‌برداری

اواخر اردیبهشت‌ماه سال گذشته تقدیر دیگری برای کریپتولند رقم خورد و مدیرعامل آن، سینا استوی، با دستور دادسرای ویژه جرائم اقتصادی به اتهام اختلال در نظام اقتصادی کشور بازداشت شد. بعد از دستگیری استوی، درگاه کریپتولند هم از دسترس خارج شد. مسود شدن این وب‌سایت اعتراض بسیاری از کاربران را در پی داشت که فساد اقتصادی سینا استوی را بی‌ربط به این سایت می‌دانند.

اما به گفته آرمان آقاگل‌بابا، وکیل پایه یک دادگستری و پژوهشگر بلاک چین، شاید پایین بودن نرخ کارمزد سایت باعث ایجاد شبهه‌هایی برای نهاد قضایی و صدور حکم برای از دسترس خارج کردن سایت شده باشد. ممکن است استوی از طریق این درگاه برخی فعالیت‌های خلاف خود را پوشش داده باشد.

تقریباً از دهه آخر مردادماه پرداخت دارایی ریالی یا رمز ارز کاربران کریپتولند شروع شد. درحالی‌که برخی از کاربران ثبت نامی در سامانه اعلام‌شده، مدعی هستند که هنوز واریزی برای آن‌ها صورت نگرفته و آن‌ها در فرآیند هزار لایه حسابرسی گیر افتاده‌اند.

مشکلات اصلی مطرح‌شده از سوی قربانیان سایت کریپتولند در دو موضوع خلاصه می‌شود. اول اینکه در زمان ثبت‌نام، سایت اعلام موجودی مشکل داشت و امکان واردکردن رمز ارزها وجود نداشت. بعد از بروز این مشکل، پشتیبانی سایت اعلام دارایی ریالی را کافی دانست.

در مرحله حسابرسی، دارایی کاربران از مرکز داده‌های اصلی استخراج و بر اساس اطلاعات پایه‌ای موجود در شرکت پرداخت می‌شود. این در حالی است که در مرحله حسابرسی، کاربران نسبت به عدم اطلاعات درباره آمار رمز ارزهایشان اعتراض کردن. مقام قضایی مسئول این پرونده در این زمینه هم از شاکیان خواست تا اعتراض خود را در سایت ثبت کنند. به‌این‌ترتیب، معترضان با اعلام رمز ارزهای خود، مجدداً وارد مرحله حسابرسی خواهند شد.

دسته دوم کاربران منتظر، آن‌هایی هستند که در مرحله حسابرسی مانده‌اند. این دسته از افراد باوجود تکمیل اطلاعات و تأیید هویت هنوز به مرحله پرداخت نرسیده‌اند. این کاربران کسانی هستند که یا دارایی زیادی را به کریپتو سپرده یا مبادلات زیادی در این درگاه انجام داده‌اند. بااین‌حال خبرها حاکی از آن است که حساب تمام کاربران کریپتولند تسویه خواهد شد.

رمز ارزهای داخلی در صرافی‌های خارجی

تجربه انسداد سایت کریپتولند و بلوکه کردن چندماهه پول 70 هزار کاربر این درگاه، نه‌تنها برای امنیت اینترنتی چندان مؤثر نبوده، بلکه سبب افزایش متقاضیان ارزهای دیجیتال به صرافی‌های خارجی شده است. در حال حاضر مقصد کاربران ایرانی این نوع ارزها، صرافی بای بیت، کوکوین، کوینکس و … هستند.

عده‌ای از صاحب‌نظران حوزه رمز ارزها و فعالیت‌های دیجیتالی بر این باورند که عدم ثبات و تعیین تکلیف این بخش توسط قانون‌گذار در کشور، مخاطرات و هزینه‌های زیادی را ایجاد خواهد کرد. با بسته شدن کریپتولند، مردم ترجیح دادند که با انتقال دارایی‌هایشان به درگاه‌های رمز ارزهای خارجی، ریسک کمتری متحمل شوند.

کلاهبرداری صرافی کریپتولند باعث شد که تعداد زیادی از مال‌باختگان، مال و اموال خود را از دست بدهند و به سمت صرافی‌های خارجی کوچ کنند.

کلاهبرداری صرافی کریپتولند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا