آموزشپانزیسرمایه گذاری

پروژه پانزی چیست

امروزه کلاه‌برداری‌ها در محیط اینترنت و فضای مجازی بسیار زیاد است و با شعارهایی بسیار فریبنده مردم را فریب می‌دهند و با دادن وعده‌های پوچ مثل سودهایی بیشتر از ده درصد در ماه، افراد را گول‌زده و فریب می‌دهند مراقب باشید که سرمایه و دارایی خود را از دست ندهید. پروژه پانزی یکی از همان پروژه‌های کلاه‌برداری است که بسیار رایج بود و سعی کرده با شعارهای مختلف و وعده‌هایی مثل سوددهی بالا افراد را مجاب به سرمایه‌گذاری کند. برای اینکه بفهمیم پروژه پانزی چیست تا آخر این مقاله همراه ما بمانید.

معرفی پروژه پانزی

برای اینکه به‌طور کامل بدانید پروژه پانزی چیست ادامه مطلب را نیز مطالعه نمایید. طرح و پروژه کلاه‌برداری پانزی از نام چارلز پانزی Charles Ponzi گرفته‌شده است که یک کلاه‌بردار ایتالیایی تبار بود و به آمریکا مهاجرت کرد و مشهور شدن آن به دلیل سیستم پول‌ساز قلابی او بود. در سال 1920 او با ایجاد یک پروژه پانزی حدود یک سال تعداد زیادی از افراد را فریب داده و سرمایه‌ی آن‌ها را به باد داد. البته برخی منابع می‌گویند که پانزی اولین نفری نبوده که این طرح را ریخته ولی کلاه‌برداری او آن‌قدر گسترده بود که نام این روش کلاه‌برداری را از اسم او گرفته‌اند.

درواقع در روش کلاه‌برداری پروژه پانزی سودی که باید به سرمایه‌گذاران قبلی پرداخت شود با استفاده از دارایی‌های سرمایه‌گذاری شده کاربران جدید پرداخت می‌شود و هیچ عملی در این پروژه انجام نمی‌شود و اساساً همه‌ی وعده‌هایی که به سرمایه‌گذاران می‌دهند کذب هستند. سرمایه‌گذاران اول یعنی کسانی که اولین بار در این پروژه سرمایه می‌گذارند سود پول و حتی خود پول را پس از چند مدت دریافت می‌کنند ولی آخرین گروه سرمایه‌گذاران، همه‌ی دارایی خود را از دست می‌دهند و نه سود و نه پول خود را به آن‌ها می‌دهند و از این نظر، به شرکت‌های هرمی شباهت دارد.

پروژه پانزی چیست
پروژه پانزی چیست

هنگامی‌که سرمایه‌گذاران جدیدی وارد این سیستم نمی‌شوند، به دلیل اینکه سیستم نمی‌تواند پول گروه‌های قبلی را پرداخت نماید، این چرخه متوقف خواهد شد تا زمانی که این طرح بتواند افراد تازه‌ای را مجاب به سرمایه‌گذاری کند، این طرح ادامه پیدا می‌کند و به همین سادگی افراد دارایی خود را از دست می‌دهند.

عاقبت پروژه پانزی چیست

وقتی این چرخه بزرگ‌تر شود، سیستم برای جذب سرمایه به افراد بیشتری هم نیاز دارد. کاربران بسیار زیادی تاکنون در انتظار این هستند که روزی سود و اصل پول به آن‌ها برگردانده شود. اگر کاربران جدید وارد طرح و چرخه پانزی نشوند، سیستم هم همان‌طور که گفتیم نمی‌تواند پول و سود سرمایه‌گذاران قبلی را پرداخت کند و درواقع فعالیتی نیست تا به کمک آن سودی کسب شود.

در آخر هم چرخه باکم شدن کاربران جدید و فرود افراد جدید برای سرمایه‌گذاری، تعادل میان دارایی‌های جدید و قدیم از بین رفته و طرح به‌طورکلی نابود می‌شود. افراد زیادی در این پروژه‌ها سرمایه از دست می‌دهند و افراد زیادی هم به سود می‌رسند ولی معمولاً این طرح‌ها پس از مدتی توسط پلیس شناسایی می‌شود و افراد پشت پرده این پروژه‌ها دستگیر می‌شوند.

پروژه پانزی چیست
پروژه پانزی چیست

چگونه طرح پانزی را تشخیص بدهیم

اکنون‌که متوجه شدید طرح پانزی چیست باید روش‌های تشخیص این طرح‌ها را بدانید اغلب طرح‌هایی که به این شکل و با این روش کلاه‌برداری می‌کنند، چند ویژگی دارند:

شعار سودهای خیلی زیاد و تضمینی

شعار سودهای تضمین‌شده و بالا یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های پروژه‌های پانزی است که اگر با چنین تبلیغی قصد فریب شمارا داشتند، شما شک کنید. حتی اگر با پولی که شما سرمایه‌گذاری می‌کنید، فعالیتی انجام شود هم‌سود کمتری نصیب شما می‌شود. درواقع سودی بیش از ده درصد در یک ماه خیلی مشکوک هست.

مشخص نبودن هویت مجری پروژه

در پروژه‌های پانزی درباره‌ی مجریان طرح یا تیم توسعه دهنده پروژه اطلاعاتی وجود ندارد و اگر هم اطلاعاتی باشد، اسم های فیک است. درواقع این پروژه‌ها از شناسایی شدن توسط مردم و پلیس می‌ترسند.

نداشتن یک شماره تماس و آدرس برای مراجعه

پروژه‌های پانزی اغلب شماره‌های فیک به مردم می‌دهند و یا چند روزی یک دفتر کار را محض اطمینان مشتری‌ها اجاره می‌کنند و بعد ناپدید می‌شوند.

یک پروژه پانزی حتماً باید مجوزهای قانونی داشته باشد

این طرح‌ها که بدون هیچ پشتوانه قانونی فعالیت می‌کنند، هیچ‌گاه نمی‌توانند مجوز قانونی بگیرند. البته شاید مجوزهای تقلبی درست کنند و با دادن رشوه مجوز بگیرند. برخی از منابع می‌گویند تعدادی از مؤسسه‌های مالی در ایران از طرح پانزی برای فریب مردم استفاده می‌کرده‌اند.

روشن نبودن فعالیت‌ها

پروژه‌های پانزی برای سرمایه‌گذار این مطلب را که چگونه به سودهای بالا می‌رسند، روشن نمی‌کنند و فقط با شعارهای فریبنده آن‌ها را جذب می‌کنند. برخی از پروژه‌های پانزی به کاربران خود می‌گویند که سرمایه‌ی آن‌ها را در صرف استخراج کردن ارزهای دیجیتال می‌کنند، ولی توضیح بیشتری درباره نحوه‌ی فعالیت هم نمی‌دهند.

پروژه پانزی چیست
پروژه پانزی چیست

ارتباط ارزهای دیجیتال با پروژه پانزی چیست

در دنیای ارزهای دیجیتال هم به دلیل اینکه تازه بین مردم شهرت پیداکرده و بسیاری از افراد هم جذب بازارهای رمز ارز شدند، گاهی با طرح‌های پانزی و اسکم مواجه می‌شوید. همان‌طور که گفتیم همه این پروژه‌ها با وعده سودهای بسیار بالا در مدت بسیار کم برای جذب افراد جلو می‌آیند و برخی از رمز ارزها را می‌فروشند که سود کسب کنند و دارایی افراد را به باد می‌دهند.

برای اینکه این طرح‌ها را در حوزه ارزهای دیجیتال تشخیص دهید از روش‌هایی که در بالا گفتیم حتماً استفاده کنید و از تحلیل‌های فاندامنتال برای تحلیل یک پروژه‌ای که قصد دارید در آن سرمایه‌گذاری کنید، استفاده نمایید یا اگر در این کار تخصص هم ندارید از افرادی که این کار را انجام می‌دهند کمک بگیرید. درواقع همه‌ی این پروژه‌ها هنگام تبلیغات بسیار با دست‌پر جلو می‌آیند و اگر افراد اطلاعاتی درباره‌ی آن‌ها نداشته باشند، فریب می‌خورند.

اکنون‌که دریافتید پروژه پانزی چیست و روش تشخیص آن چگونه است، بسیار مراقب کلاه‌برداری‌ها باشید و حتماً قبل از سرمایه‌گذاری در یک پروژه درباره آن اطلاعات کسب کنید و فریب سوددهی بالا در یک ماه را هم نخورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا