اتریومویژه

بیوگرافی ویتالیک بوترین | خالق اتریوم کیست ؟ نکات باورنکردنی زندگی اش

بیوگرافی ویتالیک بوترین ، همه (Vitalik Buterin) را به‌عنوان بنیان‌گذار ارز دیجیتال اتریوم شناخته شد. درواقع دومین پلتفرم باارزش بازار ارز‌های دیجیتال که در حال حاضر فعال‌ترین بلاک چین را دارد. بوترین متولد روسیه است اما در کانادا و حومه شهر تورنتو بزرگ‌شده است. مهارت خارق‌العاده او در ریاضیات باعث شد تا به‌عنوان یک کودک بااستعداد شناخته شود.

بیوگرافی ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

ویتالیک بوترین در سال 1994 در شهر Kolomna مسکو به دنیا آمد و به همراه خانواده تا سن 6 سالگی در روسیه ساکن بودند. بعدازآن والدینش تصمیم گرفتند باهدف یافتن فرصت‌های شغلی بهتر به کانادا مهاجرت کنند.

ویتالیک بوترین برای اولین بار توسط پدرش که دانشمند کامپیوتر بود با بیت کوین آشنا شد. در آن زمان، ویتالیک قصد داشت کمی بیت کوین به دست آورد، اما نه پول خرید آن را داشت و نه راهی برای استخراج آن؛ بنابراین کار نوشتن پست‌های وبلاگ را شروع کرد و برای هر پست ۵ بیت کوین کسب کرد. (در آن زمان معادل ۳.۵ دلار بود). البته بعد از گذشت مدتی این وب‌سایت به دلیل عدم توجه کاربران به کار خود پایان داد.

در سپتامبر ۲۰۱۱، شخصی در مجله‌ای به نام مجله بیت کوین (Bitcoin Magazine)، با او وارد مذاکره شد و ویتالیک بوترین به‌عنوان اولین بنیان‌گذار آن و به‌عنوان نویسنده اصلی آن انتخاب شد. افزون بر این، ویتالیک در مورد موضوعات مرتبط با بیت کوین برای سایر نشریات، ازجمله هفته‌نامه بیت‌ کوین (Bitcoin Weekly) مطالبی می‌نوشت. مجله بیت کوین در سال ۲۰۱۲ شروع به چاپ نسخه چاپی آن کرد و به‌عنوان اولین انتشارات جدی که در مورد ارزهای دیجیتال فعالیت می‌کند، از آن در دنیا کریپتو یاد می‌شود.

ویتالیک بوترین در اینستاگرام و فیسبوک حساب کاربری ندارد و به‌ندرت از مهمانی‌ها و رویدادهای اجتماعی بازدید می‌کند.

بیوگرافی ویتالیک بوترین ، خالق اتریوم کیست
بیوگرافی ویتالیک بوترین ، خالق اتریوم کیست

نکته‌های جالب درباره زندگی ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

ویتالیک در ۱۹ سالگی وایت پیپر اتریوم را نوشت.

در ۱۷ سالگی با کمک پدرش بیت کوین را شناخت و درباره‌ی آن تحقیق کرد.

هوش ویتالیک از همان دوران ابتدایی نظر همگان را به ‌خود جلب کرد. خیلی زود به اقتصاد، ریاضی و برنامه‌نویسی علاقه‌مند شد و عملکردش در کار با اعداد سه‌رقمی بی‌نظیر بود.

شخص ویتالیک بوترین حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار سرمایه دارد.

بوترین فقط یک برنامه‌نویس فوق‌العاده نیست. او یک نویسنده حرفه‌ای و بااستعداد است.

او مثل بسیاری از نوابغ دانشگاه تحصیلش را رها کرد و به سراغ کارهای شگفت‌انگیز رفت.

شایعه مرگ بوترین که مطرح شد یکی از مهم‌ترین اتفاقات جهان ارزهای دیجیتال بود.‌ در ۲۵ ژوئن ۲۰۱۷، اخباری که از 4 chan منتشر شد، گزارش داد که ویتالیک در یک تصادف جانش را ازدست‌داده است. انتشار این خبر منجر به کاهش ارزش بازار ETH به حدود ۴ میلیارد دلار شد.

پیدایش و تولد اتریوم ، خالق اتریوم کیست؟

در سال ۲۰۱۳ ویتالیک سفر، ملاقات و یادگیری از توسعه‌دهندگان و برنامه نوسان سراسر جهان را آغاز کرد. او با ذهنی خلاق و پر از ایده، وایت پیپر اتریوم را منتشر کرد. مفهوم اتریوم همچنان در حال رشد بود تا این‌که در ژانویه ۲۰۱۴ پروژه اتریوم به‌صورت نهایی اعلام گردید و ویتالیک به همراه ۵ نفر دیگر آن را رهبری و مدیریت می‌کردند. بعدازاین آن‌ها توکن بومی اتر را در یک اجلاس بزرگ معرفی کردند.

بیوگرافی ویتالیک بوترین ، خالق اتریوم کیست
بیوگرافی ویتالیک بوترین ، خالق اتریوم کیست

در آن زمان، ویتالیک در دانشگاه واترلو تحصیل می‌کرد؛ و سپس ویتالیک یک کمک‌هزینه تحصیلی به ارزش ۱۰۰ هزار دلار از Thiel Fellowship دریافت کرد. کمک‌هزینه تحصیلی Thiel Fellowship کمک‌هزینه‌ای است دو ساله و ۱۰۰ هزار دلاری برای جوانانی که می‌خواهند به‌جای این‌که در کلاس حضورداشته باشند، چیزهای جدید بسازند.

یکی از شرایط دادن این کمک‌هزینه این است که گیرنده باید برای ساخت ایده خود از دانشگاه ترک تحصیل کند. ویتالیک هم دانشگاه را رها کرد، کمک‌هزینه تحصیلی را دریافت کرد و وارد کار شد. ویتالیک موفق شد در عرضه و فروش اولیه اتر، ۱۸ میلیون دلار بیت کوین جمع‌آوری کند. پس‌ازآن، قیمت بیت کوین کاهش یافت و آن‌ها سرمایه زیادی را از دست دادند. بعد از یک سری مراحل آزمایش و بررسی اشکالات، در تابستان سال ۲۰۱۵ اتریوم به‌صورت رسمی شروع به کار کرد.

در جولای 2015، اولین ورژن از شبکه اتریوم با نام Frontier در اختیار کاربران قرار گرفت. البته این نسخه باهدف آزمایش و عرضه شد. بااین‌وجود توسعه‌دهندگان توانستند توسط ساخت اپلیکیشن ‌های غیرمتمرکز، محیط را آزمایش کنند. بعدازاینکه توسعه‌دهندگان و بنیاد اتریوم، ویتالیک بوترین و دوستانش، پلتفرم را پایدار ارزیابی کردند، نوبت به انتقال نسخه Homestead رسید. این مهم در ماه سوم میلادی 2016 رخ داد.

ورژن Homestead شبکه اتریوم با همراهی اولین ارائه رسمی محصول بود. این پروژه بسیار موفق بود و نگرش خوبی از نسل بعدی تکنولوژی بلاک چین به توسعه‌دهندگان داد. باوجود Ethereum توسعه‌دهندگان آزادی عمل بیشتری داشتند و ابزار توسعه راحت‌تری در اختیار داشتند. ورژن جدید با پیشرفت‌های فراوانی همراه شده بود و این موضوع، به پایداری بیشتر پلتفرم کمک زیادی کرد. خیلی زود نام ویتالیک بوترین بر سر زبان‌ها افتاد.

تا سال 2020 اتریوم محبوبیت زیادی در دنیای کریپتوکار کسب کرد و با اختلاف از رقیبان خود، بعد از بیت کوین، در رتبه دوم برترین رمز ارز بازار ازلحاظ ارزش کل بازار و سرمایه در گردش قرار داشت. تعداد نودهای فعال در شبکه حدود 8 هزار بوده و اغلب صرافی‌های دنیا از رمز ارز بومی آن پشتیبانی می‌کنند. افزایش محبوبیت و مقبولیت Ethereum سبب شد قیمت ارز دیجیتال آن، با سرعتی باورنکردنی رشد کند.

بعد از عرضه اولین محصول رسمی، شرکت‌های بزرگی نظیر مایکروسافت و آی ‌بی‌ ام ساخت پروژه‌هایی روی پلتفرم اتریوم را آغاز کردند و این موفقیت بزرگ برای ویتالیک بوترین بود. کمپانی‌هایی از سراسر دنیا در پی همکاری نزدیک با Ethereum Foundation بودند.

بیوگرافی ویتالیک بوترین ، خالق اتریوم کیست
بیوگرافی ویتالیک بوترین ، خالق اتریوم کیست

ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin) در حال حاضر چه می‌کند

ویتالیک بوترین برای زندگی کردن سنگاپور را انتخاب کرد. او مانند قبل، به‌سختی مشغول کار روی اختراعش است. در ابتدا فقط سه نفر روی پروتکل‌های اتریوم کار می‌کردند، اما ویتالیک امیدوار است تیم توسعه به مرحله‌ای برسد که کمتر به حضور وی نیاز داشته باشند.

ویتالیک به آینده Ethereum خیلی زیاد امیدوار است. او اعتقاد دارد تنها عامل از بین برنده اتریوم، خود اتریوم محسوب می‌شود. او در همکاری‌اش با سایر اعضای تیم، مشغول رفع باگ‌های موجود در نسخه کنونی و ارائه قابلیت‌های بیشتر در نسخه‌های بعدی است تا پایداری، امنیت و کارایی شبکه را افزایش بدهد. آن‌ها مقیاس‌پذیری، بهینه‌سازی، مقرون‌به‌صرفه بودن و امنیت را مهم‌ترین چالش‌های شبکه می‌دانند.

ثروت ویتالیک بوترین (Vitalik Buterin)

او سرمایه‌اش را در قالب توکن پلتفرم اتریوم نگهداری می‌کند، به همین دلیل با افزایش قیمت این رمز ارز ثروتش بیشتر شده و در صورت کاهش، ارزش دارایی وی پایین می‌آید. سومین ماه سال 2020، IBM times ثروت ویتالیک بوترین را 365 هزار Ether اعلام کرد.

در نیمه اول سال 2021 و هم‌زمان با رشد انفجاری قیمت ETH و رسیدن قیمت هر واحد آن به بالای 3500 دلار، آقای بوترین تبدیل به جوان‌ترین میلیاردر در حوزه رمز ارزها شد.

جوایز‌ و تقدیرها

  • جایزه موسسه Thiel Fellowship در سال ۲۰۱۴
  • جایزه جهانی فناوری در زمینه نرم‌افزار و IT در سال ۲۰۱۴
  • قرار گرفتن در لیست ۴۰ فرد زیر ۴۰ سال مجله Fortune در سال ۲۰۱۶
  • قرار گرفتن در لیست ۳۰ فرد زیر ۳۰ سال مجله Forbes در سال ۲۰۱۸
  • دکترای افتخاری دانشگاه بازل در سال ۲۰۱۸

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا