اخبار رمز ارزبیت کوین

چگونه بیتکوین را برای دیفای رپ (Wrap) کنیم

نبود اکوسیستم دیفای (DeFi) در بلاکچین بیت کوین باعث شده تا متخصصین مختلف برای پل سازی بین دو بلاکچین برتر بازار بسیار تلاش کنند. با اینکه تحقیقات روی همکاری بین دو بلاکچین در حال انجام است، جامعه بیت کوین برای ورود به بازار نوظهور دیفای به توکنیزه کردن BTC ها روی آورده اند. ما در این مقاله راجع به اهمیت این راه حل صحبت خواهیم کرد و گام های ضروری برای کار با رپ کردن بیت کوین را معرفی خواهیم کرد. اما بهتر است قبل از شروع کار، ابتدا کمی راجع به مفهوم رپد توکن ها (Wrapped Token) صحبت کنیم.

رپد توکن (Wrapped Token) چیست؟

رپد توکن ها دارایی های دیجیتال وثیقه شده ای هستند که ارزش آن ها با ارز دیجیتال اصلی نسبت 1:1 است. در واقع همانند استیبل کوین ها ارزش این نوع از توکن ها نیز کاملا متکی به دارایی نظیر آن هاست، با این تفاوت که استیبل کوین نماینده ارز فیات است ولی رپد توکن یک دارایی دیجیتال را نمایندگی می کند. از این رو، هدف از ایجاد این توکن ها ثابت کردن قیمت نیست، بلکه هدف آن بهبود قابلیت همکاری از طریق ضرب کردن نسخه بومی یک ارز دیجیتال خاص، در شبکه های بلاکچینی مختلف است. به عبارت دیگر، با این تکنیک می توان نقدینگی را بین دو یا چند شبکه بلاکچینی ناسازگار منتقل کرد.

لازم به ذکر است که حوزه اقتصاد غیر متمرکز یا دیفای، از جمله تکنولوژی هایی است که از این تکنیک سود برده است. با ظهور رپد توکن ها، انتقال نقدینگی به اکوسیستم دیفای بسیار ساده تر شده است. به همین خاطر است که این اواخر حجم عظیمی از نقدینگی از بازار بیت کوین وارد اکوسیستم دیفای شده است.

رپینگ (Wrapping) بیت کوین به چه معناست؟

با توجه به توضیح رپد توکن ها، به این نتیجه می رسیم که نسخه رپ شده بیت کوین در واقع نماینده دیجیتالی BTC در بلاکچین های مبتنی بر قرارداد هوشمندی مثل اتریوم و زنجیره بایننس است. این دارایی های دیجیتالی نسخه های توکنیزه شده بیت کوین هستند که با استانداردهای توکن موجود در بلاکچین های حامی دیفای سازگاری دارند. نمونه برجسته از چنین توکن هایی، Wrapped Bitcoin با نماد WBTC با استاندارد ERC-20 است که در اکوسیستم اتریوم قرار دارد.

چرا Wrapped Bitcoin؟

مدت زیادی است که بیت کوین با ارزش ترین ارز دیجیتال دنیاست. یکی از دلایل این افزایش ارزش، سطح امنیت بسیار بالای شبکه بیت کوین و سطح بی نظیری از غیر متمرکز بودن در بلاکچین آن است. محبوبیت بیت کوین به حدی است که سرمایه گذاران جدیدی که وارد دنیای کریپتو می شوند، قبل از بررسی و تحقیق روی سایر آلتکوین ها، دارایی خود را صرف خرید بیت کوین می کنند.

از طرف دیگر، حوزه سودده دیفای روی بلاکچین هایی که از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کنند، عمل می کند. با اینکه اکوسیستم و شبکه بیت کوین بسیار قدرتمند است، ولی برای دارندگان بیت کوین غیر ممکن است که بتوانند بدون فروش بیت کوین های خود، وارد بازار دیفای شده و به کوین های سازگار با دیفای دسترسی پیدا کنند.

همچنین ممکن است برخی از سرمایه گذاران بیت کوین علاقه چندانی در شرکت در این فرآیند نداشته باشند. دلیل آن هم کارمزدهای بسیار بالای کار در این اکوسیستم و ریسک بالای کار با توکن های دیفای است، چرا که به طور کلی به خاطر سابقه کم اینگونه از توکن ها و ارزش بازار کم آن ها، قیمت آن ها نوسانات شدیدی دارد. آ

از طرف دیگر، طرفداران و توسعه دهندگان دیفای اهمیت سرمایه عظیم بازار بیت کوین و لزوم ورود سرمایه از این بازار را درک کرده اند. از این رو برای برطرف کردن موانع برای ورود به بازار DeFi، این افراد راه های مختلفی برای ارائه بیت کوین در اتریوم و سایر بلاکچین های پشتیبان قراردادهای هوشمند ایجاد کرده اند.

این افراد عمداً ارزش بیت کوین و نسخه های توکنیزه شده آن را با نسب 1:1 تعیین کرده اند. در واقع، آن ها بیت کوین های توکنیزه شده را در بلاکچین های مبتنی بر قرارداد هوشمند منتشر می کنند. به عنوان مثال، رپد بیت کوین یا Wrapped Bitcoin با نماد WBTC، با فاصله زیادی محبوب ترین نسخه رپ شده بیت کوین است که از اکوسیستم دیفای پشتیبانی می کند و قیمت آن همواره با بیت کوین برابر است. با این راه حل کاربران WBTC می توانند در عین بهره مندی از عملکرد معقول بیت کوین، وارد قطار سریع السیر و جذاب دیفای هم بشوند.

 

چگونه بیت کوین را Wrap کنیم: تکنیک های Wrap بیت کوین

برای توکنیزه کردن بیت کوین سه روش مختلف وجود دارد که در همه آن ها لازم است که کاربر بیت کوین یا دارایی دیجیتال دیگر خود را در شبکه قفل کند تا دقیقا به ارزش بیت کوین خود توکن دریافت کند. در ادامه این سه روش را به صورت اجمالی معرفی خواهیم کرد.

Centralized Wrapping

همانطور که از نام این روش مشخص است، Wrapping متمرکز بیت کوین نیاز به واسطه گری یک شخص ثالث دارد. در این روش لازم است که مقدار بیت کوین مورد نظر خود را وارد یک پلتفرم امانی متمرکز کنید. در مرحله بعد، این پلتفرم بیت کوین شما را در یک قرارداد هوشمند قفل خواهد کرد و به همان اندازه، بیت کوین توکنیزه شده در بلاکچین اتریوم یا هر بلاکچین دیگری تولید می کند. در آخر، پلتفرم مورد نظر بیت کوین توکنیزه شده را به کیف پول شما انتقال خواهد داد.

Trustless Wrapping

در هنگام استفاده از مدل رپینگ (Wrapping) بدون نیاز به اعتماد، دیگر لازم نیست که به یک شرکت متمرکز اعتماد کنید. بلکه می توانید مستقیما بیت کوین خود را به یک قرارداد هوشمند که برای تولید بیت کوین توکنیزه شده به مقدار BTC قفل شده برنامه نویسی شده است، ارسال کنید. یکی از سیستم های رپینگ بیت کوین که از سیستم Trustless (بدون نیاز به اعتماد) استفاده می کند، Keep Network نام دارد.

Synthetic Wrapping

در آخر برخی از راهکارهای رپینگ بیت کوین به کاربر اجازه قفل کردن ترکیبی از دارایی های دیجیتال مختلف را می دهند. برخلاف دو روش دیگر، رپینگ ترکیبی برای تولید نسخه توکنیزه شده بیت کوین نیاز به وثیقه گذاشتن BTC ندارد. این یعنی بسته به پروتکلی که با آن کار می کنید، می توانید ترکیبی از کوین ها و دارایی های دیجیتالی مختلف را در پلتفرم قفل کنید و به ازای ارزش آن ها توکن ترکیبی بیت کوین دریافت کنید.

چگونه WBTC تولید کنیم؟

Wrapped Bitcoin با ارزش بازاری بیش از 6 میلیارد دلار، در حال حاضر محبوب ترین و بزرگترین بیت کوین توکنیزه شده در بازار است. این دارایی دیجیتال از تکنیک رپینگ متمرکز استفاده می کند که نیاز به شرکت های شخص ثالث دارد. لازم به ذکر است که یک سازمان خود مختار غیر متمرکز به نام WBTC DAO، اضافه شدن یا حذف واسه های شخص ثالث را تایید می کند.

اولین قدم برای تولید WBTC همکاری با پلتفرم هایی است که عمل رپینگ و توکنیزه کردن را انجام می دهند که البته برای انجام آن به احراز هویت کاربر نیاز است. به محض اینکه پلتفرم هویت شما را تایید کرد، BTC شما را به یک متولی ارسال می کند و آن متولی هم آن را قفل کرده و به میزان آن در شبکه اتریوم WBTC تولید خواهد کرد. بعد از آن، پلتفرم این WBTC تولید شده را به کیف پول شما منتقل خواهد کرد.

برای برگشت این فرآیند و به دست آوردن BTC هم این متولی بیت کوین های توکنیزه شده را سوزانده و BTC قفل شده را به کاربر باز می گرداند.

معایب رپینگ بیت کوین

استفاده از نسخه Wrapped بیت کوین باعث می شود که کاربر از خصوصیات برجسته شبکه بیت کوین مثل غیر متمرکز بودن و سطح بالای امنیت آن بی بهره شود. از آنجاییکه این توکن ها در بلاکچین های دیگری قرار گرفته اند، به اندازه بلاکچین اصلی بیت کوین امن و غیر متمرکز نیستند. در واقع بیت کوین توکنیزه شده فقط بازتابی از ارزش بیت کوین است و هیچ بهره ای از سطح بالای امنیتی و غیر متمرکز بودن بلاکچین بیت کوین نمی برد.

کلام آخر

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، بیت کوین توکنیزه شده به شما این اجازه را می دهد که بیشترین استفاده را از BTC های ذخیره شده ببرید. با این راه حل می توانید بدون خارج شدن از اکوسیستم امن و با ارزش بیت کوین، به دارایی ها اضافه کنید. با اینحال قبل از توکنیزه کردن بیت کوین های خود و ورود به دنیای دیفای، بهتر است معایب این تکنیک را نیز بدانید و بهترین روش برای توکنیزه کردن بیت کوین های خود را پیدا کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا