اخبار رمز ارز

تحلیل‌گر می‌گوید سولانا با وجود قطعی‌ها، تست مقیاس‌پذیری را با موفقیت پشت سر گذاشت

همانطور که سولانا با یک قطعی دیگر مواجه است، کریپتوفارسبا کارشناسان در مورد تأثیر آن و آنچه می تواند برای آینده سیستم باشد صحبت می کند.

از زمان آغاز به کار، شبکه سولانا به عنوان یک بازیگر پیشرو در صحنه بلاک چین ظاهر شده است و نویدبخش تراکنش های سریع و کارمزدهای پایین است. با این حال، پشت افزایش شهاب‌سنگ آن مجموعه‌ای از خاموشی‌ها نهفته است که سؤالاتی را در مورد تسلط آن در صحنه اثبات سهام (PoS) ایجاد کرده است.

نبردی تاریخی با خاموشی های چند ساعته

در 14 سپتامبر 2021، سولانا با یکی از اولین اختلالات مهم خود در جریان ارائه نمادین پروتکل انگور مواجه شد که منجر به قطعی خیره کننده 17 ساعته شد. این حادثه چالش‌های آینده را پیش‌بینی می‌کرد زیرا کاهش منابع و توقف اعتبارسنجی بلاک چین باعث توقف پروژه‌های معاملاتی، سهام‌داری و وام‌دهی شد.

سال بعد، 2022، برای سولانا پر فراز و نشیب بود که با موجی از خاموشی ها مشخص شد. از 6 تا 12 ژانویه، شبکه با 6 اختلال عمده دست و پنجه نرم کرد، که عمدتاً به دلیل افزایش معاملات محاسباتی بود که عملکرد شبکه را به خطر انداخت.

این وضعیت در 21 و 22 ژانویه 2022 تشدید شد، زمانی که یک قطعی طولانی مدت به مدت 29 ساعت رخ داد که به ربات‌هایی نسبت داده شد که شبکه را تحت تأثیر قرار دادند و مانع از اجماع شدند.

در 30 آوریل 2022، سولانا به دلیل اجماع متوقف شده، تولید بلوک دو ساعته را متوقف کرد. تنها یک روز بعد، بلاک چین به دلیل هجوم تراکنش‌های ربات‌های ضرب NFT دچار قطعی هفت ساعته شد.

با گذشت سال، سولانا همچنان با چالش‌هایی مواجه بود که در 1 ژوئن 2022 مدت زمان توقف طولانی‌تری داشت که تقریباً چهار ساعت و نیم به طول انجامید.

یکی از هشداردهنده ترین قطعی ها در 30 سپتامبر 2022 رخ داد، زمانی که Mainnet Beta کار خود را متوقف کرد. این خاموشی گسترده با خاموشی شش ساعته دیگری در 1 اکتبر 2022 همراه شد که به دلیل یک گره پیکربندی نادرست ایجاد شد.

در سال 2023، سولانا به دلیل ازدحام در پروتکل انتشار بلوک اولیه خود، توربین، در 25 فوریه با یک تعطیلی بزرگ انفرادی مواجه شد که 19 ساعت طول کشید. سولانا بقیه سال را بدون قطعی عمده پشت سر گذاشت.

امسال شاهد قطعی قابل توجه دیگری در 6 فوریه بودیم که حدود پنج ساعت به طول انجامید. اخیراً، سولانا شاهد مشکلات ازدحام بود که باعث تأخیر گسترده در تراکنش‌ها شد که برخی از آنها با شکست مواجه شدند. شبکه آنزا در بیانیه ای در تاریخ 5 آوریل برنامه هایی برای رفع این مشکلات را فاش کرد.

“غیرقابل قبول برای بلاک چین”

با توجه به اینکه سولانا اکنون با شکست دیگری روبرو شده است، کریپتوفارسبا مکس شانون، تحلیلگر CoinShares، درباره تأثیر احتمالی این قطع‌ها بر تسلط سولانا صحبت کرد.

شانون تصریح کرد که تراکنش‌های ناموفق اخیر لزوماً قطعی نبودند، بلکه نتیجه اشکالات پیاده‌سازی در پشته شبکه‌ای بودند که مسئول پردازش تراکنش‌های بلاک چین هستند.

او سابقه قطعی سولانا را به عنوان یکی از معایب اصلی آن تصدیق کرد اما به تلاش های جامعه توسعه دهندگان برای رسیدگی به مسائل مقیاس پذیری اشاره کرد. با این حال، شانون هشدار داد که این اصلاحات ممکن است تا اواخر سال با راه اندازی Firedancer، یک راه حل مقیاس پذیر برای شبکه Solana، مشکلات را به طور کامل حل نکنند.

رومن لوی، مدیر ارشد فناوری Playnance، در گفتگو با crypto.news، نظر انتقادی تری داشت. لوی نگرانی خود را در مورد دفعات قطعی سولانا ابراز کرد و اشاره کرد که این شبکه در دو سال گذشته چندین حادثه جدی را تجربه کرده است.

او توجه به تأخیر و کاهش تراکنش‌ها را در دوره‌های شلوغی شبکه بالا جلب کرد که بر تجربه کاربر تأثیر گذاشت. لوی آن را “غیرقابل قبول برای بلاک چینی که قصد دارد پیشرو در صنعت باشد” خواند.

این امر باعث ایجاد غیرقابل پیش‌بینی در عملکرد شبکه می‌شود و سؤالات مهمی در مورد پایداری درازمدت آن ایجاد می‌کند. شما می توانید منابع قابل توجهی را صرف ساخت سولانا کنید، اما اگر بعداً همه چیز از بین برود، ناامید کننده خواهد بود.

رومن لوی، مدیر ارشد فناوری Playnance به کریپتوفارسگفت.

Dencun اتریوم رقابت را داغ می کند

بر اساس داده‌های DefiLlama، علی‌رغم قطعی‌های مکرر، سولانا همچنان دارای یک پایگاه کاربر گسترده است، با ارزش کل قفل شده Defi (TVL) که 1192 درصد از حدود 500 میلیون دلار در سال گذشته به رقم فعلی 6.43 میلیارد دلار افزایش یافته است.

در همین حال، بلاک چین اتریوم به ارتقاء به سمت حفظ سلطه خود ادامه داده است. علیرغم اینکه سولانا در ابتدا به عنوان یک “قاتل اتریوم” معرفی شد، شبکه قراردادهای هوشمند برتر را جابجا نکرده است.

اتریوم دارای TVL defi 59.29 میلیارد دلاری است که بیش از 9 برابر بیشتر از Solana است. اکنون، اتریوم به دنبال رعد و برق سولانا با انتشار Dencun است که به راه‌حل‌های لایه ۲ (L2) آن کمک می‌کند تا رقیب سولانا با هزینه پایین باشد.

Crypto.news ماه گذشته گزارش داد که چندین شبکه اتریوم L2 پس از اجرای تراکنش‌های حباب، کارمزدهای خود را به شدت کاهش دادند. این می تواند پیشنهادات سولانا را به چالش بکشد.

به گفته لوی، سولانا به لطف تراکنش های سریع و ارزان خود می تواند با اتریوم رقابت کند. با این حال، شبکه در پرداختن به نگرانی‌های مقیاس‌پذیری و قابلیت اطمینان برای به چالش کشیدن تسلط اتریوم به طور موثر عقب مانده است. او اضافه کرد:

ما شاهد کارمزد تراکنش های بالا و زمان انتظار طولانی تر بوده ایم [on Ethereum] اما هرگز از این نوع قطع نمی شود. عملکرد پایدار اتریوم L1 پایه و اساس توسعه بسیاری از راه حل های لایه دوم و سوم را گذاشته است.

با این حال، شانون بر این باور است که سولانا علیرغم قطع شدن اتریوم هنوز شانس رقابت با اتریوم را دارد. به گفته تحلیلگر CoinShares، سولانا چیزی بیش از کارمزدهای ارزان به ارمغان می آورد. او تاکید کرد که بلاک چین در مورد تجربه کاربر، نقدینگی و ابزارسازی از تکه تکه شدن کمی برخوردار است – یک مشکل تکرارشونده در Ethereum L2s.

شوق سکه سولانا: آزمون مقیاس پذیری؟

شاید این نقاط فروش، شور و شوق اخیر میم کوین را که شبکه در چند وقت اخیر شاهد آن بوده است، جذب کرده باشد، زیرا توسعه دهندگان و حامیان میم کوین زنجیره را هجوم آورده اند.

اکوسیستم سکه میم سولانا با موفقیت Bonk (BONK) شروع به جلب توجه کرد.

از آن زمان، سولانا از چندین پروژه موفق میم کوین، از جمله dogwifhat (WIF)، Myro (MYRO) و analoS (ANALOS) استقبال کرده است.

میم کوین‌های جدید مبتنی بر Solana با پیش‌فروش‌های غیررسمی در X در چند روز میلیون‌ها دلار جمع‌آوری کرده‌اند و برخی از پروژه‌ها سرمایه‌گذاران اولیه خود را تحت فشار قرار داده‌اند.

با این حال، این چند مورد از rugpulls تاثیری بر اعتماد سرمایه گذار نداشته است، زیرا فعالان بازار به دنبال پرش به پروژه موفق بعدی میم کوین هستند. شانون معتقد است که این سیل سکه‌های میم و پذیرش متعاقب آن یک آزمون مقیاس‌پذیری برای سولانا بوده است.

با وجود مشکلات اخیر سولانا در تراکنش‌های تاخیری و ناموفق، شانون می‌گوید که شبکه این آزمون مقیاس‌پذیری را با موفقیت پشت سر گذاشته است. وی خاطرنشان کرد:

قطعی های حاصله مربوط به مقیاس پذیری نبود. پیاده سازی کد بیشتری در معماری و بسته های اجرایی در حال کار است. علاوه بر این، شوق سکه‌های میم، قرار گرفتن در معرض برند سولانا را برای کاربران بسیار بیشتری در سراسر جهان بهبود می‌بخشد.

درحالی‌که Solana همچنان به جذب توسعه‌دهندگان و کاربران با ویژگی‌های امیدوارکننده‌اش ادامه می‌دهد، همانطور که در شیدایی اخیر میم کوین مشهود است، قطعی مداوم و مشکلات شبکه چالش‌های مهمی را برای هدف پیشی گرفتن از اتریوم به عنوان پلتفرم قراردادهای هوشمند غالب ایجاد می‌کند.

نه آزمایشگاه سولانا و نه بنیاد سولانا به درخواست‌های کریپتوفارسبرای اظهار نظر پاسخ ندادند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا