اخبار رمز ارز

چه چیزی میخواهید بدانید

سقوط کریپتو یک سقوط غیرمنتظره، ناگهانی و مختصر در بازار است که معمولاً توسط برنامه‌های معاملاتی الگوریتمی ایجاد می‌شود.

خرابی فلش در کریپتو چیست؟

در بازار کریپتو، «سقوط فلش» زمانی اتفاق می‌افتد که یک دارایی کریپتو فروش بزرگی را تجربه می‌کند و سپس به سرعت در یک دوره کوتاه بازمی‌گردد.

این مورد زمانی بود که قیمت توکن اتریوم (ETH) از بیش از 300 دلار به 0.1 دلار در چند دقیقه در صرافی GDAX در سال 2017 سقوط کرد. مورد مشابه زمانی رخ داد که اتریوم به دلیل جهش در شاخص قیمت مصرف کننده ایالات متحده تقریباً 50 درصد سقوط کرد. CPI) برای ماه مه 2022. این منجر به فروش بزرگ توسط بازیگران بزرگ در بازار (نهنگ ها) شد و باعث شد که قیمت آن در صرافی غیرمتمرکز Uniswap کاهش یابد.

یکی از راه‌حل‌های بالقوه برای جلوگیری از سقوط ناگهانی که تنظیم‌کننده‌های صرافی‌های جهانی مانند بورس نیویورک (NYSE) و بورس کالای شیکاگو (CME) کاوش کرده‌اند، اجرای قطع کننده‌های مدار است که فعالیت‌های معاملاتی را در بازار متوقف می‌کنند، زمانی که دارایی به زیر 10 درصد می‌رسد. در بازه زمانی 15 دقیقه

با این حال، اجرای چنین اقداماتی در دنیای غیرمتمرکز کریپتو که در آن نوسانات زیاد است و مقررات حداقل هستند، بسیار چالش برانگیز است. در حالی که صرافی‌های متمرکز می‌توانند فعالیت‌های معاملاتی را متوقف کنند، صرافی‌های غیرمتمرکز نمی‌توانند زیرا توسط هیچ نهاد مرکزی اداره نمی‌شوند.

حتی اگر سازمان غیرمتمرکز خودمختار (DAOs) که حاکم است مداخله کند، آسیب اغلب وارد می‌شود زیرا فرآیند تصمیم‌گیری آنها کند است و خرابی‌های ناگهانی در مدت زمان کوتاهی اتفاق می‌افتد.

چه چیزی باعث از کار افتادن کریپتو می شود؟

نسبت دادن علت خرابی فلش در کریپتو به یک عامل بسیار دشوار است، با این حال، اغلب در نتیجه فعالیت های انسانی و رایانه ای رخ می دهد.

انسان

در برخی رویدادها، نهنگ‌ها تصادفات ناگهانی را در نتیجه معاملات تصادفی تسهیل می‌کنند، مانند خطای انگشت چربی، یعنی سفارشی ناخواسته با قیمت اشتباه یا اضافه کردن تصادفی صفر.

گاهی اوقات، معامله‌گران ممکن است عمدا از ابزارهای غیرقانونی مانند جعل یا لایه‌بندی پویا استفاده کنند، زمانی که یک معامله‌گر سفارش‌های فروش بزرگی را ایجاد می‌کند تا توهم فروش بزرگی ایجاد کند و دیگران را وادار کند که از ترس کاهش قیمت احتمالی، شروع به فروش کنند. سپس معامله‌گر با خرید همان دارایی با قیمت بسیار پایین‌تر در طول سقوط فلش ​​و فروش با قیمت قابل توجهی بالاتر پس از بازگشت دارایی، سود خواهد برد.

کامپیوترها

معاملات الگوریتمی در گذشته باعث ایجاد خرابی های ناگهانی شده است و اغلب منجر به یک آبشار انحلال انبوه می شود. برخی ربات‌ها برای استفاده از راه‌حل‌های الگوریتمی برنامه‌ریزی شده‌اند که انحرافات را تشخیص می‌دهند و به‌طور خودکار سفارش‌های فروش را برای جلوگیری از ضرر اجرا می‌کنند.

به عنوان مثال، یک دارایی رمزنگاری با 0.5 ETH معامله می شود و یک سیستم معاملاتی با فرکانس بالا دارای الگوریتمی است که هنگامی که قیمت بین 0.45 ETH و 0.55 ETH کاهش می یابد، سفارشات فروش را آغاز می کند. در نتیجه، کاهش قیمت به 0.45 اتریوم باعث سفارش فروش خودکار می‌شود، که ممکن است قیمت را پایین‌تر بیاورد و با کاهش قیمت، به طور مداوم سفارش‌های فروش الگوریتمی بیشتری را آغاز کند.

نمونه هایی از خرابی فلش

مسلماً قابل‌توجه‌ترین سقوط ناگهانی در بازار سهام ایالات متحده در 6 می 2010 رخ داد، زمانی که شاخص‌های اصلی سهام برای مدت کوتاهی تا 10 درصد سقوط کردند. از آن زمان، کرش های فلش چندین بار در بازارهای کریپتو نیز اتفاق افتاده است.

در سال 2021، بیت کوین یک سقوط ناگهانی را تجربه کرد که در آن قیمت بیت کوین 90 درصد از بالاترین رکورد تاریخ 67000 دلار در صرافی بایننس به 8200 دلار سقوط کرد. خرابی فلش به یک اشکال در الگوریتم معاملاتی یکی از مشارکت کنندگان بازار نسبت داده شد. همچنین سایر دارایی‌های رمزنگاری مانند اتر (ETH) را تحت تأثیر قرار داد که کاهش قیمت از 4000 دلار به 2000 دلار را تجربه کرد.

Coindesk نمونه دیگری از سقوط کوتاه قیمت ETH را در اوایل سال 2022 گزارش کرد که در آن قیمت 15 درصد از حدود 1765 دلار به 1534 دلار در حدود نیم ساعت کاهش یافت و تقریباً بلافاصله دوباره بازگشت.

در ژوئن 2022، توکن زنجیره ای (XCN) بیش از 90 درصد از ارزش خود را از دست داد و بعداً در همان روز بیشتر ضررها را بازیابی کرد. این رویداد به یک مشکل فنی API نسبت داده شد که توسط تیم توسعه دهنده گزارش شده است.

تاثیر سقوط فلش ​​کریپتو

تاثیر سقوط فلش ​​در بازار ارزهای دیجیتال می تواند قابل توجه و گسترده باشد. این اثرات می تواند شامل زیان های قابل توجهی برای سرمایه گذاران باشد، زیرا کسانی که از افت قیمت غافلگیر شده اند ممکن است نتوانند به موقع از موقعیت خود خارج شوند. این می تواند اعتماد به بازار را از بین ببرد و سرمایه گذاران جدید را از مشارکت باز دارد.

خرابی ها همچنین ممکن است بر احساسات بازار تأثیر منفی بگذارند و منجر به از دست دادن اعتماد و اطمینان در ثبات و قابلیت اطمینان ارزهای دیجیتال شود. این می تواند منجر به کاهش حجم معاملات و نقدینگی در بازار شود.

بسته به شدت سقوط فلش ​​و دلایل اصلی، ممکن است اثرات بلندمدتی بر درک ارزهای دیجیتال به عنوان دارایی های سرمایه گذاری بادوام داشته باشد. سرمایه گذاران ممکن است محتاط تر و ریسک گریزتر شوند که منجر به کاهش پذیرش و رشد کندتر بازار شود.

نتیجه

خرابی فلش کریپتو به عنوان یک پدیده تکرارشونده در چشم انداز بی ثبات ارزهای دیجیتال ظاهر شده است. افت ناگهانی و کوتاه قیمت می‌تواند توسط عوامل مختلفی از جمله دستکاری بازار، اطلاعیه‌های نظارتی یا اشکالات فنی ایجاد شود و بر ریسک‌های ذاتی مرتبط با سرمایه‌گذاری‌های کریپتو تاکید کند.

در حالی که خرابی‌های فلش می‌توانند فرصت‌هایی را برای معامله‌گران باتجربه ایجاد کنند، اما یادآور اهمیت مدیریت ریسک و دقت لازم در جهت‌یابی بازارهای ارزهای دیجیتال هستند.

سوالات متداول

آیا سقوط کریپتو نوعی دستکاری بازار است؟

در حالی که سقوط فلش ​​در کریپتو ممکن است ناشی از دستکاری بازار باشد، عوامل دیگری مانند اشکالات فنی و شکست الگوریتم‌ها نیز می‌توانند بر وقوع چنین رویدادهایی تأثیر بگذارند.

آیا معامله گران می توانند از سقوط فلش ​​کریپتو سود ببرند؟

برخی از معامله گران کریپتو، خرابی های فلش را فرصتی برای کسب درآمد سریع قبل از بازگشت قیمت می دانند. با این حال، چنین معاملاتی کاملاً مخاطره آمیز است زیرا تشخیص اینکه کاهش ناگهانی قیمت یک سکه یک سقوط ناگهانی است یا یک اصلاح قیمت طولانی تر، دشوار است.

آیا بیت کوین تا به حال سقوط فلش ​​را تجربه کرده است؟

بله، بیت کوین چندین بار در معرض سقوط فلش ​​قرار گرفته است. سقوط قابل توجه فلش بیت کوین در دسامبر 2021 رخ داد، زمانی که موقعیت های خرید به ارزش حدود 2 میلیارد دلار از بازار حذف شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا