اخبار رمز ارز

تنوع مشتری برای اتریوم مهم است و ما باید به آن برسیم

افشا: دیدگاه ها و نظرات بیان شده در اینجا صرفا متعلق به نویسنده است و بیانگر دیدگاه ها و نظرات سرمقاله کریپتوفارسنیست.

یکی از بسیاری از تضادهای مرتبط با فناوری بلاک چین این است که با وجود تبلیغ در مورد مزایای تمرکززدایی و آزادی از تداخل شخص ثالث، بردارهای متمرکز سازی همچنان ظاهر می شوند.

یکی از زمینه‌هایی که این موضوع به‌ویژه نگران‌کننده شده است، نرم‌افزار Execution Client است که برای بلاک‌چین اتریوم استفاده می‌شود، که در حال حاضر تقریباً 70 درصد از گره‌ها را در اختیار دارد که از Geth استفاده می‌کنند. این مسئله ابراکثریت یک نگرانی واقعی برای سهامداران اتریوم و کل جامعه است، اگر در یک مشتری ابراکثریت شکست اتفاق بیفتد، در این صورت ممکن است به سازماندهی مجدد زنجیره منجر شود. برای مثال، اگر Execution Client A یک نسخه سازماندهی مجدد زنجیره را بپذیرد، اگر سایر Execution Clientهای B، C و D بگویند اشتباه است، مشکلی نخواهد بود. با این حال، اگر اکثریت بیش از 66 درصد این موضوع را تایید کنند، آنگاه یک بحران واقعی وجود دارد.

اگرچه این ممکن است نظری به نظر برسد، اما اینطور نیست. در 21 ژانویه امسال، یک باگ در نرم‌افزار مشتری Nethermind اتریوم – که توسط اعتبارسنجی‌های بلاک چین برای تعامل با شبکه استفاده می‌شد – بخشی از اپراتورهای کلیدی زنجیره را از بین برد. با توجه به اینکه Nethermind تقریباً 8 درصد از اعتبار سنجی های اتریوم را در اختیار دارد، وضعیت قابل مدیریت بود و بلاک چین اتریوم به طور عادی به کار خود ادامه داد.

اگر Geth به یک باگ مبتلا شود، این امر می تواند به طور مهلکی بلاک چین اتریوم را تضعیف کند. زمانی که یک سوم مخالف و دو سوم مخالف هستند، دو نقطه شکست برای بلاک چین های اثبات سهام (PoS) وجود دارد. اگر بیش از یک سوم مخالف باشند، بلاک چین اتریوم کند می شود و اعتبار سنجی ها با جریمه عدم فعالیت مواجه می شوند. با این حال، وضعیت همچنان قابل مدیریت خواهد بود. با این حال، اگر بیش از دو سوم اعتبار دهندگان بلوکی را امضا کنند و به آن رای دهند و بخشی از زنجیره شود، یک زنجیره نهایی شده اما نامعتبر وجود خواهد داشت. در آن شرایط، جامعه اتریوم مجبور به فورک خواهد شد.

این موضوع با تأیید احتمالی صندوق‌های قابل معامله در مبادلات مبتنی بر اتریوم (ETF) در اواخر سال جاری حادتر شده است، اگر سرمایه‌گذاران نهادی از یک کلاینت اجرایی با اکثریت برای به اشتراک گذاشتن اتریوم استفاده کنند و هنگام تأیید بلاک چین خطایی وجود داشته باشد، ممکن است مشکل بالقوه مشاهده شود. سهامداران با مبالغ زیادی از ETH همه چیز را در مدت زمان کوتاهی از دست می دهند.

در حال حاضر 28976695 ETH در شبکه در خطر است. تقریباً 70٪ از این (تقریباً 20 میلیون ETH) را می توان به اعتبار سنجی هایی نسبت داد که Geth را اجرا می کنند و 16٪ (حدود 5 میلیون ETH) به اعتبارسنجی هایی که Geth را اجرا نمی کنند. برای نهایی شدن زنجیره غیر Geth، اعتباردهنده‌هایی که Geth را اجرا می‌کنند باید سهام خود را بسوزانند تا زمانی که کمتر از یک سوم کل سهام باقی‌مانده را نشان دهد. این بدان معناست که باید حدود 21.5 میلیون اتریوم از این اعتباردهنده ها سوزانده شود (حدود 90٪ از سهام آنها)، که سهام Geth را به تقریباً 2.5 میلیون ETH کاهش می دهد، که نشان دهنده کمتر از یک سوم از 7.5 میلیون کل اتریوم در خطر است (2.5 میلیون ETH) به علاوه 5 میلیون ETH). 5 میلیون ETH کنترل شده توسط اعتبارسنجی های غیر Geth اکنون بیش از دو سوم سهام را نشان می دهد و به آنها امکان می دهد زنجیره را نهایی کنند. این یک فرآیند بسیار دردناک خواهد بود که در طی حدود 40 روز انجام می شود. این امر به قدری قابل توجه است که عرضه کل کل اتریوم را حدود 18 درصد کاهش می دهد و کل عرضه را به زیر 100 میلیون اتریوم می رساند. عواقب احتمالی خطاهایی که در گث رخ می دهد برای سهامداران فعلی بسیار زیاد است.

همچنین مهم است که اذعان کنیم که این مشکلی نیست که فقط اتریوم باید با آن مقابله کند. دیگر بلاک چین های PoS این مشکل واقعی وابستگی نرم افزار Execution Client را دارند. با این حال، اتریوم از این نظر منحصر به فرد است که جامعه حداقل در تلاش است تا از تنوع بیشتر در نرم افزار Validator Client خود اطمینان حاصل کند و از تبدیل شدن آن به یک مشکل جلوگیری کند.

ارزهای دیجیتال پس از سقوط مالی سال 2008 به وجود آمدند، که باعث شد دولت‌ها بانک‌هایی را که «بسیار بزرگ برای شکست» تلقی می‌شدند نجات دهند، طنز بی‌رحمانه‌ای خواهد بود اگر صنعتی که هدف آن اجتناب از اشتباهات مالی سنتی است، صرفاً به پایان برسد. آنها را تکرار کنید. در آن زمان افراد کمی بحران مالی را پیش بینی کردند. با این حال، مردم شروع به بیدار شدن از مشکلات بالقوه ای می کنند که تکیه بیش از حد به Geth می تواند منجر به آن شود. برخلاف آن زمان، خطر آشکار است و راه حل در دست است. به عنوان یک جامعه، ما باید به دنبال استفاده از لحظه باشیم و اطمینان حاصل کنیم که نرم افزار Validator Client نظارت و نگهداری می شود تا اطمینان حاصل شود که تنوع در اکوسیستم برای منافع بیشتر افراد درگیر تضمین شده است.

استیو بریمن

استیو بریمن

استیو بریمن مدیر ارشد بازرگانی و یکی از بنیانگذاران Attestant است. با مدرک دکتری در علوم کامپیوتر، دکتر بریمن دارای بیش از 25 سال تجربه مهندسی نرم افزار در صنعت مالی است. او برای بانک‌های سرمایه‌گذاری درجه یک در سراسر جهان کار کرده است، جایی که تمرکز اصلی او بر روی ابزارهای مشتقه و نرم‌افزارهای پیشرفته برای قیمت‌گذاری و مدیریت ریسک آنها بوده است. استیو مسئول اجرای یکی از بزرگترین زیرساخت‌های اعتبارسنجی اتریوم در جهان است و با شرکت‌های مالی سازمانی همکاری می‌کند تا سهام اتریوم را برای همه قابل دسترس‌تر کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا