اخبار رمز ارز

بیت کوین از زمان پیدایش تقریبا هر سال از دلار پیشی گرفته است

بیت کوین از زمان آغاز به کار خود تنها در چهار سال از ۱۴ سال کاهش قیمت سالانه را تجربه کرده است.

علیرغم نوسانات ذاتی آن، این روند کلی رشد و کاربرد بلندمدت بیت کوین (BTC) به عنوان یک طبقه دارایی را نشان می دهد. با رسیدن بیت کوین به بالاترین قیمت خود یعنی 72000 دلار امروز، ارز دیجیتال پیشرو سالانه بیش از 260 درصد افزایش یافته است. اما این تنها باری نیست که بیت کوین سود سالانه قابل توجهی را ثبت کرده است.

از زمانی که توکن برای اولین بار در مارس 2010 شروع به معامله کرد، بیت کوین تنها در سال های 2015، 2019، 2022 و 2023 کاهش سالانه را تجربه کرده است.

قیمت بیت کوین 2010 تا 2024

هر سرمایه‌گذاری که تا کنون وارد بازار بیت‌کوین شده است، در حال حاضر از بازدهی سودآوری برخوردار است، زیرا قیمت فعلی بسیار فراتر از هر نقطه تاریخی است. با این حال، یادآوری این نکته ضروری است که عملکرد گذشته نتایج آینده را تضمین نمی کند. با توجه به اینکه رویداد نصف شدن تنها 41 روز باقی مانده است، ما پیش بینی می کنیم که یک شوک عرضه آتی در بحبوحه افزایش تقاضا رخ دهد. این تعادل ظریف بین کاهش عرضه و افزایش بهره، زمینه را برای حرکت بی‌سابقه‌ای فراهم می‌کند.»

سامیت گوپتا، یکی از بنیانگذاران CoinDCX

برعکس، دلار آمریکا نرخ تورم سالانه ثابتی را تجربه کرده است که منجر به کاهش تدریجی قدرت خرید در طول زمان شده است. نرخ تورم متفاوت بوده است، با دوره‌های تورم بالاتر، به‌ویژه در اوایل دهه 2020 که منعکس‌کننده چالش‌های اقتصادی، از جمله تأثیرات همه‌گیری کووید-19 و تلاش‌های بعدی برای بهبود است. تورم ارزش پول را در طول زمان کاهش می دهد، به این معنی که یک دلار در سال 2009 قدرت خرید کمتری در سال 2024 دارد.

از زمان شروع بیت کوین از طریق وایت پیپر جدید ساتوشی ناکاموتو، هیچ سالی از کاهش قیمت گزارش نشده است که نشان دهنده افزایش قدرت خرید باشد. بنابراین، قدرت خرید USD، که به طور گسترده ای به عنوان ارز فیات بیشترین معامله را در نظر می گیرد، به مدت 14 سال هر سال کاهش می یابد.

تورم دلار آمریکا
قدرت خرید دلار آمریکا از 2010 تا 2024 | منبع: FRED

تضاد فاحش بین رشد تصاعدی بیت کوین و کاهش قدرت خرید دلار به دلیل تورم، تفاوت های اساسی بین یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز و یک ارز فیات را نشان می دهد. رشد بیت کوین منعکس کننده پذیرش فزاینده آن و علاقه سوداگرانه ای است که به خود جلب می کند، در کنار بحث هایی در مورد نقش آن به عنوان محافظ تورم.

در همین حال، نرخ تورم مؤثر بر دلار، تأثیر سیاست‌های اقتصادی متمرکز، پویایی زنجیره تأمین و رویدادهای جهانی را بر ارزهای سنتی برجسته می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا