پاداش در ازای کارماینینگویژه

استخر ماینینگ (Pool Mining) چیست؟

ماینرهای خصوصی امروزی، معمولا توان پردازشی مقابله با مزارع ماینینگ امروزی را ندارند، چرا که با افزایش محبوبیت و قیمت کوین های محبوب بازار، سختی ماینینگ هم بیشتر می شود و در نتیجه استخراج کوین هم دشوار تر می شود. برای ماندن در این صنعت بسیار رقابتی که معمولا شرکت های بزرگ در آن فعالیت دارند، ماینرهای کریپتو به سمت استخرهای استخراج روی می آورند. در این مقاله قصد داریم این استخرهای استخراج (Pool Mining) را معرفی کرده و به بررسی و ارزیابی آن ها بپردازیم.

چرا ماینینگ به صورت فردی سود چندانی ندارد؟

همانند استخراج منابع طبیعی به صورت واقعی، استخراج ارزهای دیجیتال هم فعالیتی است که انرژی زیادی مصرف می کند. تنها تفاوت بین این دو نوع استخراج، این است که ماینرهای ارز دیجیتال کار خود را به صورت دیجیتالی و با استفاده از منابع پردازشی خود و از طریق حل مسائل ریاضی بسیار پیچیده، انجام می دهند.

اولین ماینری که مسئله را حل می کند می تواند آخرین تراکنش را اعتبار سنجی کرده و یک بلاک به بلاکچین اضافه کند. در ازای این کار، ماینر پاداشی را به شکل کوین های تازه تولید شده، و کارمزد دریافتی برای تایید هر تراکنش دریافت می کند. از این رو، موفقیت هر ماینر به توانایی او در حل این مسائل قبل از دیگر ماینرها بستگی دارد.

البته همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد، این فرآیند به شدت در اختیار سرمایه داران قرار گرفته و انرژی بسیار زیادی نیز مصرف می کند. بلاکچین هایی که برای حفظ امنیت شبکه خود و ضرب کوین های جدید از مدل ماینینگ استفاده می کنند، معمولا به مرور زمان سختی ماینینگ خود را بروزرسانی می کنند و همچنین پاداش ارائه شده را نیز کاهش می دهند. هرچه تعداد ماینرهای فعال در بلاکچین بیشتر شود، سختی ماینینگ هم بیشتر می شود.

از این رو ماینرهای برای باقی ماندن در عرصه رقابت باید همواره از تجهیزات گران قیمت و بخصوص ماینینگ استفاده کنند. نیاز به نصب سیستم های خنک کننده هم هزینه های اضافه ای را ایجاد می کند و ماینرها باید برای خنک کردن تجهیزات خود، هزینه زیادی را صرف قبوض برق خود کنند. با توجه به این نکته، عملیات ماینینگ فقط زمانی سودده خواهد شد که درآمدهای حاصله از ماینینگ بسیار بیشتر از هزینه برق و نگهداری از تجهیزات باشد.

از طرف دیگر، ورود شرکت های بزرگ با سرمایه های عظیم و مزارع ماینینگ خود، سود دهی ماینرهای شخصی را به طرز قابل توجهی دشوار تر می کند. این ماینرهای بزرگ سرمایه عظیمی در دست دارند و می توانند مزارع ماینینگ بزرگی در مناطقی که هزینه برق کم و آب و هوای سردی دارند، ایجاد کنند. با اینکار، مخارج استخراج اینگونه مزارع به حد زیادی کاهش یافته و در عین حال قدرت پردازشی آن ها نیز افزایش خواهد یافت.

در نتیجه، استخراج رمزارزها به صورت فردی و با یک یا حتی چند ماینر بسیار دشوار می شود، چرا که شانس پیدا کردن یک بلاک بسیار کم می شود و هزینه ها نیز بسیار زیاد می شود. به همین خاطر است که استخرهای ماینینگ روش بسیار بهتری برای استخراج رمزارزها است.

استخر ماینینگ چیست؟

به خاطر معایب و محدودیت های ماینینگ فردی، بخش ماینینگ روشی برای ترکیب قدرت هش ماینرهای فردی ابتداع کرده اند تا احتمال یافتن بلاک های جدید را افزایش یابند. به این روش “استخر ماینینگ” می گویند. استخر ماینینگ در واقع شبکه ای از ماینرهای فردی است که توافق کرده اند تا قدرت پردازشی خود را در کنار هم قرار دهند تا در نهایت سطح بازده آن ها با مزارع بزرگ صنعتی برابر یا حتی بیشتر از آن شود.

لازم به ذکر است که پاداش های تولید شده در این استخرها بین شرکت کنندگان در استخر تقسیم می شود و این درآمد هر ماینر را کاهش می دهد. البته اگر به احتمال بسیار کم یافتن بلاک توسط ماینرهای فردی فکر کنیم، دریافت پاداش کمتر ولی به صورت پیوسته بسیار ایده بهتری خواهد بود. این تداوم درآمد باعث می شود که استفاده از استخر ماینینگ مناسب و جذاب تر باشد.

نحوه عملکرد استخر ماینینگ چگونه است؟

استخرهای ماینینگ با محول کردن کارهای مشخص به هر یک از اعضای استخر، وظیفه هماهنگ کننده را برعهده دارد. همچین وظیفه تحلیل و ثبت مشارکت هر یک از اعضای استخر و هدایت و مدیریت قدرت هش هر یک از مشارکت کنندگان برای یافتن بلاک جدید هم بر عهده این استخرهاست. همچنین استخر ماینینگ بر اساس مشارکت هر یک از اعضا، پاداش به دست آمده را به آن ها اختصاص می دهد.

تقسیم کار استخر ماینینگ به چه صورت انجام می گیرد؟

استخرهای ماینینگ کارها و وظایف خاص را به هر یک از اعضای استخر محول می کند تا از دوباره کاری هر وظیفه جلوگیری شود. هر یک از واحدهای کاری پردازش شده، در شانس کلی یافتن بلاک جدید توسط استخر ماینینگ تاثیر گذار است. وقتی یک ماینر وظیفه خود را با موفقیت به اتمام رساند، می تواند درخواست کار بیشتر کند. توان پردازشی هر یک از اعضای استخر، میزان حجم کار محول شده به آن را تعیین می کند.

روش جایگزین هم این است که به اعضای استخر اجازه داده شود که حجم کاری خود را به صورت دلخواه انتخاب کنند. با این روش، ماینرها تا وقتی که مزاحم کار و وظایف ماینر دیگری نشوند، در انتخاب وظایف و حجم کاری خود آزاد هستند.

نحوه تقسیم پاداش توسط استخرها ماینینگ

استخرهای ماینینگ برای تقسیم پاداش به دست آمده از روش های مختلفی استفاده می کنند. صرفنظر از نوع فرمول تقسیم اشتراک، به طور کلی پاداش دریافت شده توسط هر ماینر به میزان مشارکتی که در استخر داشته، بستگی دارد.

لازم به ذکر است که استخر ماینینگ این حق را دارد که کار انجام شده توسط یک ماینر را رد یا تایید کند. مشارکت پذیرفته شده به این معناست که توان پردازشی صرف شده در یک استخر ماینینگ، تاثیر مثبتی روی شانس برد استخر و یافتن بلاک جدید داشته است.

از طرف دیگر، مشارکت های رد شده به این معناست که آن کار هیچ نقشی در موفقیت استخر ماینینگ نداشته است. حتی اگر یک ماینر وظایف محول شده را به طور کامل انجام دهد ولی نتواند در مدت زمان تعیین شده نتیجه را ارائه دهد، خروجی آن تاثیری در کشف کوین جدید توسط استخر ماینینگ نخواهد داشت و در نتیجه مشارکت توان پردازشی آن در استخر تایید نخواهد شد.

بدیهی است که استخرهای ماینینگ بر اساس مشارکت های انجام گرفته و تایید شده هر ماینر، به آن پاداش اختصاص می دهد. توصیه می شود که قبل از پیوستن به یک استخر ماینینگ، حتما نحوه تقسیم پاداش های آن را مطالعه کنید. در ادامه دو روش و فرمول تقسیم پاداش که توسط اکثر استخرهای ماینینگ استفاده می شود را آورده ایم:

  • پرداخت بر اساس مشارکت (PPS): این روش پرداخت آنی را ارائه می کند و هر یک از اعضا می توانند درآمد های خود را بر اساس کار تایید شده خود، برداشت کنند. بنابراین تا وقتی که استخر ماینینگ مشارکت شما را تایید کند، برای دریافت و برداشت نیازی نیست که صبر کنید تا بلاک جدیدی ایجاد شود.
  • پرداخت متناسب (PROP): در این نوع از پرداخت، سهم هر ماینر در پایان هر دور ماینینگ تقسیم می شود. مقدار پاداشی که به هر ماینر تعلق می گیرد، به میزان مشارکت او در قدرت هش استخر ماینینگ بستگی دارد.

مزایا و معایب استخر ماینینگ

این نکته بدیهی است و با اطمینان می توان گفت که استخرهای ماینینگ روشی بسیار به صرفه تر و باثبات تر برای کسب درآمد ماینرهای فردی و مشارکت در فرآیند استخراج کوین است. با ترکیب کردن قدرت پردازشی ماینرها، هر یک از واحد های ماینر دیگر نیازی نیست که برای افزایش شانس موفقیت خود تجهیزات گران قیمت تری خریداری کنند و یا هزینه بیشتری برای برق بپردازند.

نقطه ضعف این روش از ماینینگ هم این است که پاداش های به دست آمده با این روش بین همه اعضا تقسیم می شود. از این رو هر یک از اعضا پاداش کمی دریافت می کنند. البته در بلند مدت، استخر ماینینگ سودده تر از ماینینگ فردی و به تنهایی خواهد بود.

نگرانی دیگری که در رابطه با استخرهای ماینینگ مطرح می شود، این است که گسترش و بزرگ شدن استخرهای ماینینگ می تواند در نهایت منجر به تمرکز گرایی بخش ماینینگ و در نتیجه زیر پا گذاشته شدن یکی از اصول پایه ای ارزهای دیجیتال یعنی غیر متمرکز بودن شود. در واقع این استخرهای ماینینگ اگر در کنار هم قرار بگیرند می توانند روی حاکمیت شبکه های رمزارزها تاثیرهای مخربی بگذارند.

در آخر باید بگوییم که استخر ماینینگ جزئی کامل و مفید در صنعت استخراج رمزارزها است. این استخرها محیطی را فراهم می کنند تا ماینرهای شخصی هم بتوانند در این صنعت عظیم و حساس که رقبای سرمایه دار با مزارع بزرگی در آن فعالیت دارند، سودآوری داشته باشند. ساختار استخرهای ماینینگ و مزایایی که به ماینرهای فردی و شخصی ارائه می کند، نشانگر آن است که استخر ماینینگ جزوی جدایی ناپذیر در صنعت کریپتو خواهد بود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا