آموزش

کندل استیک یا شمع‌های ژاپنی چیست

برای تحلیل تکنیکال هریک از ابزارها اهمیت ویژه‌ای دارند. نمودارهای شمعی ژاپنی و الگوهای کندل استیک جایگاه بسیار برتری در میان تحلیل گران دارد. این الگوها اطلاعات بسیار خوبی در اختیار معامله گران و تریدرها قرار می‌دهند که با کمک آن‌ها می‌توانند احساس کاربرانی که خریدوفروش ارز را انجام می‌دهند را تحلیل کنند و صعودی و نزولی بودن روند بازار را پیش‌بینی نمایند. در این مقاله می‌خواهیم به شما بگوییم کندل استیک یا شمع‌های ژاپنی چیست و کاربرد آن‌ها چیست. با ادامه مقاله همراه ما بمانید.

 معرفی نمودار شمعی ژاپنی یا کندل استیک (Candle Stick)

 

نمودار شمعی ژاپنی که کندل استیک Candle Stick نیز نام‌گرفته است، یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال در بازارهای مالی و سرمایه مانند بورس و ارزهای دیجیتال است. کندل ها مفاهیم خیلی مهمی دارند که تحلیل گران به‌وسیله ی آن‌ها از اوضاع و روند با خبر می‌شوند، تحلیل می‌کنند و نتیجه‌گیری می‌کنند. این نمودارها پیش از اینکه بازار دچار نوسان شود، بالا و پایین شدن قیمت‌ها را پیش‌بینی و تحلیل می‌کند.

در بازارهای مالی، نمودارها نقش بسیار مهمی در بررسی نوسانات بازار ایفا می‌کند. در بین نمودارها، نمودارهای شمعی ژاپنی نقش مهم‌تری دارند و اطلاعات خیلی زیادی را از قیمت‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این مقاله توضیح می‌دهیم کندل استیک یا شمع‌های ژاپنی چیست. تا انتهای مقاله همراه ما بمانید.

کندل استیک یا شمع‌های ژاپنی چیست
کندل استیک یا شمع‌های ژاپنی چیست

کندل استیک را چگونه نمودار شمعی ژاپنی نام گرفت

در قرن هفدهم میلادی ژاپنی‌ها از نمودار شمعی برای معامله برتج استفاده می‌کردند و می‌کشیدند. یک فرد به نام هوم ما که در معامله برنج فعال بود، نتیجه مهمی از احساسات معامله گران برنج گرفت و به این مهم دست‌یافت که احساسات معامله‌کنندگان روی قیمت برنج و بازار برنج تأثیرگذار است. پس برای نشان دادن احساس معامله‌کنندگان با نمودارهای شمعی وضعیت بازار را ارزیابی می‌کرد.

دلیل پیگیری ژاپنی‌ها برای وضعیت قیمت برنج این بود که آن زمان بازار برنج اندازه یک بازار طلا در ژاپن اهمیت داشت. نمودار شمعی ژاپنی در سال 1990 به دست آقای استیو نیسون وارد بازارهای غربی و اروپا شد و در تحلیل‌های تکنیکال مورد استفاده قرار گرفت.

ساختار کندل های نمودار شمعی چگونه است

 

نمودارهای شمعی از کندل یا شمع‌هایی متشکل است که هر شمعی اوضاع بالا و پایین بودن قیمت در یک‌زمان در یک قاب زمانی مشخص می‌کند. قیمت هر سهمی از زمان باز شدن تا انتهای زمان معاملات، با انعکاس رفتار خریداران و فروشندگان، قیمت‌های مختلفی دارد و دچار نوسانات است. این قیمت‌ها در 4 گروه مهم هستند که شامل موارد زیر است:

  • قیمت باز شدن
  • بالاترین قیمت
  • پایین‌ترین قیمت
  • قیمت بسته شدن

هر شمع از دو قسمت تشکیل است که بدنه و سایه نام دارد. قیمت‌های باز و بسته شدن در قسمت بدنه شمع و قیمت‌های بالاتر و پایین‌تر در سایه‌های یک شمع هستند.

کندل استیک یا شمع‌های ژاپنی چیست
کندل استیک یا شمع‌های ژاپنی چیست

 

درکندل استیک به چه شکلی قیمت‌ها بدنه و سایه ایجاد می‌کنند

هر سهمی در اول روز معاملات در قیمت یعنی آخرین قیمت سهم در روز معاملاتی قبلی، باز می‌شود که این قیمت همان قیمت بازشدن است که در کندل ها می‌بینید. هنگامی‌که قیمت‌های یک سهم در بازار با رفتار خریداران و فروشندگان بالا می‌رود و پایین می‌آید، در انتهای کار بسته می‌شود و قیمت بسته شدن سهم هم تعیین می‌گردد.

حالا بر اساس قدرت خرید معامله گران، هر سهم، دچار نوسان می‌شود و قیمت بین باز شدن و بسته شدن بدنه شمع یا کندل را می‌سازند. ممکن است گاهی اوقات، هر سهمی قیمت‌هایی داشته باشد که بالاتر و یا پایین‌تر از حد قیمت بدنه شمع است که با افزایش قدرت فروشندگانی که در سایه‌ی بالایی هستند و افزایش قدرت خریدارانی که در سایه‌ی پایینی هستند، قیمت‌ها از سایه در می‌آید و به سمت بدنه می‌روند و در آخر هم قیمت‌ها بسته می‌شود.

درواقع هر سهم در یک قیمت بازشده و دچار نوسانات بالا و پایین می‌شود و در یک قیمت معین نیز بسته می‌شود. فاصله میان قیمت باز و بسته شدن را بدنه کندل می‌نامند و قیمت‌های بالاتر و پایین‌تر از قیمت باز شدن و بسته شدن، سایه‌های کندل نامیده‌اند.

کندل استیک یا شمع‌های ژاپنی چیست
کندل استیک یا شمع‌های ژاپنی چیست

الگوی کندل استیک کدامند

کندل استیک الگوهای زیادی دارد که توضیح هرکدام از آن‌ها در این مجال نمی‌گنجد و فقط نام آن را به شما می‌گوییم. الگوهای کندل استیک شامل موارد زیر است:

  • الگوی کندل استیک دوجی
  • الگوی کندل دوجی ساده
  • الگوی کندل استیک دوجی صلیب
  • الگوی کندل استیک دوجی سنجاقک
  • الگوی کندل استیک دوجی سنگ قبر
  • الگوی کندل استیک دوجی چکش
  • الگوی کندل دوجی چکش معکوس
  • الگوی کندل استیک مرد آویزان
  • الگوی کندل استیک ستاره ثاقب
  • الگوی کندل فول بادی
  • الگوی کندل نیمه‌فول بادی
  • الگوی کندل ستاره
  • الگوی کندل ستاره صبحگاهی
  • الگوی کندل ستاره شامگاهی

کندل هایی که در نمودارهای شمعی هستند اطلاعات بسیار مهمی از بالا و پایین شدن قیمت‌ها در قاب زمانی ارائه می‌دهند. میزان قدرت خریداران و فروشندگان، شکل کندل ها را مشخص می‌کند و تحلیل گران نیز آن‌ها را ترید می‌کنند و الگوهایی را نیز در خدمت فروشندگان و خریداران برای زمان خریدوفروش قرار می‌دهند.

الگوی کندل استیک‌ها که شامل کندل دوجی ساده، کندل دوجی فول بادی، کندل دوجی سنگ قبر، کندل دوجی صلیب، کندل ستاره صبح گاهی و کندل ستاره شامگاهی و … است که از روی شکل‌هایی که به خود می‌گیرند می‌توان فهمید که کی زمان خریدن است و کی زمان فروختن است.

توجه کنید که از الگوها در هرزمانی نمی‌شود استفاده نمود و فقط زمانی باید به شکل خاصی از الگوها در روند قیمتی هر سهم توجه کرد که در محدوده‌ی خرید باشیم و قیمت هر سهمی هم‌روند صعودی یا نزولی داشته باشد. فراگیری و تمرین کردن این الگوها اهمیت زیادی دارد ولی می‌توانید اسم هر الگویی را حفظ نکنید و فقط شکل آن‌ها را به خاطر بسپارید که اهمیت بسیار زیادی دارد و معنای خاصی هم می‌دهد.

حالا که تا حدودی متوجه شدید کندل استیک یا شمع‌های ژاپنی چیست باید برای آموختن بیشتر، مطالعه کنید و اطلاعاتی در این زمینه کسب کنید تا بتوانید تحلیل گری خوبی شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا