اخبار رمز ارز

لبه های دوگانه ارزهای دیجیتال در جنگ اوکراین و روسیه

افشا: دیدگاه ها و نظرات بیان شده در اینجا صرفا متعلق به نویسنده است و بیانگر دیدگاه ها و نظرات سرمقاله کریپتوفارسنیست.

ارزهای رمزنگاری شده موضوعی است که در مورد مزایا و معایب آنها بحث زیادی می شود. برخی معتقدند که می توانند سیستم مالی را متحول کنند و از بحران های مالی منظم ناشی از برخی بازیگران با کنترل متمرکز جلوگیری کنند. برخی دیگر استدلال می کنند که به دلیل ناتوانی در ردیابی و امکان سوء استفاده آسان برای فعالیت های غیرقانونی از آنها عمدتاً برای پولشویی استفاده می شود.

Crypto یک موضوع بسیار قطبی است، با طرفداران و مخالفان در هر دو طرف بحث. با این حال، مانند یک سکه، ارزهای رمزپایه دارای دو چهره هستند که می توانند برای خوب یا بد استفاده شوند.

بحث در مورد استفاده از ارز دیجیتال برای پولشویی بسیار بحث برانگیز است، به خصوص زمانی که علیرغم مقررات سختگیرانه KYC و AML در مورد ارزهای فیات نیز اعمال می شود. در همین حال، استفاده های مثبت از کریپتو به مراتب بیشتر از ترس شکاکان است.

یک مثال بارز استفاده از آن برای کمک های مالی در طول جنگ در اوکراین است. مقدار ارز دیجیتال دریافت شده برای کمک های بشردوستانه و حمایت ارتش اوکراین به طور قابل توجهی بیشتر از آن چیزی است که برای مقاصد غیرقانونی استفاده می شود، مانند تامین مالی گروه های هکر یا حمایت از سازمان های مزدور.

بلافاصله پس از آغاز تهاجم روسیه در 24 فوریه 2022، اوکراین شروع به استفاده از تمام ابزارهای ممکن برای جمع آوری کمک های دفاعی و بشردوستانه خود کرد. اهدای ارزهای دیجیتال از این قاعده مستثنی نبود.

بر اساس تجزیه و تحلیل Crystal Blockchain، تا جولای 2023، کمک های مالی ارزهای دیجیتال به اوکراین به 225 میلیون دلار رسیده است. در میان سازمان هایی که بیشترین مبلغ را جمع آوری کردند عبارتند از: کمک برای اوکراین (بیش از 60 میلیون دلار)، زنده برگرد (بیش از 28 میلیون دلار)، و بنیاد خیریه سرهی پریتولا (بیش از 3.2 میلیون دلار).

قابل ذکر است، Aid For Ukraine یک صندوق رمزنگاری است که به طور فعال توسط مقام دولتی، وزارت تحول دیجیتال اوکراین ترویج می شود. این ابتکار توسط دو شرکت با ریشه اوکراینی سازماندهی شد: Everstake، یکی از معتبرترین اعتبارسنجی‌ها در سطح جهانی، و صرافی رمزارز Kuna.

زمانی که یک ابتکار ارز دیجیتال توسط ایالت حمایت شد، این نقطه عطف مهمی است. این یک مثال مثبت برای سایر کشورها در مورد چگونگی استفاده از ارزهای دیجیتال برای منافع بیشتر است.

نمونه قابل توجه دیگر فروش پرچم اوکراین به عنوان NFT به قیمت 2258 ETH (حدود 6.75 میلیون دلار) در حراجی بود که توسط سازمان غیرمتمرکز خودمختار اوکراین DAO برگزار شد.

برای کسانی که با این ساختار سازمانی آشنایی ندارند، DAO ها سازمان های بومی بلاک چین هستند که توسط قراردادهای هوشمند اداره می شوند و به افراد در سراسر جهان اجازه می دهند تا خود را برای یک هدف مشترک سازماندهی کنند و در تصمیم گیری مشارکت کنند.

هدف از DAO می تواند متنوع باشد، از کاشت درختان در یک جامعه محلی گرفته تا یافتن درمانی برای سرطان. در سال های اخیر، DAO ها عمدتاً به دلیل ماهیت غیرمتمرکز، شفافیت و تصمیم گیری جمعی محبوبیت پیدا کرده اند. زیبایی این ساختار این است که کنترل متمرکزی بر وجوه ندارد، به این معنی که جامعه تصمیم می گیرد خزانه خود را چگونه خرج کند.

در نتیجه، برای حمایت از اوکراینی‌ها، جامعه‌ای از افراد همفکر یک DAO اوکراین ایجاد کردند که در طول جنگ بیش از 7 میلیون دلار ارز دیجیتال اهدا کرد و همچنان توجه را به جنگ اوکراین و روسیه جلب می‌کند.

این جنگ همچنین بر استفاده شخصی شهروندان اوکراینی از ارزهای دیجیتال تأثیر گذاشته است. بر اساس آمار کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، تا فوریه 2024، تقریباً 6.5 میلیون اوکراینی به دلیل تهاجم روسیه از کشور فرار کردند.

برای جلوگیری از خروج سرمایه از کشور تحت حکومت نظامی، دولت اوکراین محدودیت هایی را برای معاملات برون مرزی شهروندان اعمال کرد. در نتیجه، پناهندگانی که کشور را ترک کرده اند در دسترسی به حساب های بانکی خود با مشکل مواجه شده اند. به دلایل مختلف، بسیاری از آنها همچنین قادر به افتتاح حساب بانکی در کشور جدید خود نبودند. برای چنین افرادی، ارزهای رمزپایه به عنوان یک جایگزین مناسب ظاهر شده اند.

مثال‌های داده شده نشان می‌دهند که چگونه اوکراین از هر ابزار ممکن ارائه شده توسط فناوری بلاک چین در تلاش‌های دفاعی خود، از جمله ارزهای دیجیتال، NFT، DAO و مشارکت‌های بازیگران کلیدی صنعت استفاده کرده است.

علیرغم جریان قابل توجه کمک های مالی به شکل ارزهای دیجیتال در اوکراین، روسیه نیز در طول جنگ به طور فعال از رمزنگاری استفاده کرده است، اما نه همیشه به روش های قانونی.

گزارش Elliptic که در سال اول تهاجم تهیه شد، نشان می‌دهد که بیش از 10 درصد از کمک‌های حامی روسیه از کانال‌های غیرقانونی، از جمله نهادهای تحریم شده و بازارهای وب تاریک، تامین شده است.

با این وجود، مقدار کل کمک های دریافتی توسط سازمان های روسی به طور قابل توجهی کمتر از اوکراین است. Chainalysis گزارش می دهد که سازمان های روسی تقریباً 5.4 میلیون دلار در سال 2023 دریافت کرده اند. متأسفانه، بسیاری از این نهادهای دخیل در جمع آوری کمک های مالی ارزهای دیجیتال به طور علنی از جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت بالقوه حمایت و تمجید کرده اند.

به نظر می رسد که جنگ پذیرش ارزهای دیجیتال را تسریع کرده است. با وجود تأخیر قانونی، بسیاری از اوکراینی‌ها در حال حاضر از ارز دیجیتال استقبال می‌کنند و مشتاقانه منتظر ایجاد یک چارچوب قانونی هستند.

تهاجم بی دلیل، برنامه های اوکراین برای تبدیل شدن به یکی از جذاب ترین مقاصد برای تجارت کریپتو را کند کرد. با این حال، مسئولان برای حمایت از صنعت با ایجاد یک چارچوب قانونی که برای توسعه و رشد صنعت مناسب است، تلاش می کنند. پیش بینی می شود در آینده نزدیک اصلاحات لازم در قانون مالیات ها نهایی شود.

بلاک چین و ارزهای دیجیتال با وجود نگرانی‌های مداوم در مورد کمک‌های مالی به گروه‌های غیرقانونی و استفاده از ارزهای دیجیتال برای پولشویی و حملات باج‌افزار، مزایای قابل‌توجهی را به اوکراین ارائه کرده‌اند. تاب آوری ملت را در این دوران چالش برانگیز تقویت کرده و حمایت جهانی را در برابر تهاجم روسیه به دست آورده است.

آلا ملنیچنکو

آلا ملنیچنکو

آلا ملنیچنکو یک وکیل وب 3 و دارایی های مجازی مستقر در دبی است. او یکی از معدود کارشناسان حقوقی در منطقه MENA است که تجربه زیادی در این زمینه دارد. قبل از پیوستن به صنعت وب 3، او بیش از یک دهه را صرف دعاوی تجاری کرده بود. در حال حاضر، او به طیف متنوعی از بازیگران صنعت پشتیبانی و راهنمایی می‌کند تا ساختارهای مناسبی برای سرمایه‌گذاری‌های خود در حوزه‌های قضایی متعدد ایجاد کنند. علاوه بر این، Alla مفتخر است که نه تنها به عنوان یک متخصص حقوقی، بلکه به عنوان یک مشارکت کننده در ایجاد قانون دارایی مجازی در چندین حوزه قضایی خدمت می کند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا