اخبار رمز ارز

Farcaster چیست و چرا مردم در مورد آن هیجان زده هستند؟

[ad_1]

هدف Farcaster این است که رسانه‌های اجتماعی متمرکز را با قدرت بخشیدن به کاربران در زمینه مالکیت داده‌ها و در عین حال احساس آشنای وب2 را متزلزل کند. آیا بعد از هیجان اولیه صحنه را تغییر می دهد یا محو می شود؟

Farcaster یک پروژه رمزنگاری است که از ژانر معمولی برنامه های وب 3 منحرف می شود. در حالی که بلاک چین ابتدا وارد صحنه مالی شده است، کاربرد آن در سایر زمینه ها نسبتاً کند بوده است.

بخش رسانه‌های اجتماعی یکی از این حوزه‌هاست که تسلط اپلیکیشن‌های وب ۲ اجازه درخشش اپلیکیشن‌های وب۳ را نداده است.

پلتفرم هایی مانند X، فیس بوک، اینستاگرام، تیک تاک و ردیت، برجستگی همتایان نوظهور وب 3 خود مانند Friend.tech، Diamond App، Lenster، Mastodon و Chingari را تحت الشعاع قرار داده اند. این پلتفرم‌های اجتماعی web3 آنقدر که برای تبدیل شدن به جریان اصلی نیاز داشتند، به دست نیاورده‌اند.

با این حال، به نظر می‌رسد که Farcaster با افزایش اشاره‌های اجتماعی آن که توسط به‌روزرسانی اخیر تقویت شده است، در حال تلاش است. هدف این پروتکل تغییر نحوه ارتباط کاربران وب 3 به صورت آنلاین با ایجاد امکان ایجاد شبکه های اجتماعی غیرمتمرکز است که در آن کاربران و توسعه دهندگان مالکیت و دسترسی کامل به داده ها و هویت خود را دارند.

Farcaster از Optimism استفاده می کند، یک راه حل مقیاس بندی لایه 2 که در بالای شبکه اتریوم ساخته شده است. همچنین از تکنیک‌های web2 برای تسهیل ورود آسان و تجربه کاربری بهتر استفاده می‌کند. این به آن اجازه می دهد تا بهترین شیوه های web2 و web3 را برای یک رویکرد متعادل ترکیب کند.

فارکستر چیست؟

Farcaster که در سال 2020 توسط Varun Srinivasan و Dan Romero، هر دو کارمند سابق Coinbase معرفی شد، دارای شبکه ای از برنامه های اجتماعی غیرمتمرکز است که روی پروتکل آن کار می کنند. این به هر کسی اجازه می‌دهد تا برنامه‌های اجتماعی را ایجاد کند و از آن‌ها استفاده کند که قابلیت همکاری دارند و در برابر سانسور مقاوم هستند. این پروژه در ژوئیه 2022 در دور بودجه 30 میلیون دلاری را تضمین کرد.

Farcaster چیست و چرا مردم در مورد آن هیجان زده هستند؟  - 1
بازیگران فارکستر، واکنش، حجم لینک | منبع: Dune

Farcaster یکی از سریع‌ترین پروژه‌های رمزنگاری در حال رشد در سال 2024 است، با بیش از 314000 کاربر و 89548 پخش روزانه به ازای هر داده از شبکه Farcaster. موفقیت آن با بازخورد مثبت و به رسمیت شناختن جامعه ارزهای دیجیتال، با پذیرش رهبران صنعت مانند ویتالیک بوترین، بنیانگذار اتریوم، تقویت شده است.

Farcaster یک پلتفرم رسانه اجتماعی واحد نیست. این مجموعه ای از برنامه های غیرمتمرکز را برای موارد استفاده مختلف نشان می دهد. کاربران Farcaster صاحب حساب‌ها و روابط خود هستند و پروتکل این امکان را به آنها می‌دهد تا بدون از دست دادن داده یا هویت، بین برنامه‌های مختلف حرکت کنند. علاوه بر این، توسعه دهندگان می توانند با استفاده از هر زبان برنامه نویسی، بر اساس مستندات Farcaster، بر روی Farcaster بسازند.

در اینجا برخی از برنامه های زنده در Farcaster آمده است:

Warpcast

Warpcast یک پلت فرم میکروبلاگینگ است که به عنوان مشتری اصلی Farcaster خدمت می کند. این پلتفرم کاربران را قادر می‌سازد تا پیام‌های متنی مختصری را که به عنوان «کست‌ها» شناخته می‌شوند، به اشتراک بگذارند و با دیگران ارتباط برقرار کنند. این پروتکل شباهت قابل توجهی با X دارد و به کاربران این احساس را می دهد که با آن آشنا هستند و در عین حال از مزایای web3 استفاده می کنند.

Warpcast Farcaster همچنین از یک اقدام شدید اما مؤثر برای حذف فعالیت ربات‌ها استفاده می‌کند، شاهکاری که ایلان ماسک در X برای رسیدن به آن تلاش کرده است. پروتکل 5 دلار به عنوان هزینه ثبت نام برای این منظور دریافت می‌کند.

هزینه های اضافی برای ارسال بازیگران در پروتکل وجود دارد. کاربران باید واحدهای ذخیره سازی را خریداری کنند، که تعداد محدودی از تعاملات را در Warpcast به آنها می دهد. هر واحد ذخیره سازی، با قیمت 5 دلار، یک سال اعتبار دارد و اجازه 5000 پخش، 2500 پیوند و 2500 واکنش را می دهد.

Warpcast فراتر از پیام رسانی اولیه است. با توجه به ویژگی‌های web3، این پروتکل قابلیت‌های بیشتری مانند ضرب کردن توکن غیرقابل تعویض (NFT) و ادعای توکن ارائه می‌دهد. Warpcast همچنین دارای یک فید برای NFT ها است که به کاربران خود اجازه می دهد تا کلکسیون ها را برای ضرب کردن جاسازی کنند.

علاوه بر این، Warpcast از کانال ها پشتیبانی می کند. این کانال‌ها فیدهای بازیگران را پیرامون یک موضوع خاص در پلتفرم جمع‌آوری می‌کنند. به عنوان مثال، کست های اتریوم می توانند در کانال اتریوم جمع شوند. این ویژگی در ژوئن گذشته در پروتکل گنجانده شد و از آن زمان شاهد ایجاد چندین کانال در مورد چندین موضوع بوده است.

دن رومرو، یکی از بنیانگذاران Farcaster نیز از راه اندازی چت های گروهی Warpcast در 24 ژانویه با حداکثر 100 عضو برای هر گروه خبر داد. کاربران می توانند چت های گروهی را از طریق بخش پیام ها در هر پست رومرو ایجاد کنند.

Warpcast اخیراً یک ویژگی جدید به نام “Frames” معرفی کرده است که به کاربران امکان می دهد برنامه های تعاملی را در بازیگران خود جاسازی کنند و ویژگی هایی مانند بازی، نظرسنجی و انعام را ارائه دهند.

قاب

Frame به طور پیچیده با کلاینت Warpcast مرتبط است و به کاربران این امکان را می دهد که هر بازیگری را به یک برنامه تعاملی به نام “frame” تبدیل کنند. این فریم‌ها می‌توانند عملکردهای متنوعی مانند تسهیل بازی‌ها، آزمون‌ها و سایر عناصر تعاملی داشته باشند. این پروتکل در 26 ژانویه راه اندازی شد و به دلیل افزایش تبلیغات اخیر Farcaster بود.

بر اساس داده‌های شبکه Farcaster، Farcaster از آن زمان در فعالیت‌های کاربران افزایش یافته است و حدود 52000 کاربر هفتگی را با 51000 آدرس Ethereum متصل به خود جذب کرده است. این رقم از 41000 بین 6 و 8 فوریه افزایش یافته است. این پلتفرم همچنین دارای حدود 2.9 میلیون پیام است که نرخ رشد کاربر 12 درصد است.

Farcaster چیست و چرا مردم در مورد آن هیجان زده هستند؟  - 2
داده های فارکستر | منبع: شبکه فارکستر

علاوه بر این، پلتفرم Frame به عنوان نیروی محرکه در پشت ویژگی “Frames” در Warpcast عمل می کند. کاربران می توانند در حین پیمایش در فیدهای خود در Warpcast به فریم ها دسترسی داشته باشند. این به آنها امکان می دهد بدون خروج از فید خود با برنامه تعامل داشته باشند.

این پروتکل دارای یک بازار است که در آن کاربران می توانند فریم های ساخته شده توسط توسعه دهندگان دیگر را کشف و استفاده کنند یا حتی فریم های خود را برای کسب توکن بفروشند. افزایش اخیر معاملات باعث شد که برخی از Frame NFT ها هزاران دلار در Farmarket فروخته شوند که بیشترین فروش آن با 7000 دلار بود.

این فریم ها به شکل شناسه های فارکستر (FID) هستند که به صورت رقمی نمایش داده می شوند. Frame با عملکرد خود، لایه ای از تعامل و عملکرد پویا را به شبکه Farcaster اضافه می کند.

در حال حاضر، Frame که دارای سیستم مجوز Farcaster EdDSA است، فقط از شبکه اتریوم و پروتکل‌های لایه ۲ ساخته شده در دومین بلاک چین بزرگ پشتیبانی می‌کند. رومرو اخیراً فاش کرده است که عملکرد زنجیره ای از هفته آینده به بلاک چین سولانا گسترش خواهد یافت. متعاقباً، Frame تأیید حساب Solana را در بر می گیرد.

آیا فارکستر می تواند با پلتفرم های سنتی رقابت کند؟

Farcaster تسلط پلتفرم های متمرکز در رسانه های اجتماعی web2 را به چالش می کشد. این پلتفرم ها برای جمع آوری و فروش داده ها و سانسور محتوا بدنام هستند. Farcaster، مانند بسیاری از پروتکل‌های SocialFi، به دنبال ارائه یک جایگزین است.

رومرو فاش کرد که Farcaster با ارائه راه حلی برای یک مشکل رایج به بیش از 5000 بازیابی زنجیره ای رسیده است: مردم رمزهای عبور را فراموش می کنند. رومرو در پست ایکس گفت، با اقتباس از تجربه خود در Coinbase، جایی که متوجه شد کاربران اغلب با مشکلات رمز عبور دست و پنجه نرم می کنند، او می خواهد Farcaster خودش را حفظ کند.

Farcaster از دو لایه محافظ برای رسیدن به این هدف استفاده می کند. در هنگام ثبت نام، یادداشت جدیدی ایجاد می کند که به رمز عبور ذخیره شده در دستگاه کاربر مرتبط است و نیازی به نوشتن یک عبارت اولیه را از بین می برد.

اگر Passkey گم شود، پروتکل Farcaster به انتقال حساب به آدرس جدید کمک می کند. این آدرس به طور پیش فرض روی Warpcast تنظیم شده است. با این حال، کاربرانی که دانش پیشرفته‌تری دارند، این فرصت را دارند که آن را به آدرسی که کنترل شخصی روی آن دارند، تغییر دهند.

در حالی که Farcaster به سرعت در حال رشد است، خیلی زود است که آن را تغییر دهنده بازی بدانیم. پروژه‌های مشابهی افزایش یافتند، اما پس از آن متوقف شدند، مانند Friend.tech در آگوست گذشته. این نیاز به تعامل مداوم فراتر از هیجان اولیه را نشان می دهد. پلتفرم هایی مانند Bluesky و Threads اغلب پس از از بین رفتن هیاهو، قدرت خود را از دست می دهند. Farcaster و دیگران باید به نوآوری و جذب کاربران واقعی ادامه دهند تا مرتبط بمانند. سفر آن، مانند دیگران، به این بستگی دارد که چگونه می تواند در طول زمان با کاربران سازگار شود و واقعاً با آنها ارتباط برقرار کند.



[ad_2]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا