اخبار رمز ارز

افزایش تقاضای برق در 3 سال آینده چگونه هوش مصنوعی و استخراج نقش دارند

تقاضای برق در سراسر جهان می تواند طی سه سال آینده دو برابر شود که عمدتاً به دلیل استخراج ارزهای دیجیتال و هوش مصنوعی است. کریپتو چگونه ادامه خواهد داشت؟

هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال تقریباً 2 درصد از تقاضای جهانی برق را در سال 2022 به خود اختصاص دادند که مقیاس تأثیر انرژی آنها را نشان می دهد. این افزایش عمدتاً به دلیل پیچیدگی و حجم فزاینده عملیات محاسباتی برای هوش مصنوعی و تعداد روزافزون تراکنش‌های رمزنگاری است.

طبق گزارش اخیر بلومبرگ که به نقل از آژانس بین‌المللی انرژی، تقاضای جهانی برای برق از مراکز داده، ارزهای دیجیتال و هوش مصنوعی می‌تواند در سه سال آینده بیش از دو برابر شود و معادل کل تقاضای برق آلمان باشد.

منبع: آژانس بین المللی انرژی

اشتهای هوش مصنوعی برای رشد

هوش مصنوعی (AI) به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مدرن تبدیل شده است و جنبه های مختلف را ساده می کند. با این حال، ادغام گسترده آن نگرانی هایی را در مورد افزایش قابل توجه مصرف انرژی ایجاد می کند. به گفته Alex de Vries، دانشجوی کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد آمستردام، زیرساخت جهانی هوش مصنوعی ممکن است انرژی معادل انرژی یک کشور را طلب کند.

نزدیک به یک سال از ورود صنعت هوش مصنوعی به مرحله گسترش سریع که با معرفی ربات چت هوش مصنوعی OpenAI ChatGPT آغاز شد، می گذرد. آموزش و بهره برداری از شبکه های عصبی، مانند شبکه ای که این سرویس را تامین می کند، شامل فرآیندی بسیار پر انرژی است. Hugging Face، یک شرکت توسعه‌دهنده هوش مصنوعی و مشارکت‌کننده کلیدی در مدل‌های زبان بزرگ، فاش کرد که آموزش پلتفرم آن به ۴۳۳ مگاوات ساعت (مگاوات ساعت) برق نیاز دارد که تقریباً معادل انرژی مورد نیاز ۴۰ خانوار آمریکایی متوسط ​​برای یک سال است. در مقایسه، ChatGPT که پروژه گسترده تری است، روزانه تقریباً 564 مگاوات ساعت مصرف می کند.

و به نظر می رسد هیچ راهی برای خروج از این وضعیت وجود ندارد. شرکت‌ها در سرتاسر جهان در تلاش هستند تا کارایی سیستم‌های هوش مصنوعی را در سخت‌افزار و نرم‌افزار بهبود بخشند و آنها را کم‌مصرف انرژی کنند. با این حال، افزایش کارایی این ماشین‌ها به ناچار تقاضا برای خدمات هوش مصنوعی را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود استفاده از منابع حتی بیشتر افزایش یابد – پدیده‌ای که در علم اقتصاد به پارادوکس Jevons معروف است.

هوش مصنوعی چگونه تقاضای برق را تغییر خواهد داد

در میان این پیشرفت‌ها، اساسی‌ترین پروژه‌ها نگرانی‌هایی را ایجاد می‌کنند. بر اساس مقاله الکس دی وریس، گوگل در حال حاضر روزانه 9 میلیارد درخواست جستجو را انجام می دهد. با استفاده از این اطلاعات، محقق محاسبه کرد که اگر هوش مصنوعی برای هر جستجوی گوگل به کار گرفته شود، تقریباً 29.2 تراوات ساعت (TWh) انرژی در سال نیاز دارد – رقمی برابر با کل مصرف ایرلند. در حالی که دو وریز اذعان می کند که این سناریوی شدید ممکن است در آینده نزدیک محقق نشود، او اذعان دارد که گسترش سرورهای هوش مصنوعی به افزایش کلی مصرف انرژی کمک می کند. تا سال 2027، حجم تجمعی می تواند بین 85 تا 134 تراوات ساعت در سال باشد.

این حجم با نیازهای کشورهای بزرگتر مانند آرژانتین، هلند و سوئد قابل مقایسه است. افزایش کارایی شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا پردازنده‌ها را برای حل مشکلات مرتبط با الگوریتم‌های هوش مصنوعی تغییر کاربری دهند، که علاوه بر این منجر به افزایش مصرف انرژی مرتبط می‌شود.

آینده هوش مصنوعی، جایی که همه افراد دارای یک دستیار شخصی هستند، به شدت به دسترسی به انرژی مقرون به صرفه متکی است. بدون آن، سرعت پیشرفت هوش مصنوعی می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد. امیدی به منابع انرژی مقرون به صرفه از طریق نوآوری هایی مانند راه حل های انرژی جدید یا پیشرفت در همجوشی گرما هسته ای وجود دارد. در حال حاضر، ایجاد شبکه‌های عصبی قوی، که نمونه آن پروژه‌هایی مانند ChatGPT است، امتیازی است که به تعداد انگشت شماری از بازیگران اصلی با سرمایه‌گذاری‌های سنگین، مانند OpenAI محدود می‌شود.

آیا استخراج ارزهای دیجیتال سودآور است؟

بیش از 8000 مرکز داده در سراسر جهان پراکنده هستند که تقریباً 33٪ در ایالات متحده، 16٪ در اروپا و 10٪ در چین قرار دارند. اعداد در حال افزایش هستند و مراکز بیشتری در مراحل برنامه ریزی هستند. در ایرلند، جایی که چشم انداز مرکز داده در حال گسترش است، آژانس بین المللی انرژی (IEA) پیش بینی می کند که این بخش تا سال 2026 32 درصد از برق کشور را ببلعد که یک جهش قابل توجه از 17 درصد در سال 2022 است. در حال حاضر، 82 مرکز در ایرلند وجود دارد. با 14 مورد در دست ساخت و 40 مورد دیگر در انتظار تایید.

با این حال، از جولای 2023، تحلیلگران CoinGecko خاطرنشان کردند که اروپا کم‌بازده ترین منطقه برای استخراج است. بر اساس داده های هزینه برق، تا اواسط سال 2023، تنها 65 کشور برای استخراج بیت کوین به صورت فردی سودآور تلقی می شدند. اروپا پنج کشور را به این فهرست اختصاص داد، در حالی که قاره آمریکا، به ویژه آمریکای جنوبی و کارائیب، فرصت هایی را در هشت کشور ارائه کردند. در آفریقا، 18 منطقه برای استخراج معدن سودآور بودند و در آسیا، 34 کشور شرایط مساعدی را برای فعالیت های معدنی ارائه کردند.

افزایش تقاضای برق در 3 سال آینده چگونه هوش مصنوعی و ماینینگ نقش دارند - 2

در عین حال، استخراج بیت کوین در 82 کشور بی سود است. 10 کشور برتر با بالاترین هزینه برق برای خانوارها در هنگام استخراج یک بیت کوین عبارتند از: ایتالیا (208560.33 دلار)، اتریش (184352.44 دلار)، بلژیک (172381.50 دلار)، دانمارک (166795.06 دلار)، آلمان (163.395 میلیون دلار)، آلمان (163.395 میلیون و 700 هزار دلار). 152163.92 دلار، هلند (137798.79 دلار)، بریتانیا (130616.23 دلار) و جزایر کیمن (128222.04 دلار).

تقاضای برق پس از نصف شدن

نصف شدن بیت کوین (BTC) آینده در بهار 2024 تغییر قابل توجهی در پویایی استخراج ایجاد می کند.

نصف کردن مستقیماً بر سودآوری عملیات ماینینگ تأثیر می‌گذارد، زیرا ماینرها در صورت نصف شدن پاداش، بیت‌کوین کمتری برای تلاش‌های خود دریافت می‌کنند. این امر می‌تواند به ویژه بر استخراج‌کنندگانی که با هزینه‌های بالای انرژی و تجهیزات روبه‌رو هستند، تأثیر بگذارد و به طور بالقوه باعث شود برخی از آنها در صورت عدم امکان بازیابی هزینه‌های خود، عملیات خود را متوقف کنند.

افزایش قابل توجه قیمت بیت کوین می تواند کاهش پاداش بلوک را با افزایش ارزش بیت کوین های استخراج شده جبران کند. به بیان رسمی، اگر قیمت بیت کوین دو برابر شود، افراد ممکن است تمایل بیشتری به سرمایه گذاری در هزینه های برق داشته باشند تا بازده حاصل از تلاش های استخراج خود را افزایش دهند. در نتیجه، این احتمال وجود دارد که تقاضا برای برق در معدن افزایش یابد.

آیا پیش بینی ها به حقیقت می پیوندند؟

با ظهور فناوری‌های جدید، طبیعتاً منابع بیشتری را طلب می‌کنند و برق نیز تفاوتی ندارد. در نتیجه، پیش‌بینی‌ها در مورد افزایش مصرف توسط هوش مصنوعی و استخراج‌کنندگان کاملاً قابل قبول به نظر می‌رسند.

با این حال، گرفتن وجود دارد. پاسخگویی به تقاضای افزایش یافته برای برق مستلزم کاوش در منابع جدید انرژی، به ویژه انرژی های تجدیدپذیر است.

در صورت موفقیت در یافتن و پیاده سازی این منابع جدید، احتمال زیادی وجود دارد که استخراج کنندگان هوش مصنوعی و ارزهای دیجیتال به عنوان بازیگران مهمی در بخش مصرف انرژی ظاهر شوند.

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا