آموزشمتاورس

پنج کاربرد متاورس

اگر بر اخبار جدید و مهم تکنولوژی در سراسر جهان نگاهی بیاندازیم، یک کلمه را زیاد می شنویم : «متاورس»(متاورس چیست؟). ایده دنیای مجازی مشترک با نوید تجربه‌های جذاب در قالب آواتارهای دیجیتال، قطعا دعوتی جذاب است. با سرمایه گذاری نام‌های بزرگ دنیای فناوری مانند NVidia، مایکروسافت، سونی و فیس‌بوک روی متاورس، طبیعی است که درباره کاربرد متاورس و قابلیت های آنها شگفت‌زده خواهید شد.

گزارش بلومبرگ اینتلیجنس به احتمال رسیدن حجم سرمایه متاورس به 800 میلیارد دلار تا سال 2025 اشاره کرده است. از آنجایی که تعداد فزاینده ای از شرکت ها به جستجوی قابلیت های متاورس ادامه می دهند، یافتن لیستی از کاربردهای متاورس و انتخاب بهترین های آن در دنیای واقعی، مهم است. مطلب زیر با مثال‌های واضح به شما کمک می‌کند تا برخی از کاربردهای برتر متاورس را در بخش‌های مختلف پیدا کنید.

آیا متاورس واقعا مهم است؟

یکی از اولین چیزهایی که برای شناسایی بهترین کاربردهای متاورس به آن نیاز دارید، مروری کوتاه بر خود متاورس است. ایده متاورس از یک رمان علمی تخیلی در سال 1992بود . متاورس ترکیبی از واقعیت های فیزیکی، مجازی و افزوده را در یک محیط آنلاین مشترک ارائه می دهد. متاورس می تواند تعامل اجتماعی و اقتصادی را بین کاربران در قالب آواتارهای دیجیتال در یک محیط مجازی، ایجاد کند.

محیط مجازی یا فضای مجازی به عنوان استعاره ای از دنیای واقعی، بدون هیچ گونه مانع فیزیکی یا اقتصادی عمل می کند. بسیاری از مردم نمونه های متاورس مختلف را به عنوان آغاز آینده اینترنت رمزگشایی کرده اند. بنابراین، متاورس چه ویژگی هایی دارد که آن را قادر به ارائه محیط مجازی و تجربیات می کند؟ به عنوان یک دنیای مجازی، متاورس می‌تواند مجموعه گسترده‌ای از ویژگی‌ها را داشته باشد.در این جا به چند ویژگی آن می پردازیم.

عدم تمرکز

متاورس هرگز تحت کنترل یک موجودیت واحد نیست و هیچ دولت و نهادی توانایی کنترل آن را ندارد.

تعامل

متاورس باید به کاربران امکان تعامل با سایر کاربران ،از طریق پلت فرم های مختلف (گوشی،لپ تاپ ) را بدهد.

تطبیق با قوانین فیزیکی

متاورس باید قوانین فیزیک را حتی در یک دنیای مجازی، همزمان با پایبند ماندن به مفهوم کمبود منابع، حفظ کند.

کپی

نمای کلی متاورس و ویژگی های آن، پایه و اساس ایده آلی را برای یادگیری در مورد اپلیکیشن های کاربردی برتر متاورس می دهد. از آنجایی که استفاده از فناوری هایی مانند VR، AR و XR هر روز در حال رشد است، منطقی است که در مورد راه های استفاده از آنها برای گسترش نمونه های متاورس در دنیای واقعی تعجب کنیم.

بازی‌ها و شبکه‌های اجتماعی، مهم‌ترین جواب در میان پاسخ‌ به سؤالات مربوط به کاربردهای متاورس می باشند. با این حال، بسیاری از جواب های امیدوارکننده دیگر در میان اپلیکیشن های کاربردی متاورس وجود دارد که قابلیت های واقعی متاورس را برای آینده به نمایش می گذارد. اجازه دهید نگاهی به پنج کاربرد برتر متاورس در بخش‌های مختلف به شرح زیر بیندازیم:

پزشکی

یکی از اولین پاسخ ها به “کاربردهای متاورس چیست؟” به بخش پزشکی اشاره می کند. بهترین مثال از کاربردهای متاورس در بخش درمانی به استفاده از واقعیت افزوده اشاره دارد. AR به عنوان یک فناوری حیاتی برای توانمندسازی مهارت ها و پایگاه دانش برای دانشجویان پزشکی ظهور کرده است. به عنوان مثال، ابزارهای کمکی جراحی که توسط فناوری پشتیبانی می شوند مانند Microsoft Hololens که به جراحان در جراحی های مختلف کمک می کنند.

چنین فناوری هایی  محبوب ترین کاربرد متاورس در بهبود دقت و سرعت عمل های جراحی هاست. جدا از تصاویر قبل از عمل به‌دست‌آمده از MRI، CT، و اسکن‌های سه بعدی، هدست‌های AR می‌توانند به مشاهده داده‌های مهم بیمار در زمان واقعی کمک کنند. بنابراین، متاورس می‌تواند به نظارت آسان‌تر بر داده‌های بیمار مانند دمای بدن، تعداد تنفس، ضربان قلب و فشار خون کمک کند.

نمونه دیگر استفاده از متاورس، به استفاده از واقعیت افزوده برای شناسایی رگ اشاره دارد. استفاده از فن‌آوری‌های متاورس می‌تواند به حل مشکل مکان‌یابی رگ، به‌ویژه در پوست های با رنگدانه‌های زیاد یا اندازه کوچک رگ‌های خونی کمک کند. تکنولوژی های دیداری مانند سی تی اسکن و اشعه ایکس نیز کاندیدهای واجد شرایط برای انتقال مراقبت های بهداشتی به متاورس هستند. دنیای مجازی را تصور کنید که به پزشکان و کارکنان مراقبت های بهداشتی اجازه می دهد تا به داخل بدن بیماران نگاه کنند و مشکل را دریابند.

آژانس املاک

کاربرد امیدوارکننده بعدی متاورس به بخش املاک و مستغلات اشاره دارد. واقعیت مجازی یکی از فناوری‌های مهم برای تجربه کردن در متاورس است که می تواند تجربیات واقع بینانه و همه جانبه ای را به مشتریان ارائه دهد و از آن می توان در اپلیکیشن های املاک و مستغلات متاورس استفاده کرد. به عنوان مثال، آژانس های املاک می توانند از قدرت واقعیت مجازی برای ارائه تورهای مجازی املاک به خریداران استفاده کنند.

قابلیت های متاورس امکان ادغام ویژگی‌های چندرسانه‌ای مختلف در تورهای واقعیت مجازی خاص را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، تورهای املاک واقعیت مجازی می توانند موسیقی محیطی، نور و جلوه های صوتی را در کنار توضیحات داشته باشند. همه این عوامل فعال در اپلیکیشن های املاک و مستغلات متاورس می توانند تجربه واقعی بازدید از ملک را به کاربر بدهند.

بازاریابان املاک می توانند با اجازه دادن به مشتریان برای گشتن در ملک در زمان واقعی به راحتی اعتماد مشتریان را افزایش دهند.به این ترتیب مشتریان می توانند قبل از خرید از موارد مختلف اطمینان حاصل کنند و مشاوران املاک می توانند در زمان و هزینه خود صرفه جویی کنند.حتی مشاوران املاک می توانند از نمونه های متاورس به نفع خود استفاده کنند و تورهای سفارشی مطابق با سلیقه مشتریان را تنظیم کنند.

آموزش

استفاده از تکنولوژی متاورس در بخش آموزش نیز جدیدا  شتاب گرفته است. واقعیت مجازی ابزاری امیدوارکننده برای تغییر رویکردهای سنتی تدریس با تاکید بر یادگیری مفاهیم از طریق تصاویر است. برنامه های کاربردی برتر متاورس در بخش آموزش می توانند به ایجاد محیط های یادگیری جذاب و فراگیر برای دانش آموزان در موسسات آموزشی مختلف کمک کنند. متاورس چگونه با کاربردهای مختلف خود به توانمندسازی آموزش کمک می کند؟

واقعیت مجازی امکان تشخیص آسان و مکرر خطاها را همزمان با امکان تغییر و اصلاح آنها را به ما می دهد. کاربردهای متاورس در بخش آموزش می تواند موانع یادگیری در آموزش را برطرف کند. فناوری می‌تواند امکان ادغام هر زبانی را در یک پلتفرم متاورس برای آموزش فراهم کند و در نتیجه مانع زبانی را از بین ببرد.

کاربرد متاورس آموزش

نظامی

یکی دیگر از کاربردهای برتر در لیست متاورس، بخش نظامی است . کاربردهای نظامی VR و AR قابلیت ثابت شده متاورس را در پشتیبانی از کاربردهای نظامی به نمایش می گذارد. واقعیت افزوده تاکتیکی یا TAR یکی از نمونه های قابل توجه فناوری متاورس مورد استفاده در ارتش است. این عینک تقریباً مشابه عینک دید در شب است، البته با قابلیت های پیشرفته. TAR به راحتی می تواند مکان دقیق یک سرباز را در کنار مواضع متحدان و دشمنان نشان دهد. در واقع، TAR به عنوان جایگزینی ایده آل برای ابزارها و هدست های GPS معمولی دستی می باشد.

نمونه‌های متاورس در بخش نظامی نیز به محیط آموزشی ساختگی اشاره می‌کنند. محیط آموزشی ساختگی یک سیستم واقعیت افزوده است که برای ارائه یک تجربه آموزشی واقعی برای سربازان طراحی شده است. محیط آموزشی ساختگی با شبیه سازی تنظیمات رزمی فشرده از لحاظ فیزیکی و روانی در محیط های مجازی، یک تجربه آموزشی همه جانبه را فراهم می کند.

تولید

جستجوی پاسخ برای سوال “کاربردهای متاورس چیست؟” شما را به سمت بخش تولید می برد. به عنوان یکی از برترین فناوری‌های متاورس، برنامه‌های کاربردی واقعیت مجازی می‌توانند به آموزش کارکنان در زمینه اقدامات احتیاطی و شرکت در شبیه‌سازی موقعیت های پرخطر کمک کنند. در نتیجه، برنامه‌های متاورس قطعاً می‌توانند سهم زیادی در کاهش خطرات حوادث داشته باشند. محبوب ترین کاربردهای متاورس در تولید می تواند توسعه محصولات بهتر را در بلند مدت باشد.

به عنوان مثال، یک هدست VR می تواند به سازندگان کمک کند تا تمام عناصر یک محصول را با جزئیات بررسی کنند. علاوه بر این، اپلیکیشن های متاورس به برنامه ریزی چشم انداز برای کارخانه های تولیدی و موقعیت بهتر تجهیزات کمک می کند. فورد نام بزرگی است که از فناوری واقعیت مجازی برای دسترسی به مدل های قفل شده خود از طریق متاورس استفاده می کند.

سخن آخر

متاورس هنوز در دست توسعه است و هنوز زود است که بتوانیم برترین کاربردهای متاورس را در یک رتبه بندی مشخص شناسایی کنیم. در حال حاضر، فناوری‌های متاورس تحول دیجیتال جدید را در صنایع مختلف نیرو می‌بخشند. در عین حال، فناوری‌های متاورس مانند VR، AR و XR در حال تغییر دیدگاه‌های مرسوم در مورد بهترین شیوه‌های صنعت و مدل‌های تجاری هستند.

به عنوان مثال، VR قابلیت تغییر روش یادگیری در کلاس‌های درس و محل کار را دارد. از سوی دیگر، بسیاری از کاربردهای موجود متاورس، مانند تورهای مجازی املاک ، امکان رشد متاورس را در آینده به نمایش می گذارد. در حال حاضر بهتراست شروع کنیم به یادگیری بیشتر در مورد متاورس و اینکه چگونه می تواند جهان را تغییر دهد.

جهت خواندن خبر اصلی اینجا را کلیک کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا