اخبار رمز ارز

پس از حمله 326 میلیون دلاری به wormhole سولانا ده درصد کاهش یافت

قیمت توکن سولانا پس از سوء استفاده مهاجمان از Wormhole، پل محبوب بین شبکه‌های سولانا و اتریوم، به زیر 100 دلار رسید. پل ها ابزارهایی هستند که دارایی ها و داده های بومی را بین دو بلاک چین مجزا منتقل می کنند.

سولانا در 24 ساعت گذشته 10 درصد کاهش یافت و در ساعات بعدازظهر آسیا در سطح 98 دلار معامله شد که از سطح 110 دلار در عصر روز چهارشنبه ایالات متحده کمتر بود.

نمودارها نشان می‌دهند که قبل از اینکه معامله‌گران قیمت‌ها را در ساعات اولیه آسیا به مرز 99 دلار برسانند، قیمت سولانا برای مدت کوتاهی به زیر سطح مقاومت 98 دلاری سقوط کرد.

بر اساس داده‌های ابزار تحلیلی Coinglass، نزدیک به 13 میلیون دلار سولانا لیکویید شد. بیش از 5.6 میلیون دلار از این موارد در صرافی ارز دیجیتال بایننس و پس از آن 4.26 میلیون دلار در FTX انجام شد. لیکویید زمانی اتفاق می افتد که یک معامله گر وجوه کافی برای باز نگه داشتن یک معامله اهرمی را ندارد.

این کاهش قیمت، پس از سواستفاده از Wormhole در چهارشنبه شب اتفاق افتاد. Wormhole در توییتی در ساعات اولیه آسیا در روز پنجشنبه این سوء استفاده را تایید کرد. Wormhole همچنین گفت که اتریوم را در ساعات آینده اضافه خواهد کرد تا اطمینان حاصل شود که wETH  از عملکرد نادرست برنامه های مالی غیرمتمرکز (DeFi) جلوگیری کند.

برنامه های DeFi از قراردادهای هوشمند برای ارائه خدمات مالی مانند تجارت، وام و استقراض به کاربران استفاده می کنند. پس از این سواستفاده، نگرانی‌هایی در میان معامله‌گران و توسعه‌دهندگان به وجود آمد. جورج هاراپ، بنیانگذار پلتفرم Solana DeFi Step Finance، در مصاحبه ای با CoinDesk گفت: “اگر کسی از این موضوع حمایت نکند و کوین ها واقعاً از بین رفته باشند، Wormhole صفر اتر ارزش دارد.”

همانطور که گزارش شده است، مهاجمان با فریب دادن یک سری قراردادهای هوشمند در سولانا برای امضای دیجیتال یک تراکنش غیرقانونی، بیش از 120000 wETH را به سرقت بردند.

مهاجم می تواند به طور موثر در مورد این واقعیت دروغ بگوید که برنامه چک، امضا شده است. کلوین فیشتر، توسعه‌دهنده اتریوم در توییتی توضیح داد که امضاها اصلاً بررسی نمی‌شدند. بررسی امضا یک مرحله خودکار است که توسط Wormhole برای تأیید تراکنش‌های بین شبکه‌ها استفاده می‌شود.

احساسات ناظران کریپتو در توییتر متفاوت بود. ایوان ون نس، موسس صندوق رمزنگاری Starbloom Ventures، در توییتی نوشت: “این پلی که سولانا (sic) چند ماه پیش آن را «امن، غیرقابل اعتماد» معرفی کرد، برای 80000 اتر هک شد.”

آدام کوکران، بنیانگذار صندوق رمزنگاری Cinneamhain Ventures، گفت: “که پل های بلاک چین باید مکانیسم های امنیتی داخلی برای کنترل از دست دادن سرمایه، در صورت سوء استفاده را داشته باشند.”

او در توییتی نوشت: “به نظر می‌رسد پل‌ها باید نوعی قرارداد دوم داشته باشند که مانند یک سردخانه قفل زمانی عمل ‌کند.باید محدودیت‌های کنترل سرمایه را در مورد میزان خروجی حداکثری تعیین کنید و اجازه دهید حاکمیت به توقف آن رأی دهد.”

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا