اخبار رمز ارز

ویتالیک بوترین پروپوزال EIP-4488 را معرفی می کند

این هفته ویتالیک بوترین و توسعه‌دهنده اتریوم انسگر دیتریچز، یک پیشنهاد جدید برای بهبود اتریوم به نام EIP-4488 نوشتند که به دنبال کاهش هزینه‌های گس راه‌حل‌های مقیاس‌بندی لایه ۲ اتریوم است. همزمان با توسعه راه حل های بهتر ،  این پروپوزال به عنوان یک راه حل فوری تر برای هزینه های بالای گس در نظر گرفته شده است.

یک راه حل موثر اما کوتاه مدت

ویتالیک بوترین، همراه با توسعه دهنده اتریوم انسگر دیتریچز ، پیشنهاد جدیدی برای بهبود اتریوم ارائه کرده اند که برای کاهش هزینه های گس لایه 2 در کوتاه مدت طراحی شده است و در عین حال راه حل های طولانی مدت موثرتری هم توسعه می یابد.

هزینه‌های گس اتریوم در چند ماه گذشته بسیار بالا بوده است، و در حالی که راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه ۲ که از Optimistic Rollups یا ZK-Rollups استفاده می‌کنند «تنها راه‌حل مقیاس‌پذیری غیرقابل اعتماد برای اتریوم» هستند، باز هزینه‌های گس با استفاده از این پروتکل‌ها برای برخی بسیار گران است. . برای مثال، Optimism و Arbitrum اغلب هزینه‌هایی را 3 تا 8 برابر کمتر از آنچه کاربران می‌توانند در لایه پایه اتریوم دریافت کنند، ارائه می‌کنند، و ZK-Rollups می‌تواند تا 100 برابر کمتر از لایه پایه اتریوم کارمزد ارائه کند، اما این کارمزدها هنوز هم بی‌اهمیت نیستند.

EIP-4488 به دنبال کاهش بیشتر هزینه های گس لایه 2 از دو طریق است: با کاهش هزینه داده های تماس تراکنش، که مکانیزم اصلی برای Optimistic Rollups و ZK-Rollups است، و همچنین با افزودن سقفی برای کل داده های تماس تراکنش که می تواند در یک بلوک باشد. به گفته بوترین، افزایش فضای داده در دسترس برای rollup، اکنون دوبرابر است، زیرا اندازه بلوک‌ها به اندازه‌ای نیستند که ثبات شبکه را تهدید کند.

در حالی که ممکن است به اشتراک گذاری داده ها به عنوان راه حل بلندمدت برای رفع نواقص rollup ها تلقی شود، این پیشنهاد به دنبال کاهش هزینه های گس در کوتاه مدت است. طبق توییت تیم zkSync، که خود یک پروتکل مقیاس بندی لایه 2است احتمالاً تا کریسمس امسال این اتفاق بیفتد.

با توجه به اینکه بوترین خود خواهان « گذار در کل اکوسیستم به اتریوم rollup-centric » به عنوان راه‌حل مطلوب کوتاه‌مدت برای کاهش هزینه‌های گس است، جای تعجب نیست که راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری اتریوم در کنار اتریوم رشد کرده‌اند. همین هفته گذشته، بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال، بایننس، اعلام کرد که از سپرده‌های لایه 2 اتریوم از طریق Arbitrum پشتیبانی می‌کند و همین دیروز بود که Boba، یک راه‌حل Optimistic  لایه 2، به ارزش کل قفل شده بیش از 1 میلیارد دلار رسید که 1200 درصد . از 14 نوامبر افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا