بیت کوینپاداش در ازای کارماینینگ

همه چیز درباره استخراج با دستگاه ASIC (ASIC Mining)

در روزهای اول خلقت بیت کوین در اوایل دهه 2010، هر کاربردی با یک رایانه معمولی هم می توانست قدرت پردازشی محدود دستگاه خود را به استخراج بیت کوین اختصاص دهد و در کمترین زمان ممکن هزاران بیت کوین به دست آورد. با اینحال، با ورود کاربران و ماینرهای بیشتر به شبکه، استخراج بیت کوین رفته رفته سخت تر شد و رقابت داغ ماینینگ ارز دیجیتال داغ تر شد. معادله کاملا ساده بود، هر کس قدرت هش بیشتری در اختیار داشت می توانست بیت کوین بیشتری به دست آورد.

این رقابت در نهایت باعث خلق دستگاه های قدرتمند مخصوص ماینینگ شد که حالا به مدارهای مجتمع با کاربرد خاص یا ASIC شناخته شده اند.

برای ماینرهای ابتدایی و کم قدرت بیت کوین، ماینر ASIC به یک مشکل بزرگ تبدیل شد، زیرا کمپانی های بزرگ و پولدار با این دستگاه ها می توانستند در بحث ماینینگ بیت کوین، برتری زیادی به دست بیاورند. با گذشت زمان، مشخص شد که حتی قوی ترین سیستم های رایانه ای گیمینگ هم نمی توانند با ASIC های اختصاصی رقابت کنند. زیرا این دستگاه ها فقط برای یک هدف طراحی شده اند و آن استخراج هر چه بیشتر ارز دیجیتال است.

شرکت های استخراج با ASIC

دستگاه های ASIC از طریق یک شرکت چینی به نام Bitmain وارد دنیای ارزهای دیجیتال شدند. همین حالا هم این شرکت Bitmain است که با سری دستگاه های Antminer خود، حرف اول را در بحث استخراج ارزهای دیجیتال به خصوص بیت کوین می زند.

Antminer S9، در می 2016 عرضه شد و در طول موج صعودی عظیم بیت کوین در سال 2017، به اولین دستگاه ماینینگ این صنعت تبدیل شد. همین دستگاه باعث شد که ارزش شرکت Bitmain به بیش از میلیاردها دلار  برسد. متاسفانه، شرکت Bitmain در سال های اخیر دچار کشمکش های داخلی بر سر قدرت شده است، چرا که بین جیهان وو، هم موسس این شرکت و از مشاورین ارشد Bitcoin Cash و میکروی ژان، یکی از موثرترین افراد این شرکت، اختلافاتی شکل گرفته است. در ژانویه 2021، آقای Wu اعلام کرد که بعد از توافق با آقای ژان، به عنوان مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره این شرکت، Bitmain را ترک خواهد کرد. گفته می شود که این شرکت بعد از شکست IPO در سال 2018 در بازار بورس هنگ کنگ، قصد دارد بار دیگر در سال 2021 برای عرضه سهام اولیه خود تلاش کند.

دیگر استارتاپ های حوزه ماینینگ مثل Canaan، Bitfury و KnCMiner هم در این چند سال رشدهای زیادی داشته اند. در سال 2018 هم شرکت Holang Mining با دستگاه مبتنی بر ASIC بلاکچینی Dragonmint T1 خود، تا حد زیادی با Antminer های معروف رقابت کند.

استخراج با دستگاه ASIC چگونه است؟

ASIC Mining یا استخراج با دستگاه ASIC یعنی فرآیند استخراج ارزهای دیجیتالی مثل بیت کوین با استفاده از دستگاه های ASIC اختصاصی. یک ماینر ASIC، دستگاهی است که به طور اختصاصی فقط برای استخراج رمز ارز تولید و طراحی شده است. بر خلاف سایر انواع ماینینگ، ASIC ها فقط برای استخراج ارز دیجیتال به کار می آیند و کار دیگری نمی توان با آن ها کرد.

فرآیند استخراج فعالیتی است که در بلاکچین های مبتنی بر اثبات کار (PoW) نیاز است تا عملکردهای مختلف در آن انجام گیرد. در واقع ماینینگ یعنی حل مسائل ریاضی پیچیده که باعث یافتن یک بلاک و در نتیجه دریافت پاداش به عنوان آن ارز دیجیتال می شود.

خالق ناشناس بیت کوین، ساتوشی ناکاموتو، شرایطی ایجاد کرده که در صورت افزایش دستگاه های ماینر فعال در شبکه، سختی استخراج بیت کوین هم افزایش یابد. با افزایش تعداد ماینرهای قدرتمند در شبکه، ماینرها تشویق به استفاده از دستگاه های بروزتر و قوی تر ASIC می شوند تا شانس خود برای تکمیل یک بلاک و دریافت پاداش را افزایش دهند.

لازم به ذکر است که هر دستگاه ASIC، برای استخراج یک کوین خاص (یا حداقل با الگوریتم خاص) طراحی شده است. به عنوان مثال، یک ماینر ASIC بیت کوین فقط می تواند BTC استخراج کند، در حالیکه ماینر لایتکوین هم فقط در بلاکچین لایتکوین کارایی دارد. دلیل آن هم این است که هر یک از ارزهای دیجیتال بازار، الگوریتم هش رمزنگاری شده مخصوص به خود را دارد و ASIC های اختصاصی فقط با آن سازگاری دارند. به عنوان مثال، بیت کوین از الگوریتم SHA-256 استفاده می کند ولی لایتکوین از الگوریتم Scrypt بهره می گیرد.

آیا استخراج بیت کوین سودآور است؟

بله، استخراج بیت کوین سودآور است ولی رسیدن به سود کمی دشوار شده است. در روزهای اولیه خلقت بیت کوین، هم چیز ساده بود. پردازنده های عادی در رایانه های رومیزی هم می توانستند از پس استخراج BTC بر بیایند و پاداش هر بلاک هم 50 بیت کوین بود. امروز اما هزینه ها و سختی های استخراج بیت کوین به شدت افزایش یافته و پاداش آن هم کمتر شده است. به طوریکه تکمیل هر بلاک، 6.25 بیت کوین را به ماینر خواهد داد. از طرف دیگر، استخراج بیت کوین با پردازنده های عادی هم هیچ سودی در بر نخواهد داشت.

با اینحال، با اینکه پاداش هر بلاک در آن روزهای اولیه بیشتر بود، قیمت هر بیت کوین هم به طرز قابل توجهی پایین تر از حالا بود. این باعث می شود که استخراج با ASIC، نه تنها کاری سودآور است، بلکه برای رسیدن به سود ضروری است.

نکته مهم و حساس این است که قبل از ورود به حوزه استخراج با ASIC، باید عوامل و پارامتر های زیادی را زیر نظر بگیرید. مهم ترین نکته هزینه برق مصرفی و قیمت هر ماینر Antminer است.

Antminer چیست؟

Antminer یک سخت افزار استخراج ASIC است که توسط شرکت Bitmain عرضه شده است. این سری ماینر در ابتدا در سال 2013 و مخصوصا برای استخراج ارز دیجیتال عرضه شد و از آن زمان تاکنون به نامی برتر در عرصه استخراج بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. این سری ماینرها با شروع از نسخه S1، رفته رفته و همراه با صنعت ماینینگ بلاکچین رشد و تکامل یافتند و توانستند با هزینه کمتر، نرخ هش بالاتری را به کاربر ارائه دهند. در حال حاضر، جدیدترین ماینرهای این شرکت S19، S10 Pro و T19 هستند.

در واقع قیمت یک Antminer در کنار سایر عوامل، با مدل و نرخ هش آن که در واقع واحدی برا اندازه گیری قدرت پردازشی آن دستگاه است، تعیین می شود. بدیهی است که هر چه نرخ هش یک دستگاه بالاتر باشد، قدرت پردازشی آن دستگاه بالاتر و شانس دریافت پاداش آن نیز بیشتر خواهد شد و این یعنی قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. ن

در ادامه این مقاله قصد داریم روش محاسبه سوددهی یک ASIC را با استفاده از نرخ هش آن، قیمت دستگاه و همچنین هزینه برق مصرفی، توضیح دهیم.

مزایای استخراج با ASIC

درست است که استخراج با دستگاه ASIC نسبت به سایر روش های استخراج رمز ارز، هزینه بالاتری دارد ولی مزایای بیشتری هم ارائه می کند که می تواند هزینه پرداختی را جبران کند. از جمله این مزایای عبارتند از:

  • سادگی در نصب و راه اندازی: به لطف ویژگی اختصاصی برای استخراج یک نوع کوین، تنها با وصل کردن کابل های ارتباطی و برق آن می توان فرآیند استخراج را شروع کرد.
  • بازده بالای استخراج: دستگاه های ASIC قدرت پردازشی بسیار بالایی دارند و نسبت به CPU و GPU های عادی و حتی گیمینگ، نرخ هش بسیار بالاتری را ارائه می کنند.
  • سود نسبتا بالا: با قدرت یک دستگاه ASIC، تقریبا به صورت قطعی می توانید به سوددهی برسید و سریعتر از سخت افزارها یا روش های ماینینگ دیگر، به درآمد برسید.
  • مصرف انرژی کم: به لطف ابداعات و عرضه دستگاه های جدیدتر در سال های اخیر، این دستگاه به صورتی بهینه سازی شده اند که در عین افزایش قدرت پردازشی خود، انرژی کمتری هم مصرف کنند.

 

بهترین ارزهای دیجیتال برای ماینرهای ASIC

بیت کوین (BTC)

مثل همیشه، صدر جدول جایگاه محبوب ترین و بزرگترین ارز دیجیتال دنیا، بیت کوین است. افزایش قابل توجه و خارق العاده قیمت این کوین در سال های گذشته باعث شده تا استخراج آن بسیار سودده باشد. با وجود نصف شدن پاداش ماینرها به ازای تکمیل هر بلاک در هر 4 سال، قیمت بیت کوین هم به طرز مداومی بعد از یک دوره زمانی با هر هاوینگ (پدیده نصف شدن پاداش هر بلاک)، افزایش یافته است و این باعث می شود که ماینینگ آن سودده باشد و با توجه به اینکه بلاکچین بیت کوین یک پلتفرم اثبات کار است، همه پاداش های حاصله به ماینر تعلق می گیرد.

بهترین دستگاه ماینینگ بیت کوین

برای تولید کردن هر چه بیشتر بیت کوین، باید از جدیدترین و قوی ترین ASIC عرضه شده در دنیا استفاده کنید. برخی از بهترین ASIC های عرضه شده برای استخراج بیت کوین عبارتند از Antminer S19 که نرخ هش 95 ترا هشی (TH/s) دارد، S19 Pro با نرخ هش 110 ترا هش و T19 با نرخ هش 84 ترا هش. دیگر رقبای این خانواده هم WhatsMiner M30S++ با نرخ هش 112 ترا هش و Canaan AvalonMiner 1246 با نرخ هش 90 ترا هش هستند.

لایتکوین (LTC)

کسانی که به دنبال کوینی متفاوت هستند و می خواهند در بلاکچینی فعالیت کنند که سختی آن از بیت کوین کمتر باشد، لایتکوین بهترین گزینه است. با اینکه بلاکچین این کوین هم از نوع PoW است، ولی از نظر الگوریتم هش با بیت کوین تفاوت دارد، چون لایتکوین از Scrypt استفاده می کند. از این رو برای استخراج لایتکوین به ماینر متفاوتی نیاز است.

بهترین دستگاه ماینینگ برای لایتکوین

ماینرهایی که از ارزهای دیجیتال مبتنی بر Scrypt پشتیبانی می کنند، Antminer L3++ محبوب با نرخ هش 596 مگا هش یا Innosilicon A4+ با قدرت 620 مگا هش است. علاوه بر این دو، Innosilicon A6 LTCMaster هم قدرت 1.2 گیگ هشی را ارائه می کند که با وجود قیمت بالاتر، سرمایه گذاری بسیار بهتری است.

اتریوم (ETH)

شاید فکر کنید که روی آوردن به استخراج اتریوم دیگر سودی ندارد، چرا که این بلاکچین در حال حرکت به سمت سیستم اثبات سهام یا PoS است. تا حدودی ممکن است حق با شما باشد. ولی اتریوم فعلا از مکانیزم PoW استفاده می کند و حرکت به سمت PoS و راه اندازی پروژه اتریوم 2.0 فرآیندی چندین ساله است.

در ضمن ماینرهای ASIC اتریوم به گرانی ماینرهای بیت کوین نیستند. بنابراین، این فرصت وجود دارد که در فضایی که رقابت کمتری دارد، بتوانید با استخراج دومین کوین مهم دنیای کریپتو، به سود بیشتری برسید. چرا که کاهش نرخ هش شبکه باعث می شود که ماینرهای ASIC آن بتوانند سود بیشتری به دست آورند.

بهترین دستگاه ماینینگ اتریوم

اتریوم از الگوریتم هش Ethash استفاده می کند. بهترین ماینر ASIC برای اتریوم Antminer E9 است که به طور اختصاصی برای شبکه اتریوم ساخته شده و حداکثر قدرت هش آن هم 3 گیگا هش است. دیگر گزینه های در دسترس برای استخراج Antminer E3 با قدرت 190 مگا هش، InnoSilicon A10 ETHMaster با قدرت 485 مگا هش و EnnoSilicon A10 Pro با قدرت 700 مگا هش هستند.

نحوه استخراج بیت کوین، لایتکوین و اتریوم با ASIC

بیاید برای توضیح این بخش از بیت کوین استفاده کنیم. با اینکه ASIC ها قابلیت اتصال و استخراج دارند، استفاده از آن ها کمی پیچیده تر از خرید یک ASIC و اتصال آن به برق است. از آنجایی که این یک کسب و کار بزرگ است، چیزهای مثل برنامه ریزی برای سوددهی اهمیت زیادی دارد. خوشبختانه قبل از خرید یک دستگاه ASIC می توانید از یک ماشین حساب سود ماینینگ بیت کوین استفاده کنید و مقدار سود به دست آمده با هر دستگاه را حساب کنید.

یک ماشین حساب پارامتر های اصلی مثل نرخ هش دستگاه، قیمت لحظه ای بیت کوین، میزان مصرف انرژی دستگاه و همچنین قیمت برق در آن منطقه را برای ارائه خروجی در نظر می گیرد. پس از محاسبه این مقادیر، می تواند مقدار سود (یا حتی ضرر) روزانه، ماهانه و سالانه را به نمایش بگذارد.

وبسایت CryptoCompare یک ماشین حساب ماینینگ بسیار کاربردی و قابل اعتماد ارائه می کند. اول از همه باید از مراحل زیر پیروی کنید تا میزان نرخ هش، مصرف انرژی، هزینه برق هر کیلو وات ساعت (KWh)، کارمزد استخر و … را به دست آورید.

با توجه به اینکه در حوزه ماینینگ بیشتر از Antminer شرکت Bitmain استفاده می شود، بهتر است ماینر بیتکوینی با قدرت بیشتر یا حداقل یکسان با اغلب دستگاه های بازار خریداری کنید. ولی اگر قصد دارید از یک ماینر دسته دو استفاده کنید، حتما قبل از پرداخت هزینه آن را به طور کامل بررسی کرده و از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

برای استخراج بیت کوین با یک دستگاه ASIC چندین مرحله وجود دارد:

  • یک دستگاه ASIC قوی و کم مصرف انتخاب کنید.
  • نرم افزار ماینینگ مناسب خود را انتخاب کنید.
  • به یک استخر ماینینگ قابل اعتماد و معتبر بپیوندید.
  • از یک محاسبه گر سود (همانند وبسایت بالا) استفاده کنید تا مقدار سود احتمالی خود را محاسبه کنید.
  • یک کیف پول بیت کوینی جدید ایجاد کنید تا پاداش های شما در آن واریز شود. البته می توانید از کیف پول قبلی خود هم استفاده کنید و یا از نسخه های نرم افزاری یا سخت افزاری هم بهره بگیرید.

برای استخراج ارزهای دیگری مثل اتریوم و لایتکوین هم این مراحل وجود دارد و فقط برای محاسبه سود، استخر و دستگاه ASIC باید گزینه های متناسب را انتخاب کنید.

نکات لازم برای سرمایه گذاری در ASIC Mining

قبل از سرمایه گذاری در حوزه استخراج رمز ارز با دستگاه ASIC، نکات مهمی مثل دستگاه ماینر، استخر و نرم افزار وجود دارد که حتما باید به آن ها توجه کنید.

انتخاب یک ماینر ASIC

انتخاب بهترین دستگاه به بودجه در اختیارتان و قدرت هش مد نظرتان بستگی دارد. اگر قصد خرید یک دستگاه نو را دارید، خرید جدیدترین مدل بهترین انتخاب است. با اینحال، مدل های دسته دومی هم وجود دارد که می توانید با مراجعه به سایت های مختلفی مثل دیوار یا شیپور، آن ها را خریداری کنید.

به طور کلی انتخاب یک دستگاه درست، به نیازهای شما بستگی دارد. ممکن است برخی بخواهند یک ماینر کوچک در پارکینگ یا انباری خانه خود داشته باشند و برخی دیگر فضای کافی برای ایجاد یک مزرعه ماینینگ شخصی را در اختیار داشته باشند. انتخاب و مقصد شما هر چه که باشد، قبل از انجام کار باید به نکات مختلفی توجه کنید که عبارتند از:

  • سخت افزار: یک سیستم شامل چند دستگاه ASIC می شود که به عنوان یک واحد به هم متصل شده اند. نکاتی که در هنگام انتخاب یک سخت افزار باید به آن دقت شود، سرعت پردازشی و میزان مصرف انرژی آن است. میزان بازده هم فاکتور دیگری است که باید در هنگام انتخاب یک سخت افزار به آن توجه شود. بازده کمتر به معنای مصرف برق بیشتر و خروجی کمتر است که باعث کاهش سود یا حتی ضرر می شود.
  • مادربرد: این ستون فقرات یک سیستم ماینینگ است چون همه سخت افزارها را در کنار هم نگاه می دارد. انتخاب مادربرد درست، به سخت افزاری که قصد جمع آوری دارید، بستگی دارد.
  • منبع تغذیه: ماینرها به برق نیاز دارند. مقدار مصرف انرژی و اندازه منبع تغذیه به تعداد دستگاه های متصل بستگی دارد. همچنین به اورکلاک کردن ماینرها نیز بستگی دارد، چرا که این کار به افزایش مصرف برق می انجامد.
  • واحد پردازنده مرکزی (CPU): پردازنده جنبه های متفاوت یک سیستم را بر عهده می گیرد که از جمله آن ها نحوه کار ASIC هاست. از این رو یک پردازنده معتبر و قوی برای اطمینان از اجرای مداوم و بی نقص یک سیستم، ضروری است.
  • چارچوب: یک چارچوب همه چیز را در کنار هم قرار می دهد تا یک سیستم واحد ایجاد کند. یک چارچوب قوی و مهندسی شده به معنای هزینه تعمیر کمتر است. البته اندازه آن هم به تعداد ماینرهای نصب شده روی آن بستگی دارد.

 

انتخاب بهترین استخر ماینینگ بیت کوین

با اینکه استخراج بیت کوین به صورت فردی هم ممکن است، ولی یافتن یک بلاک و دریافت پاداش به سرمایه گذاری بسیار زیادی برای خرید دستگاه و هزینه برق نیاز دارد. از این رو بهترین انتخاب برای اینکار پیوستن به یک استخر ماینینگ است که در واقع همه سیستم های ASIC را به هم متصل می کند تا شانس بیشتری برای دریافت بیت کوین وجود داشته باشد و سپس پاداش به دست آمده را بین شرکت کنندگان در فرآیند تقسیم می کند. متاسفانه اما استخرهای تقلبی هم وجود دارد که با سو استفاده از قدرت پردازشی اعضای خود، پاداش تولید شده را به سرقت می برد. برای انتخاب بهترین استخر ماینینگ باید به این نکات توجه کنید:

  • اعتبار: برخی از استخرها هیچ پاداشی به ماینرها نمی دهند و برخی دیگر هم کارمزدهای گزافی از ماینر دریافت می کنند. برای ارزیابی اعتبار و کارآمدی یک استخر، بهتر است به نظرات پیرامون آن استخر در شبکه های اجتماعی مختلف مثل Reddit یا توییتر مراجعه کنید. البته نسبت به نظرات مثبت تقلبی هم آگاه باشید. برخی از کلاه بردارهای صنعت کریپتو از هویت های تقلبی استفاده می کنند تا نظرات مثبتی راجع به آن ها بدهند و اعتماد دیگران را جلب کنند.
  • اندازه: اندازه یک استخر، نشانگر اعتبار و تاثیر آن است. از این رو استخرهای بزرگتر معمولا انتخاب بهتری هستند، چرا که نرخ هش بیشتری دارند. بنابراین پیدا کردن پاداش و رسیدن به سود هم در آن ها احتمال بیشتری دارد. از این رو، مشارکت کنندگان در استخرهای بزرگتر درآمدی ثابت و بسیار خوبی دارند.
  • قوانین پرداخت: یک استخر هر چند وقت یکبار با ماینرهای خود تسویه حساب می کند؟ حداقل میزان پرداخت هم وجود دارد؟ این سوال ها در هنگام انتخاب یک استخر ماینینگ بسیار حیاتی هستند. اگر حداقل میزان پرداخت بالا باشد، یک ماینر کوچک مجبور می شود برای برداشت پاداش های خود، مدت زمان بیشتری را صبر کند. قوانین پرداخت مشخص کننده کارمزد استخر و روش پرداخت آن هاست. روش های پرداخت عبارتند از DGM (روش هندسی دوگانه)، ESMPPS (سهم یکسان سازی شده حداکثر پرداخت به ازای هر سهم) و CCPSRB (پرداخت پله ای به ازای هر سهم از جمله پرداخت اخیر).
  • عوامل دیگر: دیگر عواملی که در هنگام انتخاب یک استخر ماینینگ باید به آن توجه کرد عبارتند از میزان تاخیر، پشتیبانی / بازخورد و زمان کار و بازده آن استخر.

انتخاب نرم افزار ماینینگ

یک نرم افزار ماینینگ، برنامه کامپیوتری بخصوصی است که به طور اختصاصی برای مرتبط کردن سخت افزار ماینینگ و استخر طراحی شده است. انتخاب نرم افزار ماینینگ بیت کوین اشتباه می تواند منجر به اتصال اشتباه به استخر و خود شبکه بیت کوین شود.

بهترین نرم افزار موجود به سیستم عامل موجود دستگاه بستگی دارد، همچنین به سطح تخصص شما و آشنایی با مسائل ماینینگ هم مرتبط است. از جمله نرم افزارهای محبوب ماینینگ بیت کوین می توان به MultiMiner (بهترین گزینه برای مبتدیان)، CGMiner (برای کاربران حرفه ای) و BitMiner (برای تنظیمات سریع) اشاره کرد.

یک نرم افزار می تواند رایگان یا اشتراکی باشد. برخی از نسخه های نرم افزار به صورت اشتراک ماهانه عرضه می شوند و برخی دیگر بسته به قدرت هش سیستم شما، از شما کارمزد دریافت می کنند.

کلام آخر

مقاله ما راجع به “جنبه های مختلف استخراج با دستگاه ASIC” باعث شد که راجع به انتخاب یک سیستم ماینینگ، استخر و نرم افزار ماینینگ و جزئیات مربوط به آن ها صحبت کنیم.

با توجه به گفته های بالا، مشخص شد که با وجود سودده بودن دستگاه های ماینر ASIC بیت کوین، قبل از استفاده از آن ها باید به نکات مهمی توجه کنید، چون فضای ماینینگ بسیار رقابتی و حساس است. به عنوان مثال، پیوستن به یک استخر ماینینگ از استخراج فردی بهتر است چرا که استخراج به صورت فردی به سرمایه زیادی نیاز دارد تا بتوان یک مزرعه ASIC کامل را ایجاد کرد.

زا نظر انتخاب بهترین سخت افزار ASIC برای ماینینگ بیت کوین، همه چیز به مقدار بودجه شما بستگی دارد. اگر کارت اعتباری شما اجازه می دهد، بهتر است به سراغ دستگاه های قدرتمند و جدیدی مثل Dragonmint T1 یا Antminer S19 Pro شرکت Bitmain بروید تا به سود بیشتری برسید.

ولی این نکته را هم در نظر بگیرید که در دنیای تکنولوژی همه چیز سریع پیشرفت می کند. همانطور که Moore، یکی از متخصصین حوزه ماینینگ می گوید، ماینر ASIC که امروز می خرید و برای آن هزینه زیادی پرداخت می کنید، می تواند هیچگاه به سوددهی کامل نرسد، چرا که هر سال مدل های قوی تر و بهتری عرضه می شود و عمل ماینینگ سخت تر و سخت تر می شود.

همچنین قیمت بیت کوین نیز بسیار مهم است و اگر قیمت هر BTC سقوط کند، در واقع با استخراج رمز ارز ضرر خواهید کرد. به عنوان مثال سقوط قیمت بیت کوین در سال 2018 باعث شد که شرکت های مرتبط با ماینینگ مثل Bitmain تا مرز ورشکستگی پیش بروند. از این رو ممکن است سقوط قیمت دیگری هم رخ دهد و این حوزه را تا مدتی بدون سود یا حتی ضرر ده کند.

از این رو توصیه می کنیم قبل از اختصاص سرمایه خود برای ایجاد یک مزرعه ماینینگ، حتما به اندازه کافی تحقیق و بررسی کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا