آموزشتحلیل و بررسی رمز ارزهامتفرقه

شاخص توتال چیست ؟ بررسی شاخص توتال در ارز دیجیتال

شاخص توتال ارز دیجیتال

شاخص توتال ارز دیجیتال را درواقع می‌توان همان شاخص کل کریپتوکارنسی دانست که مانند شاخص کل بورس ایران و شاخص توتال 3 به همراه شاخص توتال 3 را نیز می‌توان شاخص کل هم‌وزن کریپتوکارنسی که ماهیتی مانند شاخص هم‌وزن بورس ایران دارد در نظر گرفت.

شاخص توتال چیست

شاخص total نشان‌دهنده حجم کل سرمایه موجود در بازار کریپتوکارنسی است. همچنین تمام پولی که از بازار خارج می‌شود و وارد می‌شود، چه به‌صورت ارز باشد چه به‌صورت استیبل کوین بر روی شاخص total تأثیرگذار خواهد بود و می‌تواند عدد این شاخص را جابه‌جا کند.

حجم بالایی از معاملات بازار ارزهای دیجیتال به دلیل اعتماد و موجود بودن بستر معاملات در تمام صرافی‌ها و دلایل دیگر متعلق به بیت کوین است. که این اتفاق باعث می‌شود بیت کوین بیشترین تأثیر را روی شاخص total داشته باشد. همچنین بالا و پایین شدن دامیننس بیت کوین تأثیر زیادی بر میزان تأثیرگذاری بیت کوین روی شاخص total دارد. ولی به‌طور متوسط می‌توان گفت 50 درصد از میزان شاخص total تحت تأثیر مستقیم بیت کوین است.

شاخص توتال چیست
شاخص توتال چیست ، شاخص توتال ارز دیجیتال

شاخص total 2 چیست

شاخص total 2 به بررسی حجم سرمایه موجود در آلت کوین‌ها می‌پردازد. در این شاخص حجم سرمایه موجود در ارزهای دیجیتال غیر از سرمایه موجود در بیت کوین ارائه می‌شود. پس طبیعتاً ارزش این شاخص کمتر از شاخص total است. البته در شاخص total 2 نیز مانند شاخص total کوین بزرگی وجود دارد به نام اتریوم که پس از بیت‎ کوین بزرگ‌ترین ارز دیجیتال موجود در بازار است. اتریوم می‌تواند به‌عنوان لیدر شاخص total 2 و حرکت ‌دهنده ارزهای دیگر تلقی شود.

رشد نمودار شاخص total 2 نشان‌دهنده این است که آلت کوین‌ها در حال رشد هستند و کاهش نمودار شاخص total 2 نشان از این امر است که سرمایه در حال خروج از آلت کوین‌ها است که این امر نشان‌دهنده ریزش آلت کوین‌ها است.

در آلت سیزن که درواقع همان کاهش دامیننس بیت کوین و به دنبال آن شاهد خروج پول از بیت کوین به‌عنوان پادشاه ارزهای دیجیتال و ورود این پول‌ها به سایر آلت کوین‌ها است. نمودار شاخص total در حال ریزش یا رنج زدن است درحالی‌که که شاخص total 2 در حال رشد کردن است. این شرایط شاخص total 2 و شاخص total نشان‌دهنده رشد بیشتر آلت کوین‌ها نسبت به بیت کوین است.

شاخص توتال 3

قبل از این به توضیح  شاخص total و شاخص total 2 پرداختیم که در شاخص total 2 برای بررسی دقیق ورود و خروج پول در آلت کوین‌ها سرمایه موجود در بیت کوین حذف‌شده بود. اما در شاخص total 2  ارز سنگینی هست که کفه ترازو را به سمت خود می‌کشد، و آن ارز اتریوم است. به همین دلیل شاخص دیگری برای بررسی دقیق‌تر آلت کوین‌ها وجود دارد به نام شاخص توتال 3، که در آن علاوه بر حذف بیت کوین سرمایه ورودی و خروجی اتریوم نیز حذف‌شده است. همین دیلل باعث شده است ارزش شاخص توتال 3 کمتر از شاخص total و شاخص total 2 باشد.

بنابراین هر معامله‌گر با تحلیل شاخص توتال 3 می‌تواند تحلیل و نگاه دقیق‌تری بر روی رشد و ریزش آلت کوین‌ها داشته باشد. یکی از مهم‌ترین دلایل ساخت این شاخص total  این است که به لحاظ تعداد، تعداد آلت کوین‌ها بسیار زیاد است اما قدرت زیادی در برابر بیت کوین و اتریوم ندارند، پس وجود اتریوم و بیت کوین، تمرکز تحلیل روی آلت کوین‌ها را بسیار پایین خواهد آورد.

شاخص توتال 3
شاخص توتال چیست ، شاخص توتال ارز دیجیتال

شاخص others

شاخص others یکی دیگر از شاخص‌های مهم ارز دیجیتال است، که در آن اضافه بر بیت کوین و اتریوم چند ارز اصلی دیگر بازار نیز حذف‌شده است تا شرایط واقعی آلت کوین‌ها بیشتر مشخص باشد. که با کاهش دامیننس بیت کوین و اتریوم باید انتظار رشد این شاخص را داشت. به دلیل حذف بیت کوین و اتریوم و چند ارز دیجیتال سنگین دیگر، ارزش شاخص others کمتر از شاخص total و شاخص total 2 و شاخص توتال 3 است.

دلیل شباهت شاخص total 2 و شاخص total3 با شاخص total

گاهی با بررسی نمودار شاخص‌های توتال که می‌توان آن را شاخص کل کریپتوکارنسی دانست شباهت‌هایی درروند حرکتی آن با روند حرکتی سایر شاخص‌های توتال خواهید دید. دلیل این امر این است که اکثر کوین‌های موجود در بازار به دنبال رشد بیت کوین رشد می‌کنند و به دنبال ریزش بیت کوین دچار ریزش و کاهش قیمت می‌شوند. پس این اتفاق امری طبیعی است که در مقایسه نمودار آن‌ها شباهت‌هایی دیده شود.

توجه کنید که ممکن است در آینده شرایط بازار طوری رقم بخورد که آلت کوین‌ها مستقل از بیت کوین عمل کنند. و روند آن‌ها به‌گونه‌ای باشد که رشد و ریزش آن‌ها به بیت کوین وابستگی نداشته باشد.

تفاوت شاخص total و شاخص total 2 و شاخص total 3

ابتدایی‌ترین موردی که شاید به چشم آید و به آن اشاره شد میزان ارزش هرکدام از شاخص‌ها است، شاخص total 2 و توتال 3 ارزش کمتری نسبت به شاخص total دارند و علت آن حذف کوین‌های بزرگ بیت کوین و اتریوم است.

دومین تفاوت آن‌ها را می‌توان وجود نداشتن  پادشاه کوین‌ها یعنی بیت کوین در شاخص total 2 و3 دانست. زوم بیشتر و تحلیل دقیق‌تر آلت کوین‌ها در شاخص‌ total 2 و3 نسبت به شاخص total دلیل دیگر است.

تفاوت شاخص total و شاخص total 2 و شاخص total 3
شاخص توتال چیست ، شاخص توتال ارز دیجیتال

دلیل یادگیری تحلیل شاخص‌های توتال

هر معامله‌گری برای موفقیت  و پیشرفت در این بازارها باید اطلاعات خود را به‌روزرسانی کند و این آموزش‌های جدید را بیاموزد. تحلیل شاخص هر بازار نیز جزئی از همین تحلیل‌ها است، که تحلیل شاخص هر بازار می‌تواند اطلاعاتی از کلیت بازار نصیب معامله‌گر کند.

تحلیل شاخص‌های هر بازار نشان داده است که تحلیل آن‌ها می‌تواند از اعتبار بالایی برای پیش‌بینی آینده بازار موردنظر برخوردار باشد.  بازار کریپتوکارنسی بازاری جدید است و تقریباً تازه‌کاران که به این بازار واردشده‌اند و همچنین اکثر معامله‌گران تمرکز خود را روی تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی این بازار گذاشته‌اند. اما تحلیل شاخص‌های بازار ارز دیجیتال که مهم‌ترین آن‌ها شامل شاخص total، شاخص total 2، شاخص توتال 3 می‌شود نیز مانند سایز شاخص‌های بازار مالی، اهمیت زیادی دارد. تحلیل آن‌ها می‌تواند سبب کمک به پیش‌بینی آینده ارزهای دیجیتال و افزایش احتمال موفقیت تحلیل شود.

در این مقاله به بررسی شاخص توتال ارز دیجیتال پرداختیم. باید به این نکته توجه کنید که این شاخص‌ها به‌تنهایی سیگنالی برای خریدوفروش ارائه نمی‌دهند و برای خرید ارز بهتر است مطالعات وسیع‌تری داشته باشید.

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا