آموزشبیت کوین

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

قطعا شما هم مثل خیلی های دیگه اسم ساتوشی ناکاموتو را شنیده اید و دوست دارید با این فرد ناشناس و مرموز بیشتر آشنا بشید. با ما در کریپتوفارس همراه باشید تا به معرفی او بپردازیم.

ساتوشی ناکاموتو هویت ناشناخته

ساتوشی ناکاموتو

هیچ کس واقعاً نمی داند چه کسی پشت نام مستعار ساتوشی ناکاموتو است که به عنوان اولین و بزرگترین ارز دیجیتال جهان “بیت کوین” شناخته می شود. ناکاموتو کسی بود که اولین بلاک چین بیت کوین را استخراج کرد و کسی بود که وایت پیپر را برای ارز دیجیتال منتشر کرد. ناکاموتو پیش‌بینی کرده بود که بیت‌کوین نشانه‌ای از تراکنش باشد که به‌طور گسترده توسط جهان برای محافظت در برابر تورم پذیرفته می‌شود.

اما در حالی که بیت‌کوین طی دو سال گذشته از نظر قیمت‌ها و محبوبیت بالا رفته است، هویت ناکاموتو هنوز به طور گسترده مورد گمانه‌زنی قرار دارد. اکنون، ثروتمندترین مرد جهان فکر می کند که ممکن است پاسخ این سوال را داشته باشد.

ایلان ماسک، مدیر عامل شرکت‌هایی مانند تسلا، اسپیس ایکس، نورالینک و غیره، اظهار داشته که معتقد است شخصی که پشت نام مستعار ناکاموتو قرار دارد، کسی نیست جز متخصص رمزنگاری، نیک سابو.
ماسک به لکس فریدمن، محقق پادکست و هوش مصنوعی گفت: “به نظر می‌رسد که او بیش از هر کس دیگری مسئول ایده‌های پشت بیت کوین است. او ادعا می‌کند که ناکاموتو نیست، اما مطمئن نیستم که نه اینجا و نه آنجا باشد.”
ماسک گفت: «می‌توانید به تکامل ایده‌ها قبل از راه‌اندازی بیت‌کوین نگاه کنید و ببینید چه کسی در مورد آن ایده‌ها نوشته است.

علیرغم تلاش های متعدد برای کشف هویت، ساتوشی ناکاموتو ثابت کرده است که دست نیافتنی است. چندین نفر پیشنهاد شده‌اند، اما هیچ‌یک بدون شک ساتوشی ناکاموتو بودنشان ثابت نشده است. در اینجا به بررسی سه کاندید می‌پردازیم.

دوریان ناکاموتو (Dorian Nakamoto)

ساتوشی ناکاموتو

شاید این مهم ترین تلاش برای افشای بنیانگذار بیت کوین بود. نیوزویک در مارس 2014 دوریان ناکاموتو را به‌عنوان خالق این ارز معرفی کرد. انتشار این مقاله باعث ایجاد آشفتگی در جامعه رمزنگاری و فناوری گسترده‌تر شد، زیرا این اولین بار بود که یک نشریه اصلی تلاش می‌کرد تا هویت خالق بیت‌کوین را بیاموزد.

نیوزویک ادعا کرد که چندین شباهت بین ساتوشی ناکاموتو و دوریان ناکاموتو وجود دارد. به عنوان مثال، هر دو ظاهراً تمایلات آزادیخواهانه داشتند و یک ارتباط ژاپنی. (دوریان که در رشته فیزیک از پلی تکنیک کالیفرنیا فارغ التحصیل شده و روی پروژه های دفاعی طبقه بندی شده کار کرده است، ژاپنی-آمریکایی است). نویسنده مقاله همچنین ادعا کرد که ناکاموتو گفته است که “دیگر” با بیت کوین درگیر نیست و آن را به افراد دیگر “سپرده” کرده است.

دوریان ناکاموتو بعداً این نقل قول را رد کرد و ادعا کرد که این سوال را اشتباه متوجه شده است. او به آسوشیتدپرس گفت: “من هیچ کاری با آن ندارم.”

کرگ رایت (Craige Wright)

ساتوشی ناکاموتو کیست؟

در دسامبر 2015، مجله Wired نمایه ای در مورد رایت نوشت و ادعا کرد که “قوی ترین شواهدی را که تاکنون از هویت واقعی ساتوشی ناکاموتو به دست آورده است.” این مقاله در مورد حضور رایت از طریق اسکایپ در کنفرانس سرمایه‌گذاران بیت‌کوین در آن سال در لاس وگاس گزارش داد. وقتی از رایت در مورد اعتبارنامه‌اش پرسیدند، رایت ادعا کرد که او “کمی از همه چیز” است. وی مدرک تحصیلی خود را شامل فوق لیسانس آمار و دو دکترا برشمرد و همچنین گفت: مدت زیادی است که درگیر همه اینها هستم… سعی می کنم سرم را پایین نگه دارم.

شواهد Wired مشتمل بر ارجاع به یک “مقاله ارز دیجیتال” در وبلاگ رایت بود که ماه ها قبل از انتشار وایت پیپر بیت کوین منتشر شد. علاوه بر این، ایمیل‌ها و مکاتباتی با وکیل رایت درز کرده بود که به یک «دفتر کل توزیع‌شده P2P» اشاره می‌کرد. من از سال 2009 بیت کوین را اجرا می کنم. در پایان این، من فکر می کنم نیمی از جهان کاملاً متوجه خواهند شد.

این ادعاها به زودی مورد تردید قرار گرفت. Wired گزارش خود را دنبال کرد تا به چندین تناقض در داستان رایت توجه کند. به عنوان مثال، به نظر می‌رسد که نوشته‌های وبلاگ دارای تاریخ قبلی هستند. حتی ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم، که از سیاست در دنیای ارزهای دیجیتال خودداری می‌کند، علیه رایت مخالفت کرد و علناً او را یک کلاهبردار خواند.

اما رایت همچنان از انتقادها بی‌تاب است و توجه رسانه‌ها را برای ایفای نقش برجسته در جامعه ارزهای دیجیتال جلب کرده است. او همچنین مدیر ارشد علمی در nChain است، یک تجارت راه حل های بلاک چین که به مشتریان سازمانی خدمات می دهد. از سال 2021، رایت درگیر یک سری درگیری های قانونی است که در صورت ارائه شواهد در دادگاه ممکن است در نهایت ادعاهای او را ثابت یا رد کند.

نیک سابو (Nick Szabo)

ساتوشی ناکاموتو

نیک سابو یک مهندس کامپیوتر و محقق حقوقی است. او به عنوان پیشگام مفهوم قراردادهای هوشمند در مقاله ای در سال 1996 شناخته می شود.در سال 2008، او یک ارز غیرمتمرکز را به نام بیت گلد، پیش درآمد بیت کوین، طراحی کرد. او بیت گلد را به عنوان پروتکلی توصیف کرد که به موجب آن بیت‌های گران قیمت غیرقابل جعل می‌توان به صورت آنلاین با حداقل وابستگی به اشخاص ثالث قابل اعتماد ایجاد کرد. این شبیه به مفهوم بیت کوین است که به موجب آن مجموعه ای از بیت ها ایجاد شده توسط شبکه ای از رایانه ها بدون رهبر، تراکنش ها را تأیید و اعتبار می دهند.

دومینیک فریزبی، نویسنده، در کتاب خود، بیت کوین: آینده پول، ادعا می کند که نیک سابو ساتوشی ناکاموتو است؟ زیرا که سبک نوشتاری سابو شبیه نوشته‌های شناخته شده ساتوشی است. سرنخ دیگر این است که هم سابو و هم ساتوشی کارل منگر اقتصاددان مرجع هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا