بیت کوین

بیت کوین چیست ؟

بیت کوین چیست

اگر در حوزه ارز دیجیتال فعالیت نمی‌کنید، حتماً حتی یک‌بار هم نام بیت کوین (Bitcoin) را شنیده‌اید. بیت کوین درواقع مشهورترین ارز دیجیتال جهان است. در این مقاله سعی داریم درباره اینکه بیت کوین چیست به شما مطالبی را بگوییم.

معرفی بیت کوین

بیت کوین نرم‌افزاری غیرمتمرکز است که بر روی چندین کامپیوتر در سراسر دنیا به شکل هم‌زمان اجرا می‌شود و همچون یک بانک، انتقال پول دیجیتال را برای استفاده کاربران ممکن می‌سازد. بیت کوین از فناوری توزیع‌شده (DLT) ویژه‌ای تحت عنوان بلاک چین (Blockchain) استفاده می‌کند.

همه بانک‌ها یک وب‌سایت مشخصی دارند و همه‌ی سرویس‌های خود را به‌وسیله یک سرور و یک سیستم مرکزی به کاربران ارائه می‌دهند. بیت کوین این‌چنین نیست و درواقع سرور مرکزی‌ای ندارد. بیت کوین (Bitcoin) تحت نماد BTC نوعی پول دیجیتالی است که با پول‌هایی که در بازار است تفاوت دارد.

درواقع بیت کوین (bitcoin) می‌تواند ارز دیجیتالی است یا نوعی پول دیجیتال است که شما می‌توانید به شکل آنلاین با آن خریدی انجام دهید و به شکل نوعی بستر است که اندوخته‌های شمارا در مدت‌زمان بسیار طولانی ارزششان را نگهداری می‌کند و یا پلتفرمی برای برنامه‌های غیرمتمرکز در آینده است که ویژگی‌های غیرمالی را وارد زندگی شما می‌کند.

بیت کوین چیست ؟
بیت کوین چیست ؟

سازنده و تاریخچه بیت کوین چیست

ساتوشی ناکاموتو satoshi nakamoto است شخص یا گروهی است برای اولین بار بیت کوین را به دنیا معرفی نموده است. پس‌ازاینکه این رمز ارز معرفی شد، دیگر خبری از این افراد نبود.

نرام افزاری که برای بیت کوین طراحی‌شده این ویژگی را دارد که روی تعدادی از کامپیوتر در سراسر دنیا در یک‌زمان مشخص اجرا شوند و همه کاربران شبکه یک نسخه از اطلاعات همه شبکه را در سیستم خود داشته باشند. هنگامی‌که همه اعضا یک نسخه از پایگاه داده را داشته باشند درباره جابجایی بین آدرس و شماره‌حساب‌های متفاوت هم می‌توانند نظر دهند. در شبکه بیت کوین هنگامی پول موفقت آمیز انتقال پیدا می‌کند که بیشتر از نصف اعضای شبکه، صحت اطلاعات موردنظر را تأیید کنند.

یکی از مزیت‌های بسیار خوب بیت کوین، این مورد است که در حالت آفلاین هم می‌شود آن را در یک سخت‌افزاری ذخیره کرد که به آن ذخیره سرد میگویند. در حالت ذخیره سرد سرقت رمز ارزها به صفر می‌رسد.

ویژگی‌های شبکه بیت کوین چیست

بیت کوین ویژگی‌های زیادی دارد که سبب می‌شود بسیاری از توجهات به سمت آن باشد. بیت کوین ویژگی‌هایی چون غیرمتمرکز و غیرقابل سانسور را دارا است و بسیار امن است. هر شخصی این امکان را دارد که توسط این سیستم از هرجایی جهان به مقصد موردنظر، هر میزان پول با کارمزد بسیار کم را، انتقال دهد. این فرایند به یک ارتباط اینترنتی و یک کامپیوتر یا تلفن همراه نیاز دارد. شبکه‌ی بیت کوین برای انتقال، هرگز اطلاعاتی مثل نام، کد ملی، جنسیت، آدرس سکونت، شغل، شماره تماس و … را از شما درخواست نمی‌کند.

همچنین بخوانید:   Wormhole تأیید می کند که تمام 320 میلیون دلار سرمایه بازگردانده شده است
بیت کوین چیست ؟
بیت کوین چیست ؟

غیرمتمرکز

غیرمتمرکز بودن یعنی که تحت نظارت هیچ سازمان و نهادی نباشد و برای انجام دادن معاملات توسط بیت کوین یا سایر ارزهای دیجیتال هیچ به وجود واسطه و یا نفر سوم برای تائید معاملات وجود ندارد.

امنیت بالا

بیت کوین پول فیزیکی نیست و از رمزهای دیجیتالی است که کاربران با استفاده از این رمزها می‌توانند فعالیت‌های خود در بازار ارز دیجیتال انجام دهند، استخراج این رمزها خیلی سخت و پیچیده است و دسترسی به کدهای آن ممکن نیست و امکان انجام معاملات تکراری در بازار ارز دیجیتال به‌طور کامل غیرممکن می‌شود.

راحتی روند معاملات

به دلیل اینکه نهادی برای نظارت وجود ندارد و مقررات سختی برای انجام معامله‌ها نیز نیست، شفافیت بازار و داده‌های آن و همچنین عدم مالکیت هیچ نهادی بر روی این بازار انجام معاملات توسط بیت کوین یا سایر واحدهای ارز دیجیتالی خیلی ساده‌تر از بازارهای واقعی است.

ناشناس بودن هویت کاربران

از خصوصیات ویژه بیت کوین ناشناس بودن هویت معامله گران برای هم دیگر است که این ویژگی باعث شود تا پیگیری کاربران انجام این معاملات تقریباً به‌طور کامل غیرممکن گردد.

حمل‌ونقل بسیار آسان

بیت کوین نوعی ارز دیجیتال است و به شکل فیزیکی نیست جابه‌جایی و حمل‌ونقل آن بسیار راحت از ارزهای در دنیای واقعی است.

دریافت نکردن مالیات

بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتالی را هیچ‌یک از کشورها به شکل کامل به رسمیت نشناخته‌اند و دولت و نهادها اطلاعی از نحوه برخورد با این ارزها ندارند و این امر سبب گشته فعالیت در این بازار در موقعیت کنونی، شامل مالیات نشود و این‌یک شانس بسیار خوب و عالی برای کاربران است.

عدم برگشت‌پذیری تراکنش‌ها

چون‌که هویت معامله گران بیت کوین، ناشناس است، این امر سبب می‌شود که در صورت ثبت شدن یک تراکنش امکان بازگشت و یا تغییر در آن دیگر ممکن نیست. به دلیل ویژگی این‌چنینی بسیار در هنگام معاملات خود دقت کنید و از درستی داده‌های کیف پول طرف مقابل مطمئن شوید چون در صورت بروز اشتباه و خطایی در انجام معامله امکان بازگشت و تغییر در تراکنش وجود نخواهد داشت.

بیت کوین چیست ؟
بیت کوین چیست ؟

هدف بیت کوین چیست

هدف اصلی وجود بیت کوین، جابجایی و نگهداری پول به‌طور ایمن است. به همین دلیل می‌توان آن را یک سیستم پرداخت و بانکداری دیجیتال امن بدانیم. بیت کوین به‌طورکلی کنترل واقعی پول را به افراد برمی‌گرداند و با کلمه عبور خاصی که کلید خصوصی نام‌گرفته است، تنها مالکین این کلیدها می‌توانند بیت کوین‌های خود را خرج کرده و یا جابجا کنند.

ارزهای دیجیتال همیشه با یک مشکل اساسی مواجه هستند که «دو بار خرج کردن» نام دارد. این مشکل در پول‌های کاغذی و پول‌های فیزیکی وجود ندارد.

همچنین بخوانید:   بالا رفتن بیت کوین پس از افت به 46 هزار دلار در پایان سال

اگر ارز دیجیتال مثل یک فایل در نظر بگیرید، شما این امکان را دارید که در یک‌زمان مشخص آن را در دو محیط جداگانه خرج کنید تا فروشندگان از این امر اطلاعاتی را حاصل کنند که شما خریدهایتان را کرده‌اید. به این دلیل هم تا قبل از پیدایش ارزهای دیجیتال همواره به یک‌نهاد مرکزی برای بررسی موجودی‌های اشخاص وجود داشت تا از این اتفاق جلوگیری کند. با حضور این ارز دیجیتال وجود نهاد مرکزی دیگر نیازی نیست و بررسی تراکنش‌ها به‌وسیله همه کاربران شبکه صورت می‌گیرد. پس هدف مهم دیگر بیت کوین، حل مشکل دو بار خرج کردن بدون اعتماد به فردی دیگر است.

نحوه ارزش‌گذاری بیت کوین چیست

ارزش بیت کوین به‌وسیله یک فرد یا گروه خاص ارزش‌گذاری نمی‌شود. همان‌طور که میدانید قیمت طلا در بازارهای جهانی طبق عرضه و تقاضا تعیین می‌شود، قیمت بیت کوین نیز در صرافی‌ها و کارگزاری‌ها طبق دو عامل اصلی عرضه و تقاضا صورت می‌گیرد. هنگامی‌که نیروی عرضه در بازار بیشتر از تقاضا باشد، قیمت‌ها نزولی می‌شود و کاهش میابد تا هنگامی‌که مجدد میزان عرضه و تقاضا برابر شود.

از سمت دیگر این ارز دیجیتال دارای یک ارزش بنیادین است که میزان آن با توجه به اوضاع شبکه و میزان هزینه‌ای که ماینرها برای استخراج یک واحد از آن هزینه می‌کنند، حاصل می‌شود. باوجود شیوه‌های ارزش‌گذاری متنوع، قیمت بیت کوین توسط عرضه‌ای که می‌تواند از سوی استخراج‌کنندگان باشد و یا تقاضایی که از سوی سرمایه‌گذاران شکل‌گرفته‌ است، تعیین می‌گردد.

درهمین مورد درخصوص پیش بینی قیمت بیت کوین در سال 2022 مطلبی را منتشر نموده ایم

نحوه خرید بیت کوین

برای خرید بیت کوین توسط صرافی‌های آنلاین یا فروشندگان می‌توانید اقدام کنید. جهت خرید بیت کوین شما می‌توانید از طریق کارت‌های بانکی، کارت‌های اعتباری یا سایر ارزهای دیجیتال عمل کنید.

در حالت کلی فرایند خرید بیت کوین به شرح زیر است:

  1. نصب کردن کیف پول
  2. یافتن یک فروشنده معتبر؛ صرافی آنلاین یا فروشنده
  3. واریز پول به‌حساب فروشنده و دادن آدرس کیف پول برای گرفتن بیت کوین
  4. جابجایی بیت کوین

موقع خرید بیت کوین، از شما درخواست احراز هویت با مدارک شناسایی می‌شود و دلیل آن برای جلوگیری از کلاه‌برداری‌ و پول‌شویی است.

بیت کوین از کجا می‌آید

بیت کوین درطی ماینینگ یا استخراج و با حل شدن معادلات پیچیده ریاضی به‌وسیله ماینرها حاصل می‌شود. ماینرها باذوق دریافت پاداش استخراج که توسط بیت کوین پرداخت می‌گردد، تراکنش‌ها را تائید می‌کنند و بیت کوین‌های جدید را به دیگر کوین‌های در گردش شبکه اضافه می‌کنند. هیچ دولت، شخص یا سازمانی بیت کوین را کنترل نکرده و نمی‌تواند در عرضه آن اختلالی به وجود آورد.

در این مقاله سعی کردیم به‌طور مختصر توضیح دهیم که بیت کوین چیست، اما برای کسب اطلاعات دقیق‌تر به مطالعه بیشتری در این حوزه نیاز دارید.

 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا