آموزش

ارز دیجیتال سولانا چیست و چگونه کار می‌کند؟

ارز دیجیتال سولانا از ارزهایی است که قطعا نام آن را بسیار شنیده‌اید. در این پست آموزشی قصد داریم تا به معرفی این ارز دیجیتال و نحوه کارکرد آن بپردازیم. هدف بلندپروازانه ارز دیجیتال سولانا حل سه‌گانه بلاک چین است. اما با این حال، هنوز از اشکالات مختلفی مانند آسیب پذیری آن در برابر تمرکز رنج می برد.

ارز دیجیتال سولانا چیست؟

Solana یک پروژه متن باز بسیار کاربردی است که یک بلاک چین لایه 1 جدید، بدون مجوز و پر سرعت را پیاده سازی می کند.

سولانا که در سال 2017 توسط آناتولی یاکوونکو، یکی از مدیران سابق کوالکام ایجاد شد، با هدف افزایش توان عملیاتی‌ای فراتر از بلاک‌چین‌های محبوب ، و نیز پایین نگه داشتن هزینه‌ها ایجاد شد. سولانا یک مدل اجماع ترکیبی نوآورانه را پیاده‌سازی می‌کند که یک الگوریتم منحصربه‌فرد اثبات تاریخ (PoH) را با موتور هماهنگ‌سازی سریع، که نسخه‌ای از اثبات سهام (PoS) است، ترکیب می‌کند. به همین دلیل، شبکه Solana از نظر تئوری می تواند بیش از 710000 تراکنش در ثانیه (TPS) را بدون نیاز به هیچ راه حل مقیاس بندی پردازش کند.

معماری بلاک چین نسل سوم سولانا برای تسهیل قراردادهای هوشمند و ایجاد برنامه های غیرمتمرکز (DApp) طراحی شده است. این پروژه از مجموعه ای از پلتفرم های مالی غیرمتمرکز (DeFi) و همچنین بازارهای توکن غیرقابل تعویض (NFT) پشتیبانی می کند.

بلاک چین سولانا در طی عرضه اولیه سکه (ICO) در سال 2017 عرضه شد. شبکه آزمایشی داخلی پروژه در سال 2018 منتشر شد و به دنبال آن پس از چندین فاز آزمایشی در نهایت منجر به راه‌اندازی رسمی شبکه اصلی در سال 2020 شد.

چه چیزی ارز دیجیتال سولانا را منحصر به فرد می کند؟

ارز دیجیتال سولانا

هدف طرح جاه طلبانه سولانا حل سه‌گانه بلاک چین است، مفهومی که توسط ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، به روش منحصر به فرد خود پیشنهاد شده است. این سه‌گانه مجموعه‌ای از سه چالش اصلی را که توسعه‌دهندگان در هنگام ساخت زنجیره‌های بلوکی با آن مواجه می‌شوند، توصیف می‌کند: تمرکززدایی، امنیت و مقیاس‌پذیری.

باور عمومی بر این است که بلاک چین ها به گونه ای ساخته شده اند که توسعه دهندگان را مجبور می کند یکی از جنبه ها را به نفع دو جنبه دیگر قربانی کنند، زیرا آنها فقط می توانند دو مورد از سه مزیت را در هر زمان ارائه دهند.

پلتفرم بلاک چین سولانا یک مکانیسم اجماع ترکیبی را پیشنهاد کرده است که برای به حداکثر رساندن سرعت، تمرکززدایی را به خطر می اندازد. ترکیب نوآورانه PoS و PoH سولانا را به یک پروژه منحصر به فرد در صنعت بلاک چین تبدیل می کند.

به طور کلی، مقیاس پذیری بلاک‌چین‌ها وابسته به تعداد تراکنش‌هایی است که در ثانیه می‌توانند پشتیبانی کنند، هرچه تعداد تراکنش‌ها بیشتر باشد مقیاس‌پذیری بیشتر و بهتری خواهند داشت. اگرچه، در بلاک چین‌های غیرمتمرکز، اختلاف زمانی و توان عملیاتی بالاتر آن‌ها موجب کاهش مقیاس پذیری می‌شود، به این معنی که زمان بیشتری میبایست صرف نود هایی شود که تراکنش‌ها و مُهرهای زمانی را تأیید می‌کنند

به طور خلاصه، طراحی Solana این مشکل را با انتخاب یک گره رهبر بر اساس مکانیسم PoS که پیام‌ها را بین گره‌ها ترتیب می‌دهد، حل می‌کند. بنابراین، شبکه Solana سود می‌برد و حجم کاری را کاهش می‌دهد که منجر به افزایش توان عملیاتی حتی بدون منبع زمانی متمرکز و دقیق می‌شود.

همچنین بخوانید:   سولانا سطح حمایتی را دوباره تست می کند

همچنین سولانا با هش کردن خروجی یک تراکنش و استفاده از آن به عنوان ورودی تراکنش بعدی، زنجیره ای از تراکنش ها را ایجاد می کند. این تاریخچه تراکنش‌ها نامی به مکانیسم اصلی توافق سولانا می‌دهد: PoH، مفهومی که امکان مقیاس‌پذیری بیشتر پروتکل را فراهم می‌کند که به نوبه خود، قابلیت استفاده را افزایش می‌دهد.

ارز دیجیتال سولانا چگونه کار می کند؟

ارز دیجیتال سولانا

مؤلفه اصلی پروتکل سولانا اثبات تاریخ است، دنباله ای از محاسبات که یک رکورد دیجیتالی را ارائه می دهد که تأیید می کند یک رویداد در شبکه در هر نقطه از زمان رخ داده است. می توان آن را به عنوان یک ساعت رمزنگاری ارائه کرد که به هر تراکنش در شبکه یک مهر زمانی، همراه با ساختار داده ای که می تواند به سادگی به آن افزوده شود، میدهد.

PoH به PoS با استفاده از الگوریتم Tower Byzantine Fault Tolerance (BFT)، یک نسخه بهینه از پروتکل عملی تحمل خطا بیزانس (pBFT) متکی است. سولانا از آن برای رسیدن به اجماع استفاده می کند. Tower BFT شبکه را ایمن و در حال اجرا نگه می دارد و به عنوان یک ابزار اضافی برای اعتبارسنجی تراکنش ها عمل می کند.

علاوه بر این، PoH را می توان به عنوان یک تابع تاخیر قابل تایید با فرکانس بالا (VDF)، یک تابع سه گانه (تنظیم، ارزیابی، تایید) برای تولید خروجی منحصر به فرد و قابل اعتماد در نظر گرفت. VDF با اثبات اینکه تولیدکنندگان بلوک، به اندازه کافی برای حرکت شبکه منتظر مانده‌اند، نظم را در شبکه حفظ می کند.

سولانا از یک الگوریتم هش ایمن 256 بیتی (SHA-256) استفاده می کند، مجموعه ای از توابع رمزنگاری اختصاصی که یک مقدار 256 بیتی را خروجی می کند. شبکه به صورت دوره‌ای از تعداد و هش‌های SHA-256 نمونه‌برداری می‌کند و داده‌ها را به صورت لحظه ای بر اساس مجموعه هش‌های موجود در واحدهای پردازش مرکزی ارائه می‌کند.

اعتبار سنجی سولانا می تواند از این توالی هش برای ضبط یک قطعه خاص از داده که قبل از تولید یک شاخص هش خاص ایجاد شده است استفاده کند. مهر زمانی برای تراکنش ها پس از درج این قطعه خاص از داده ایجاد می شود. برای دستیابی به تعداد زیادی از TPS و زمان ایجاد بلوک، همه گره‌ها در شبکه باید ساعت‌های رمزنگاری را برای پیگیری رویدادها داشته باشند تا اینکه منتظر تأییدکننده‌های دیگر برای تأیید تراکنش‌ها باشند.

توکن سولانا (SOL)

ارز دیجیتال سولانا

ارز دیجیتال سولانا SOL است. SOL توکن بومی و کاربردی Solana است که وسیله ای برای انتقال ارزش و همچنین امنیت بلاک چین از طریق استیکینگ فراهم می کند. SOL در مارس 2020 راه اندازی شد و تلاش کرده است تا به یکی از 10 ارز دیجیتال برتر کل بازار تبدیل شود.

طرح عملیات توکن SOL مشابه آنچه در بلاک چین اتریوم استفاده می شود است. دارندگان توکن سولانا با وجود اینکه عملکرد مشابهی دارند، توکن را به منظور اعتبارسنجی تراکنش ها از طریق مکانیسم اجماع PoS به اشتراک می گذارند. علاوه بر این، توکن Solana برای دریافت جوایز و پرداخت هزینه تراکنش استفاده می‌شود، و نیز کاربران را قادر می‌سازد تا در حاکمیت شرکت کرده و حق اظهار نظر داشته باشند.

در پاسخ به این سوال که چند سکه سولانا وجود دارد، بیش از 500 میلیون توکن در گردش خواهد بود که مجموع عرضه فعلی سولانا از 511 میلیون توکن فراتر می‌رود، عرضه در گردش سولانا کمی بیش از نصف آن است. حدود 60 درصد از توکن های SOL توسط بنیانگذاران سولانا و بنیاد سولانا کنترل می شوند که تنها 38 درصد آن برای جامعه در نظر گرفته شده است.

همچنین بخوانید:   سه دلیل برای افزایش 35 درصدی قیمت سولانا درهفت روز

اگر می خواهید بدانید از کجا Solana بخرید، توکن های SOL را می توان در اکثر صرافی ها خریداری کرد. برترین صرافی های ارزهای دیجیتال برای تجارت در Solana عبارتند از Binance، Coinbase، KuCoin، Huobi، FTX و غیره.

ارز دیجیتال سولانا در مقابل اتریوم

ارز دیجیتال سولانا

سولانا به دلیل سرعت و عملکرد خود تحسین های زیادی دریافت کرده است و حتی به عنوان رقیب قانونی رهبران صنعت کریپتو مانند اتریوم ذکر شده است.

و اما سولانا چه تفاوتی با اتریوم دارد و آیا می توان آن را به عنوان یک قاتل بالقوه اتریوم در نظر گرفت؟

از نظر سرعت پردازش، سولانا می‌تواند پلتفرم قراردادهای هوشمند غالب را به چالش بکشد، زیرا ظاهراً می‌تواند به سرعت بیش از 50000 TPS برسد. سولانا از الگوریتم‌های اجماع متفاوتی برای جلوگیری از تأیید تراکنش استفاده می‌کند. این ویژگی سولانا را به یکی از سریع‌ترین بلاک چین‌ها در صنعت تبدیل می‌کند که با سایر صنایع خارج از فضای کریپتو رقابت می‌کند.

در مقایسه با این تعداد بسیار زیاد، مدل فعلی اثبات کار اتریوم با مقیاس پذیری پایین تنها می تواند 15 TPS را تحمل کند. بنابراین، سولانا هزاران بار سریعتر از اتریوم است. یکی دیگر از مزایای Solana، مقرون به صرفه بودن شبکه است، زیرا این پروژه توکنومیک های جدیدی را با هزینه های کمتر اجرا می کند.

همچنین، شایان ذکر است که بلاک چین سولانا، در حالی که یکی از تغییرات PoS را اجرا می کند، سازگارتر با محیط زیست و پایدارتر است. این در تضاد با اتریوم است که مدل فعلی PoW آن به استفاده از قدرت محاسباتی فوق العاده ای نیاز دارد.

با این حال، همه افراد جامعه رمزارز مشتاقانه منتظر ارتقای اتریوم به PoS هستند. نوع جدیدی از اتریوم که با پشتکار در حال توسعه است، از یک لایه اجرایی (که قبلاً اتریوم 1.0 نامیده می شد) و یک لایه اجماع (قبلاً اتریوم 2.0) تشکیل می شود. این می تواند توان عملیاتی را تا حد زیادی افزایش دهد، مقیاس پذیری را بهبود بخشد، هزینه تراکنش ها را کاهش دهد و مصرف ناپایدار انرژی را متوقف کند.

نکات منفی ارز دیجیتال سولانا

ارز دیجیتال سولانا

اگر در این فکر هستید که آیا سولانا سرمایه‌گذاری خوبی است و باید آن را بخرید، پاسخ به عهده خود شماست. علیرغم مزایای قابل مشاهده، سولانا مانند هر پروژه ارز دیجیتال دیگری، دارای معایبی نیز است.

اول از همه، اگرچه بلاک چین سولانا می تواند با پروژه های بلاک چین پیشرفته رقابت کند، اما همچنان در برابر متمرکز شدن آسیب پذیر است، زیرا اعتبار سنج بلاک چین به تعداد کافی وجود ندارد. هر کسی در شبکه می‌تواند به اعتبارسنج سولانا تبدیل شود، اما انجام این کار همچنان دشوار است زیرا به منابع محاسباتی زیادی نیاز دارد.

علاوه بر این، پروتکل آن همچنان خود را به عنوان یک نسخه بتا از شبکه اصلی برچسب گذاری می کند، که وجود احتمالی باگ ها و خطاها را رد نمی کند.

با وجود این مسائل، سولانا هنوز یکی از بزرگترین اکوسیستم‌های صنعت کریپتو است و به نظر می‌رسد در مسیر رشد درستی قرار دارد.

 

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا