آموزشتحلیل و بررسی رمز ارزها

آنچین چیست | چگونه با داده های آنچین ترید کنیم

آنچین چیست

آن چین دیتا یکی از روش‌های نوین تحلیل بازارهای مالی است که در طول چند وقت اخیر توجه بسیاری از تریدر ها را به سمت خودش جلب کرده است. برای پاسخ به این سؤال که آنچین چیست، در ادامه با ما همراه باشید.

معرفی آنچین

اگر شما در حوزه بلاک چین فعالیت می‌کنید، حتماً با کلماتی مانند داده‌های آن چین چیست تراکنش‌های آنچین، تجزیه‌وتحلیل آنچین و معیارهای آن آشنا هستید یا به گوش شما خورده است. اگر جدیداً وارد این حوزه شده‌اید، ممکن است مفاهیم داده‌های آنچین یا تجزیه‌وتحلیل آن کمی برای شما سخت باشد. در این مقاله، ما به تعریف کامل و مفهوم آنچین می‌پردازیم. برای بررسی بهتر سؤال اصلی ما یعنی، آنچین چیست مطالب زیر را با دقت مطالعه کنید.

یکی از اصول و حتی دلایل شکل‌گیری بیت کوین، توجه به حریم خصوصی و تراکنش‌ها در این شبکه ناشناس است. بیت کوین باوجود وفاداری به بسیاری از اصول حریم خصوصی (به شکل نسبی)، یکی از شفاف‌ترین شبکه‌های مالی نیز است. همان‌طور که اشاره کردیم، تحلیل on-chain با استفاده از اطلاعات بلاکچین انجام می‌گیرد و ابزاری بسیار قدرتمند و کارا برای بررسی و رصد فعالیت‌های صورت گرفته در شبکه است.

تحلیل Onchain مشابه با تحلیل فاندامنتال است، تنها تفاوت این است که در تحلیل آن چین از داده‌ها و اطلاعات موجود در بلاکچین برای تعیین ارزشمندی یک شبکه استفاده می‌شود؛ درصورتی‌که در تحلیل فاندامنتال به تعیین ارزش واقعی یک پروژه یا شرکت پرداخته می‌شود.

داده‌های آنچین چیست

داده‌های آنچین اطلاعاتی شامل، تمام تراکنش‌های انجام‌شده در یک شبکه بلاک چین خاص و تمام اطلاعاتی که بر روی بلوک‌های یک بلاک چین نوشته‌شده است را دارا است. در مورد بلاک چین عمومی، این اطلاعات برای همه در دسترس است. داده‌ها را می‌توان به‌طورکلی به سه دسته مجزا طبقه‌بندی کرد:

  • داده‌های تراکنش
  • داده‌های بلوک
  • کد قرارداد هوشمند

وب‌سایت‌هایی که آنچین (On chain) ارائه می‌دهند

مقدار و میزان انرژی، زمان و پول برای اجرای یک نود، ذخیره و نگهداری یک کپی از کل بلاک چین در دسترس هر شخص یا سازمانی نیست. جمع‌آوری، ساختار و تجزیه‌وتحلیل منطقی داده‌های بلاک چین، کار دشواری است. شرکت‌های مختلفی در چند سال گذشته ظهور کرده‌اند که داده‌های آفچین و آنچین را به کاربران ارائه می‌دهند که در اینجا به‌طور خلاصه به چند ارائه‌دهنده داده‌های بلاک چین می‌پردازیم.

کوین متریک

کاری که کوین متریک برای کاربران خود انجام می‌دهد این است که دانش عمیق بازار در مورد همه ارزهای دیجیتال اصلی به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. این وب‌سایت چهار محصول را ارائه می‌دهند:

  • داده‌های شبکه
  • شاخص‌ها
  • داده‌های شخص ثالث
  • داده‌های بازار که 20 مبادلات برتر جهانی را پوشش می‌دهد
آنچین چیست ، آموزش تحلیل آنچین
آنچین چیست ، آموزش تحلیل آنچین

گلسنود

Glassnode در حال گسترش شاخص‌های منحصربه‌فرد آنچین معروف است. استفاده از پلتفرم آنلاین این شرکت به دلیل رابط کاربری خوب، بسیار آسان است. حتی با طرح رایگان، می‌توان به مجموعه گسترده‌ای از نقاط داده دسترسی داشت. گلس‌نود گزارش‌های عمیقی را درباره بینش‌های آنچین به‌طور منظم منتشر می‌کند. علاوه بر این، کاربران می‌توانند در مورد مفاهیم و شاخص‌های تحلیل آنچین مختلف در «آکادمی» رایگان Glassnode بیاموزند.

آنچین چیست ، آموزش تحلیل آنچین
آنچین چیست ، آموزش تحلیل آنچین

Dappradar

Dappradar بیشتر از 3000 برنامه غیرمتمرکز (dapps) را در زمان واقعی ردیابی می‌کند. این پلتفرم مرکزی برای دسترسی به رتبه‌بندی محبوب‌ترین برنامه‌های کاربردی در حال اجرا بر روی سیستم‌های محاسباتی توزیع‌شده است.

آنچین چیست ، آموزش تحلیل آنچین
آنچین چیست ، آموزش تحلیل آنچین

Dune Analytics

Dune Analytics اغلب با داده‌های آنچین اتریوم سروکار دارد و کاربران را قادر می‌سازد تا به قراردادهای هوشمند رمزگشایی‌شده اتریوم دسترسی، تجزیه‌وتحلیل و تجسم در نمودارها و گزارش‌های خود توضیح دهند.

Xangle

Xanngle یک نمای کلی 360 درجه از تعداد زیادی از دارایی‌ها یا پروژه‌های بلاک چین را با ترکیب داده‌های آفچین و آنچین ارائه می‌دهد. آمار به‌صورت عمومی در صفحه داشبورد پروژه‌ای ارائه می‌شود.

آموزش تحلیل آنچین

پس‌ازاین که توضیح دادیم آنچین چیست، باید تحلیل آنچین را آموزش بدهیم. تجزیه‌وتحلیل آنچین یک روش تازه است که هدف آن استخراج و بررسی انبوهی از داده‌های موجود در مورد تراکنش‌های عمومی بلاک چین برای آسان شدن و تصمیم‌گیری بهتر است. ابزارها و تکنیک‌های آن اغلب برای اهداف تجاری و سرمایه‌گذاری استفاده می‌گردد.

یکی از اولین معیارهای رایج آنچین، Coin Days Destroyed بود که در سال 2011 برای ردیابی فعالیت در شبکه بیت کوین معرفی شد. راه‌اندازی نسبت ارزش به تراکنش شبکه (NVT) توسط Coin Metrics در سال 2017، روشی برای ارزش‌گذاری بیت کوین با در نظر گرفتن ارزش بازار و استفاده ازنظر تراکنش‌های شبکه، منجر به علاقه گسترده‌تر برای تجزیه‌وتحلیل آنچین شد. امروزه تعداد زیادی از شاخص‌های مشابه و اغلب پیچیده‌تر از آنچین وجود دارد.

شاخص آنچین

به‌طورکلی این شاخص‌های در سه دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ ارزش بازار دارایی‌های دیجیتال، وضعیت ذخیره (HODL) آن‌ها و چشم‌انداز آینده.

ارزش بازار

ارزش بازار ارزهای دیجیتالی که بر بستر یک بلاکچین کار می‌کنند، ارزش آن بلاکچین را مشخص می‌کنند. این مقدار از ضرب تعداد توکن‌های در حال گردش در بازار در قیمت فعلی توکن به دست می‌آید. با استفاده از شاخص‌های مربوط به ارزش بازار می‌توانیم درباره اندازه بازار یک ارز دیجیتال یا شبکه بلاکچین، میزان پذیرش عمومی پروژه موردنظر و ریسک‌های سرمایه‌گذاری در آن اطلاعاتی داشته باشیم.

وضعیت ذخیره دارایی‌های دیجیتال

یکی از شاخص‌های کاربردی در تحلیل آنچین، موج هودل (HODL wave) است. این شاخص درباره روند کارایی بازار و دوام ارزهای دیجیتال، اطلاعاتی به کاربران ارائه می‌دهد. تریدرها با توجه به موج هودل تشخیص می‌دهند که معامله‌گران فعال در بازار یک ارز دیجیتال، توکن‌های خود را بعد از خرید نگهداری می‌کنند یا بعد از مدتی آن‌ها را می‌فروشند. معیارهای مبتنی بر توکن‌ها و کوین‌ها به تریدرها کمک می‌کند هدف وال‌های بازار ارزهای دیجیتال را تشخیص دهند.

چشم‌انداز آینده ارزهای دیجیتال در تحلیل آنچین

تریدرها با استفاده از معیار «سود باز قراردادهای آتی» یک دارایی دیجیتال تشخیص می‌دهند که دارایی موردنظر در آینده هم پرطرفدار خواهد بود یا گردش مالی آن کاهش می‌یابد. درواقع از معیارهای دیگری مانند ارتباط قیمت ارز دیجیتال موردنظر باقیمت بیت کوین و حجم ورودی و خروجی این دارایی در صرافی‌های مختلف برای تشخیص آینده دارایی موردنظرشان استفاده می‌کنند.

قیمت برخی از آلت کوین‌ها با روند نزولی در بازار بیت کوین، افت می‌کند و سرمایه‌گذاران زیادی را با ضررهای زیادی مواجه خواهد کرد. درصورتی‌که تریدرها بدانند توکنی که خریده‌اند، باقیمت بیت کوین ارتباط دارد، می‌توانند روش مناسب برای ترید آن پیدا کنند.

در این مقاله ما به موضوع کلیدی آنچین چیست اشاره کردیم. تحلیل آن چین دیتا یک روش نوین برای تحلیل بازار است که گسترش زیادی یافته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا