بیوگرافی

آنولاتی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) خالق سولانا کیست؟

حتما تا به حال نام ارز های دیجیتال را بار ها شنیده اید ولی آنطور که باید و شاید از آن آگاهی ندارید. ما در این بخش به معرفی سولانا،یک رمز ارز دیجیتال که آنولاتی یاکوونکو ،بنیان گذار آن بوده است،می پردازیم.

ارز دیجیتال سولانا چیست

Solana یک پروژه منبع باز بسیار مهم و کاربردی است که از فناوری بلاک چین برای ارائه روش‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) استفاده می‌کند. ایده اولیه این پروژه در سال 2017 آغاز شد، سولانا به‌طور رسمی در مارس 2020 توسط بنیاد سولانا (Solana Foundation) در ژنو سوئیس راه‌اندازی شد.

سولانا برای تسهیل ایجاد برنامه غیرمتمرکز (DApp) طراحی‌شده است. هدف آن ارتقاء مقیاس‌پذیری با معرفی اجماع اثبات تاریخچه (PoH) همراه با اجماع اثبات سهام (PoS) در بلاک چین است. به دلیل مدل اجماعی ترکیبی هوشمندانه آن، سولانا موردتوجه معامله ‌گران نهادی و معامله ‌گران خرد قرارگرفته است. تمرکز بنیاد سولانا این است که منابع مالی غیرمتمرکز را در مقیاس وسیع‌تری در دسترس قرار دهد.

سولانا به علت زمان پردازش کوتاهی که بلاک چین ارائه می‌کند، در فضای ارزهای دیجیتال شناخته‌شده است. پروتکل ترکیبی سولانا زمان اعتبارسنجی را برای انجام معاملات و اجرای قرارداد هوشمند به‌طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد. زمان بلاک ارز دیجیتال سولانا 0.4 ثانیه و میانگین هزینه تراکنش‌های آن مقدار فوق‌العاده پایین 0.00025 دلار است.

بنیان‌گذار سولانا کیست

آناتولی یاکوونکو (Anatoly Yakovenko) مهم‌ترین فرد در سولانا است. او مسیر حرفه‌ای خود را در شرکت کوالکام آغاز کرد و در سال 2015 سمت مدیر ارشد مهندسان را کسب کرد. بعدها، یاکوونکو به‌عنوان یک مهندس نرم‌افزار در Dropbox وارد موقعیت جدیدی شد. یاکوونکو به دلیل تجربه‌ای که در طراحی دستگاه‌های غیرمتمرکز کسب کرده بود، تصمیم به ایجاد پروژه سولانا گرفت.

او برای پیشبرد پروژه‌ای به این بزرگی، به کمک همکاران خود نیاز داشت. گرگ فیتزجرالد Greg(Fitzgerald) از دوستان و همکاران نزدیک آناتولی در شرکت کوالکوم، تصمیم گرفت که با آناتولی برای تحقق این پروژه همکاری کند. همکاری این دو نفر باعث تأسیس Solana Labs شد. درنهایت با افزایش اعضای این پروژه، ارز دیجیتال سول، در سال 2020 به‌طور رسمی شروع به کارکرد. در حال حاضر آناتولی در سمت مدیرعامل سولانا و فیتزجرالد نیز به‌عنوان مدیر ارشد فناوری این شرکت فعالیت می‌کند.

بیوگرافی آنولاتی یاکوونکو ، زندگی شخصی آنولاتی یاکوونکو
بیوگرافی آنولاتی یاکوونکو ، زندگی شخصی آنولاتی یاکوونکو

اصلی‌ترین هدف سولانا

اصلی‌ترین هدف ارز سولانا (SOL) ایجاد بلاک چینی امن، سریع و غیرمتمرکز برای اجرای شدن قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز است. اکثر توسعه‌دهندگان در هنگام ساخت بلاک چین یک رمز ارز، با 3 چالش جدی روبه‌رو هستند. این 3 چالش عبارت‌اند از: مقیاس‌پذیری، امنیت و غیرمتمرکز بودن.

ویتالیک بوترین، خالق اتریوم، سعی کرد تا حدی این چالش‌ها را حل کند، ولی بلاک چین اتریوم هنوز هم مشکلاتی اساسی دارد. سرعت نه‌چندان بالا و کارمزدهای زیاد، از مهم ترین مشکلات اتریوم هستند.

عموماً باور دارند بر این‌که بلاک چین‌ها به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که توسعه‌دهندگان باید یکی از جنبه‌های مثبت بلاک چین را به نفع دو جنبه دیگر قربانی کنند. مثلاً، زمانی که شما می‌خواهید یک بلاک چین غیرمتمرکز بسازید، باید سعی کنید از تعداد زیادی اعتبارسنج (Validator) استفاده کنید. این کار به غیرمتمرکز شدن بلاک چین کمک می‌کند و امنیت سیستم را هم افزایش می‌دهد.

بااین‌وجود، در بلاک چین‌هایی که به‌صورت غیرمتمرکز طراحی می‌شوند، توان عملیاتی تا حد زیادی کاهش می‌یابد. چون تأیید تراکنش‌ها توسط تعداد بالایی اعتبارسنج، زمان بیشتری را می‌طلبد. به عبارت دقیق‌تر، در اکثر پروژه‌های ارز دیجیتالی، همیشه یک حسن بلاک چین، قربانی دو حسن دیگر می‌شود. رمز ارز Solana با ترکیب مکانیسم اجماع POH با مکانیسم اجماع POS، سعی در حل چالش‌های اساسی بلاک چین دارد. برخی معتقدند که سولانا غیرمتمرکز بودن را فدای سرعت‌بالای شبکه خودکرده است.

پیش‌بینی آینده قیمت ارز سولانا

ارز دیجیتال سولانا سال 2021 را باقیمتی حدود 1.5 دلار آغاز کرد. این مهم در حالی رخ داد که در اواخر سال، این کوین با رشدی چند هزار درصدی به قیمت 259 دلار رسید. این رشد زیاد طی کمتر از یک سال، نظر سرمایه‌گذاران زیادی را به این رمز ارز جلب کرد. اکثر تحلیل ‌گران، آینده بسیار خوبی برای این ارز پیش‌بینی کرده و معتقدند سولانا درصورتی‌که بتواند حمایت سرمایه‌گذاران را جلب کند، می‌تواند رقیب سرسختی برای قیمت اتریوم باشد.

بیوگرافی آنولاتی یاکوونکو ، زندگی شخصی آنولاتی یاکوونکو
بیوگرافی آنولاتی یاکوونکو ، زندگی شخصی آنولاتی یاکوونکو

کیف پول‌ها و صرافی‌های سولانا

ارز دیجیتال سولانا در اکثر صرافی‌ها مطرح دنیا ازجمله بایننس (Binance)، کوین به یس (Coinbase)، اف تی اکس (FTX)، اوکی اکسنچنج (OKEx)، هیوبی گلوبال (Huobi Global) و بعضی دیگر بازار دارد و مبادله می‌شود.

تعداد کیف پول نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مبتنی بر مرورگر نیز از این ارز دیجیتال پشتیبانی می‌ کنند که نگه‌ داری آن را برای کاربران بسیار آسان کرده است که عبارت‌اند از:

  • Trezor
  • Ledger
  • Trust Wallet
  • Atomic Wallet
  • Phantom
  • Coin98
  • P2P Wallet
  • Swipe
  • Exodus
  • Solong
  • Sollet
  • Math Wallet
  • بیوگرافی آنولاتی یاکوونکو ، زندگی شخصی آنولاتی یاکوونکو
    بیوگرافی آنولاتی یاکوونکو ، زندگی شخصی آنولاتی یاکوونکو

بیوگرافی آنولاتی یاکوونکو ، زندگی شخصی آنولاتی یاکوونکو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا